PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Ez már sok(k)

Először a COVID, most pedig Oroszország inváziója Ukrajnában. Egymást érik az autóiparban a váratlan mélyütések, amelyeket nem könnyű kivédeni. A folyamatosan emelkedő energiaköltségek, a nikkel, a lítium és más kulcsfontosságú nyersanyagok emelkedő ára azzal fenyeget, hogy lelassítja, sőt átmenetileg meg is fordítja az elektromos autók legdrágább alkatrészének, az akkumulátorok árának csökkenő, hosszú távú tendenciáját, ami akadályozza a technológia szélesebb körű elterjedését. Úgy néz ki ezek alapján egyelőre le kell mondanunk az olcsó elektromos autókról.

Az elvileg olcsó Dacia Spring jelenlegi kezdő listaára már 7 269 000 forint

Gregory Miller, a Benchmark Mineral Intelligence iparági előrejelző cég elemzője szerint

A nyersanyagárak emelkedése minden bizonnyal késleltetheti az elektromos és belső égésű járművek költségparitásának ütemezését, ami akadályozhatja az elektromos járművek szélesebb körű elterjedését!

Miller utalt arra is, hogy az idei évben először emelkedhet a lítium-ion akkumulátorcellák átlagára az előző évhez képest.

A háború bekavar az exportnak

A COVID-19 járvány és a globális chiphiány miatt már most is akadozik az ellátási lánc az egész világon. Az ukrajnai konfliktus pedig tovább növelte a tétet és 11 éves csúcsra lőtte ki a nikkel árát, mivel félő, hogy a legnagyobb termelő Oroszországból származó export megszakadhat. Oroszország a világ bányászott nikkeltermelésének mintegy 10%-át biztosítja. Emellett nagy beszállítónak számít az alumínium és a palládium területén is. Utóbbi elengedhetetlen nyersanyaga a katalizátorgyártásnak, ami a hagyományos meghajtású autókat érinti. Mindezek mellett a lítium ára is több mint kétszeresére nőtt a tavalyi év vége óta, tekintve, hogy a kínálat elmaradt a növekvő kereslettől.

Elszabadult a nikkel ára

Nincs már olcsó villanyos

Az elektromos autók árának emelkedése – amelyet a Tesla és a Rivian Automotive startup legutóbbi áremelkedései is jeleznek – azért fontos mutató az elektromos átállás szempontjából, mert a többségi fogyasztók nem fognak hatalmas összegeket kifizetni egy olyan technológiáért, amelyet sokan még nem fogadnak el teljesen.

A Cox Automotive piackutató cég szerint idén januárban egy átlagos EV közel 63.000 dollárért (21,4 millió forint) kelt el az Egyesült Államokban, ami mintegy 35%-kal magasabb, mint az összes járműre vonatkozó, alig több mint 46.000 dolláros (15,6 millió forint) iparági átlag. A Cox felmérése szerint 2022-ben a fogyasztók már kevésbé aggódnak amiatt, hogy áram nélkül maradnak az út szélén, azonban a folyamatosan emelkedő árak elriasztják az új vásárlókat.

Bármi, ami növeli a költségeket, hátráltatja az elektromos autók elterjedését!

mondta Michelle Krebs, a Cox elemzője.

Átadásra váró Tesla Model 3-asok

A Nemzetközi Energiaügynökség szerint az elektromos autók 2021-ben a teljes globális járműértékesítés mintegy 9%-át tették ki. Az AlixPartners globális pénzügyi tanácsadó cég várakozásai szerint ugyanakkor ez az arány 2030-ra eléri a 24%-ot. Eszerint folyamatos lesz a növekedés annak ellenére, hogy a több mint 30 éves múlttal rendelkező nemzetközi tanácsadó cég, az OC&C Global 2021-es, az Egyesült Államok, Kína és más országok fogyasztói körében végzett tanulmánya szerint a fogyasztók nagyjából fele nem hajlandó előre 500 dollár (460 euró) többletköltséget fizetni a tisztán elektromos hajtásért, még az alacsonyabb üzemeltetési költségek ellenére sem. Ez nehéz helyzetbe hozhat minden olyan járműgyártót, akik a luxusvásárlók helyett azokat a mainstream fogyasztókat akarják megnyerni, akiket jelenleg is kiszolgálnak.

A Tesla 2020 decembere óta 18%-kal, 44.990 dollárra (15,3 millió forint) emelte a legolcsóbb Model 3 (nettó) árát az ellátási lánc problémái miatt (idehaza a legolcsóbb modell jelenleg bruttó 19,2 millió, nettó 15,1 millió forint). Musk januárban azt is bevallotta, hogy a Tesla jelenleg nem fejleszti a 2020-as battery day-en beígért olcsó, (nettó) 25.000 dolláros (8,5 millió forintos) autóját, mondván, túl sok az egyéb tennivaló.

Nem mindenki örül az áremeléseknek

A Rivian 2022 márciusában megpróbált 20%-os áremelést keresztülvinni az elektromos pickupjaira és SUV-jaira, hogy ellensúlyozza a magasabb alkatrészköltségeket, de a korábbi megrendelésekre érvényesített áremeléstől visszalépett, amikor szembesült a megrendelések törlését is magában foglaló visszahatással. A másik, nagy érdeklődéssel övezett startup, a Lucid Group Inc. még nem emelt árat, de Sherry House pénzügyi igazgató februárban azt mondta, hogy „a vállalat mindenképpen tanulmányozza az árakat” az ellátási lánc akadozásából fakadó magasabb költségeinek ellensúlyozására.

Kínában sem jobb a helyzet. A lítium árának emelkedése hatalmas nyomást gyakorol az olyan belépő szintű modellek gyártóira, mint a Great Wall Ora EV és a Wuling Hong Guang Mini EV, mivel a befektetők szerint kevesebb lehetőségük van a magasabb árcédulát átnyomni a lehetséges vevőkön.

Ha kis cég vagy, nincs lehetőséged arra, hogy megmondd a beszállítóidnak, hogy alacsonyabb árat adjanak

– mondta Brett Smith, a Center for Automotive Research technológiai igazgatója. Az akkumulátorgyártók általában hosszútávú szerződéseket kötnek az autógyártókkal, amelyek értelmében az árak emelkedhetnek, tekintve, hogy lekövetik a kulcsfontosságú nyersanyagok, például a lítium, a nikkel és a kobalt növekvő költségeit. Márpedig ezek a nyersanyagok az akkumulátorok árának 70-80%-át teszik ki. A már említett iparági előrejelző cég, a Benchmark Mineral Intelligence szerint az akkumulátorgyártók tavaly év végén kezdték el emelni a lítium-ion cellák árait, válaszul a 2021-ben tapasztalt egyre növekvő nyersanyagárakra. Hogy mindennek hol lesz a vége, azt egyelőre nem lehet tudni. Mindenesetre az most biztosnak látszik, hogy nem a következő években jön el az olcsó elektromos autók kánaánja!

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.