PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Olvasóink jó része bizonyára emlékszik a Vissza a jövőbe sci-fi film szeméttel hajtott időgép-autójára. Rendszeresen jelennek meg cikkek arról, hogy a kultfilm melyik találmánya vált valóra azóta vagy válhat valóra a közeljövőben. A szeméttel működő autó – ha nem is közvetlenül szórjuk bele a hulladékot – már nem is annyira fikció.

Sokan követtétek olvasónk, Margetán Zsombor és családja 1000+ kilométeres németországi utazását, ezért úgy döntöttünk, hogy megér egy rövid beszámolót az is, hol töltötték a hétvégét. Vajon hogyan kapcsolódik ez a filmhez?

A hosszú hétvégén az Ioniq-kal Zsomborék több mint 2500 kilométert tettek meg, amelyből úgy 500 kilométerre marhatrágya biztosította az energiát. A farmon, ahová utaztak ugyanis a 780 kWp napelem mellett egy gázmotor is üzemel, 150 kW elektromos és 240 kW hőteljesítménnyel.

A gázmotor évente kb. 8200 órát működik, amelyhez az üzemanyagot a marhatrágyából készülő komposzt biztosítja. A hőteljesítmény java részét a cefre fűtésére használják fel, hogy működjön a folyamat, de télen néhány épületet is ezzel fűtenek.

Hasonló erőmű Magyarországon is működik. Az ALTEO csoport 2016-tól üzemeltet Nagykőrösön egy 2 MW elektromos teljesítményű biogáz üzemű gázmotoros erőművet, amelyben évente mintegy 35.000 tonna alapanyagot (köztük marhatrágyát, élelmiszeripari hulladékot stb.) dolgoznak fel. Az alapanyagból évente 6.000.000 Nm3 biogáz származik, melyből 13.000.000 kWh elektromos energiát termelnek, amely kb. 4500 család éves energiaszükségletével egyenértékű. A megoldás nem csak az áramtermelés tekintetében környezetbarát, mivel a biogáz mellett a fermentáció során 30.000 tonna híg és 5000 tonna szilárd trágya is keletkezik, melynek köszönhetően közel 1000 hektáron kiváltható a műtrágya használata.

2630 kilométeres hétvége egy Hyundai Ioniq 5-tel

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.