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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Újra világ körüli útra indulnak a villanyautósok

elektromos autó

A villanyautózás kapcsán gyakran emlegetjük a végleteket, egész pontosan azokat az autósokat, akiknek az év nagy részében megfelelő lenne az elektromos autó, de azért nem mernek váltani, mert évente néhányszor meg kell tenniük egy hosszabb utat, amelyre nem tartják alkalmasnak az elektromos technológiát. Ha ez a skála egyik vége, akkor a másik pólust azok a villanyautósok képviselik, akik a világ végére is elmennek, hogy bizonyítsák: az elektromos autók nem csak városokban és azok környékén, hanem nagyobb távon is megállják a helyüket. Nekik találták ki az úgynevezett 80 eDays versenyt, amelynek harmadik fordulójára most nyitották meg a jelentkezést.

Forrás: 80 eDays

A 80 eDays egy 80 napos Föld körüli túra, amely során a vállalkozó szellemű jelentkezők több tízezer kilométert autóznak tisztán elektromos meghajtású jármű volánja mögött ülve. Ez már önmagában is óriási kalandnak hangzik, de ami igazán lenyűgöző, az az, hogy ezt a világ körüli utat először 2012-ben rendezték meg. Akkor, amikor a piacon még olyan villanyautók voltak, mint a körülbelül 100 km hatótávú Mitsubishi i-MiEV, vagy a 120 km hatótávú első generációs Nissan LEAF. A verseny májusi rajtjakor még az év legnagyobb sztárja, az akkori kínálat csúcsát képviselő, körülbelül 425 km hatótávú Tesla Model S kiszállítása sem kezdődött meg. A tíz évvel ezelőtti futamom a távot egyébként Rafael De Mesre, az Eco Grand Prix elektromosrali-versenysorozat alapítója egyedül teljesítette egy első generációs Tesla Roadsterrel.

Forrás: 80 eDays

2012-ben nemhogy az elektromos hajtástechnológia járt még gyerekcipőben, de még a villanyautosok.hu szerkesztősége sem állt össze, hogy beszámoljon az eseményről – négy évvel később azonban már nyomon követtük a kalandorok útját, már csak azért is, mert egy magyar csapat is nekivágott a kihívásnak, nem is akármilyen járművel: egy elektromos busszal. Akkor a 11 részvevő csapatból mindössze kettő volt, mely nem Teslával indult útnak: a magyar EVOpro volt az egyik az elektromos Modulo busszal, és egy kínai csapat volt a másik egy elektromos Denzával. Itt olvasható a magyarok beszámolója a 2016-os 80 eDays-ről.

Világjárás elektromos Moduloval – beszámoló

A négyévente rendezett futam harmadik fordulójára 2020-ban került volna sor, de nem nehéz kitalálni, hogy ez végül miért nem történt meg: a világjárvány ezt is elkaszálta. Jövőre viszont, hét évvel az előző forduló után visszatér a 80 eDays.

Forrás: 80 eDays

2016 óta sok minden történt a világban: nem csak a villanyautók átlagos hatótávja nőtt nagyot, de fegyveres konfliktusok is kirobbantak, amelyek arra késztették a szervezőket, hogy újratervezzék az útvonalat. Korábban több mint 25.000 km volt az út hossza, és 20 országot érintettek a résztvevők, most azonban 40.000 kilométert kell majd megtenniük három kontinens 34 országát meglátogatva. Az útvonal Magyarországot is átszeli.

Forrás: 80 eDays

A túra során a csapatok ellátogatnak a hat évvel ezelőtt telepített fákhoz, és adatokat is gyűjtenek, melyekből a szakértők megvizsgálják, hogy az eltelt idő óta hogyan változott például a helyszín légszennyezettsége.

A verseny 2023 februárjában indul Barcelonából, ahol egy rövid városnézés után az autókat vitorlás hajóra teszik, és Miamiba szállítják. Az amerikai kontinens bejárása Seattle kikötőjében ér véget, ahonnan Kínába hajóznak a villanyautók, majd irány Európa. A világ körüli út Barcelonában ér véget. A teljes útvonalat itt lehet megtekinteni, a bátor villanyautósok pedig az itt található elérhetőségeken tudnak regisztrálni a 2023-as 80 eDays-re, legalább két fős csapatban. A helyek limitáltak, ugyanis a hajó fedélzetén csak 8 autót lehet szállítani.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.