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
auto
2024. 04. 16. kedd

100 villanyautó aksija kellett a világ legnagyobb elektromos hajójához

egyéb

A villany meghajtás nem új a hajózásban, de a leggyakoribb megoldás, hogy a villanymotorokat dízel generátorok hajtják. Most viszont egy teljesen elektromos, akkumulátorokkal működtetett hajót adtak át Kínában, amelynek gyomrába 100 jobbfajta villanyautó aksijával megegyező mennyiségű cellát raktak.

A hatótáv 100 km de ez a célnak megfelel – a Budapest-Esztergom hajóúthoz még ennyi sem kellene, 66 km is elég.

Forrás: CCTV+

Szépen, nyugiban

Aki már hajózott a Balatonon vagy a Dunán dízel meghajtású komppal, vagy sétahajóval, az biztosan tudja, hogy milyen kellemes a nyitott fedélzet egy szép tavaszi, vagy nyári napon, de valószínűleg azzal is egyetért, hogy szívesen meglett volna a dízelmotor zaja és füstje nélkül is.

Forrás: CCTV+

A Skandináv országokból már jelentkeztünk hírekkel elektromos kompok kapcsán, hiszen bár a jelenlegi akkutechnológia még nem teszi lehetővé a több ezer kilométeres elektromos vízi utakat, de ahhoz hogy két part között ingázzon a hajó oda-vissza nem is kell végtelen sok aksi, ráadásul a 20 perces be és kiszállás alatt is simán tölthet a hajó.  Most Kínában ismét kitolták a határokat és egy olyan folyami hajót bocsátottak vízre, ami nem csak egy folyó két partja között tud ingázni, hanem

akár 1300 utast tud elszállítani 100 kilométer távolságra. A sétahajózásra használt jármű 100 méter hosszú, 16,2 méter széles, és egy 7500 kWh kapacitású akkumulátorral szerelték fel.

A Jangce folyón közlekedő Jangce Folyó Három Szurdok Gát 1 nevű személyszállítót 23,66 millió dollárból fejlesztették ki, és tényleg teljesen zéró kibocsátású, ugyanis a kikötőben a névadó vízerőmű energiájával töltik fel. Januárban történt meg az első sikeres próbaút, bár ekkor még nem volt teljesen felszerelve a jármű, az utasok kényelmét szolgáló berendezések csak a tesztek után kerültek bele.

A hivatalos számítások szerint a hatótáv 530 tonna dízelolaj elégetését teszi szükségtelenné, és évente 1660 tonnával csökkenti a károsanyag-kibocsátást. Az Electrek által talált promóciós videó alá sajnos zenét kevertek, pedig kíváncsiak lettünk volna a a villanyhajó hangjára. Valami azt súgja, csendesebb, mint a dízel.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.