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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Jövő hét kedden lesz a Tesla berlini gyárának hivatalos megnyitója, és már a programot is tudjuk.

Most úgy néz ki, a vízügyi kérdés is megoldódott, és az első eladásra szánt autók is elkészültek.

A négyszázát

Miután a Tesla március 4-én megkapta a végleges építési engedélyt a Grünheide települése mellett épülő gyárhoz, több mint 400 különböző feltételt kell teljesíteniük, mielőtt hivatalosan is megindulhat a termelés. A cég illetékesei két hetet adtak maguknak arra, hogy ezek kapcsán letegyék az illetékesek asztalára a szükséges tanúsítványokat, dokumentációkat. Többek között igazolniuk kell, hogy telepítették és beüzemelték a levegő minőségét mérő berendezéseket, elkészültek a katasztrófavédelmi tervek, illetve, hogy a gyártósorok a biztonsági előírásoknak megfelelően üzemelnek.

A Tagesspiegel német napilap most ennek kapcsán kérdezte Brandenburg tartomány gazdasági miniszterét, Jörg Steinbachot, és arról érdeklődtek, hogyan halad ez a munka. A politikus elmondta, hogy hivatalának nincs tudomása semmi késésről, semmi nem utal arra, hogy a kitűzött 14 napon belül ne lehessen befejezni a procedúrát.

Internetes információk szerint egyébként a megnyitóünnepség keretében átadásra kerülő első 30 darab Model Y március 14-én hétfőn már el is készült.

A víz sem lesz akadály

Az internetre felkerült meghívók alapján már azt is tudjuk, mi lesz a program március 22-én, a hivatalos megnyitón.

A 30 szerencsés újdonsült Tesla-tulajdonos délelőtt 11 órától egy félórás gyárlátogatáson vesz részt – ebből egyébként délután 1-ig összesen négy turnus lesz, így valószínűleg a mintegy 500 meghívott vendég egy része is részt vesz rajta. Délután 1-kor lesz a megnyitó beszéd, majd fél 2-kor adják át az autókat. Egy közös fotó után este 9-ig tart a fogadás. A tulajdonosok természetesen az átadó után bármikor elmehetnek autóikkal, de a gyár területén csak az ott dolgozók vezethetik azokat, így a kormány mögé csak a kapun túl ülhetnek.

A partit egyedül a rendezetlen vízügyi vita ronthatta volna el.

Bár március 4-én este a bíróság döntése értelmében felfüggesztették a WSE, a helyi vízmű engedélyét a megnövelt kitermelésre, az ítélet helyet hagyott arra, hogy a hiányos lakossági betekintés lezárásáig is pumpálják a szükséges mennyiséget. Ennek ellenére a vízmű vezetése még a múlt héten is azzal fenyegetőzött, hogy a most csütörtök délutáni rendkívüli ülésen megtárgyalják, felbontják-e részben, vagy egészben a Teslával kötött szerződést. Egyes megfigyelők szerint a lépés inkább nyomásgyakorlás volt, a vízmű ugyanis a politikának igen fontos Tesla-gyárat ászként használva szerette volna mielőbb rendezni a kérdést. A WSE azt is kilátásba helyezte, hogy amíg nem kapja meg az igényelt vízmennyiségre az új engedélyt, minden az általa kiszolgált területen tervezett beruházást blokkolni fog.

Két héten belül indul a berlini Teslák átadása

Szerdán aztán Potsdamban találkoztak a tartomány és a vízmű illetékesei, és a megbeszélésen született egy megállapodás, amelynek értelmében Brandenburg eltekint a jelenleg engedélyezett maximális kitermelés betartásától, így lehetővé vált évi maximum 3,8 millió köbméter víz kitermelése. Szerdán este azután ennek megfelelően a vízmű közgyűlésének elnöke be is jelentette, hogy visszavonták a szerződés felbontásáról szóló beterjesztésüket.

Érdemes azt is megjegyezni, hogy a Tesla által igényelt évi 1,4 millió köbméter víz csak az első fázis teljes, évi félmillió autós termelési ütemének elérésekor esedékes. Az első pár hónapban pár ezer, tízezer, idén pedig összesen 100-150 ezer autó készülhet a Giga Berlinben, így a jelenleg szükséges vízmennyiség is töredéke a szerződésben meghatározott maximumnak.

Giga Berlin sajtótájékoztató: monumentális munka volt

Címlapkép: Tobias Lindh

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.