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
auto
2024. 04. 20. szombat

Az elmúlt években egyre nehezebb volt megbízható adatokhoz jutni az amerikai villanyautó eladások kapcsán, de most egy friss összesítés bepillantást enged, hogyan is alakultak az eladások a tavalyi év utolsó három hónapjában.

Egészségtelen dominancia

A legtöbb fellelhető adat összemossa a plug-in hibrid és tisztán elektromos autók adatait, de így legalább valami számot kapunk. A CNBC által idézett Canalys adatai szerint a világon tavaly 6,5 millió konnektoros, tehát tölthető hibrid és tisztán elektromos autót adtak el 2021-ben, amiből 3,2 millió kelt el Kínában, és 2,3 millió Európában. Ezek a számok megegyeznek a mi általunk korábban közölt adatokkal is, így már kicsit könnyebben hisszük el, hogy

az Egyesült Államokban mindössze 535 ezer konnektoros jármű talált gazdára tavaly, ami az ottani autópiac 3,5 százaléka. Ez az európai számok negyede, a kínai eladások hatoda.

Hogy ebből mennyi volt a teljesen elektromosok aránya, azt nem tudni, de 435 és 487 ezer közötti becslésekkel találkoztunk. Az Experian Automative friss anyaga azonban megmutatja a piac szerkezetét is, még ha nem is a teljes évre, csak a negyedik negyedévre vonatkozóan.

Az elektromos autó eladásokon belül a márkák piaci részesedése az USA-ban (balra) és Alaszka államban (jobbra), 2021 4. negyedévében. Forrás: Experian Automotive, Electrek

Az Electrek oldalin közölt adatok szerint a Tesla piaci részesedése 70% volt, ami 10%-os csökkenés az előző évhez képest, de még így is rendkívül domináns, és évek óta fennálló pozíció. Mi sem mutatja jobban, hogy mennyire egészségtelen az USA villanyautó piaca, mint, hogy a második Nissan részaránya mindössze 8,5%, a harmadik Chevrolet pedig 7%-on van. Ezután újabb szakadék következik, és a következő márkák már csak 2% körül vannak.

Alaszka egyetlen Supercharger állomása. Forrás: TeslaCharging, Twitter

Az első hely azonban egyetlen államon, Alaszkán kívül mindenhol a Tesláé – a hatalmas északi tartományban egyetlen, 4 állásos Supercharger üzemel és nincs se szerviz, se Tesla szalon, így a Nissan be tudta előzni a riválist.

Az elektromos autó eladások megoszlása az egyes amerikai államok között, 2021 4. negyedévében. Forrás: Experian Automotive, Electrek

Még csúnyábban fest a kép, ha nem a márkák, hanem az USA tagállamai közti megosztást nézzük. Nem meglepő, hogy az összes elektromos autó 35%-a Kaliforniában kelt el, de már a második Florida is 8%-on van csak, és a harmadik Texas 6%-ot ért el. Ez így összesen közel 50%, és a maradék 47 tagállam osztozik az eladások másik felén. Sehol nem látunk két helyiértékes részesedést az eladásokból, New York és New Jersey állnak még a legjobban 4% feletti számaikkal, de a többi államban 1-2%-okat, vagy tizedes értékeket látunk. Akadnak olyan államok is, ahol annyira kevés villanyautót adtak el, hogy a teljes piacból kihasított részüket nem is lehet egy tizedesjeggyel kifejezni, mivel részesedésük 0,0% alatt van.

A következő években bőven van még megszerezhető ügyfél minden márka és árkategória számára.

Hatalmas volt a növekedés a konnektoros autók világpiacán – itt a 2021-es Top 20

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.