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
auto
2024. 04. 20. szombat

Bizonyított a Mercedes, tényleg megy az 1000 km egy töltéssel

elektromos autó

Több mint 1000 kilométer. Ekkora hatótávolsággal mutatkozott be még az idei év legelején a Mercedes-Benz Vision EQXX tisztán elektromos tanulmányautó, amely ráadásul nem is a meglehetősen megengedő európai WLTP szabvány szerint megadott érték, hanem a gyártó digitális szimulációi alapján becsült valós hatótáv. Abban, hogy a jármű egy közel 100 kWh nettó kapacitású akkumulátorral ekkora távot tud elmenni egy töltéssel, nagy szerepet játszik a kimagasló aerodinamika, amely az EQXX megjelenését is meghatározza. Hogy ezt az elképesztő hatékonyságot kontextusba tudjuk helyezni: a Lucid Air, mely a jelenleg kapható egyik leghatékonyabb elektromos autó a piacon, nettó körülbelül 118 kWh-val maximum nagyjából 840 kilométert tud elmenni.

1000 km hatótáv, varázslatos dizájn – ilyen, amikor a Mercedes újra feltalálja az autót

A Mercedes-Benz EQXX egyelőre csupán egy koncepcióautó, és tudjuk, hogy a papír mindent elbír, szóval feltehetjük a kérdést: tényleg tud 1000 km-t egy töltéssel az autó? A cég munkatársai a TÜV Süd hitelesítő szervezet szakértőinek kíséretében útnak indultak, hogy megadják a választ. A csapat Sindelfingenből indult 2022. április 5-én, reggel 7 órakor, ahonnan Svájcnak vették az irányt a 81-es autópályán.

Fontos megjegyezni, hogy 800-1000, vagy akár ennél is nagyobb távolságot levezetni egy töltéssel nem akkora kihívás, mint amekkorának hangzik – egy jól megválasztott útvonalon, alacsony sebességen, szupertakarékos vezetési stílussal a nagy akkus autókkal könnyen kivitelezhető, így születnek az úgynevezett hypermiling rekordok. Csakhogy a Mercedes nem ezt csinálta, hanem reális körülmények között tesztelte az autót: az átlagsebesség 87,4 km/h volt, rendszeresen súrolták a legmagasabb megengedett sebességet, autópályán pedig a 140 km/h-s tempót is elérték. A teszt ráadásul hidegben (3°C-ról indult és a maximum is csak 18°C volt) és esőben történt, ami nem kedvez a hatótávnak.

A Mercedes EQXX Németországból Svájcon és Olaszországon keresztül Franciaországba látogatott, ahol Cassis városában fejezte be a túrát, még aznap, este 19:02-kor. A teljes utazási idő 12 óra és 2 perc volt, amiből 11 óra 32 percet volt mozgásban az autó, ezalatt 1008 kilométert tett meg. Ráadásul az akkumulátor töltöttségi szintje érkezéskor körülbelül 15%-ot mutatott, ami azt jelenti, hogy még nagyjából 140 kilométeren keresztül folytathatta volna az útját a csapat töltés nélkül.

A Vision EQXX ebben a formában nem megy gyártásba, de a 95%-os hatékonyságú hajtásláncát sorozatgyártott modelljeibe is be fogja építeni a vállalat.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.