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
auto
2024. 04. 19. péntek

Hatalmas nyereség és 5 gigafactory – sajtótájékoztatót tartott a BMW

üzlet

A BMW elektromos tervei kapcsán mindig kicsit ambivalens érzéseink vannak, mert a vállalat sokszor önmagának ellentmondóan kommunikál a témában. Most mégis úgy tűnik, hogy a bajorok is felismerték merre halad a világ.

Gigagyárak, újratervezett elektromos számok

A BMW éves sajtókonferenciáján Joachim Post, a cég beszerzéseiért felelős legfelsőbb vezető azt nyilatkozta, hogy a jövőben olyan régiókba terveznek akkumulátor gyárat – vagy ahogy ő nevezte, gigafactoryt – építeni, ahol autókat is gyártanak. Bár részleteket nem árult el, meg nem nevezett partnereivel közösen öt ilyen üzemet terveznek. A BMW jelenleg a CATL-től, a Samsungtól, a Northvolttól és az Eve Energytől vásárol akkumulátorokat.

2019. augusztzus 16-tól Oliver Zipse a BMW élén (forrás: BMW)

A médiaeseményen a BMW menedzsmentje arról is beszélt, hogy az elhúzódó ukrán háború miatt az autós üzletág EBIT-ben kommunikált profitrátája a 2021-es 10,3%-ról 2022-ben 7-9% közé csökkenhet, és valószínűleg nem tudnak majd több autót eladni mint tavaly. Heteken belül gyárleállások következhetnek, de igyekeznek ezeket annyira rövidre venni, amennyire csak lehet. Most úgy látják, hogy a félvezetőhiány is problémát jelent majd még az év első felében, nem vonultak el itt sem teljesen a viharfelhők.

A vállalat egyébként 2021-ben, 2,52 millió autót adott el (+8,4%), amelynek 13%-a volt hibrid, vagy elektromos. A cég emellett értékesített 194 ezer motorkerékpárt is. 111,2 milliárd euró lett az árbevétel (+12,4%), az adózás előtti nyereség pedig 16 milliárd euróra rúgott.

Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója arról is beszélt, hogy egyre jobbnak látják a villanyautók piaci pozícióját, esélyeit. Az évtized közepére egy egyelőre csak Neue Klasse, azaz új osztály néven emlegetett villanyautó generációval készülnek, amelyhez új cellák és új villanymotor is dukálnak majd, amelyek fejlesztése még jelenleg is tart. A cég most úgy látja, az új termékekkel akár már 2030 előtt elérhetik a villanyautók az 50%-ot az eladásaikban. Ezzel együtt továbbra is azt vallják, hogy a belsőégésű motorokra még a világ többi részén sokáig szükség lesz.

A vállalat azt is bejelentette, hogy részvényenként 5,8 euró osztalékot fizet, azaz a nyereség 30,7%-át juttatja vissza közvetlenül a részvényeseknek.

Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, szeretném megjegyezni, hogy a  fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.