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
auto
2024. 04. 23. kedd

Tényleg nem sokat segít az elektromos autó?

elektromos autó

Április végén a Hold Alapkezelő blogján megjelent egy grafikon, amely azt ábrázolta, hogy Norvégiában 2012 óta az elektromos autók eladásainak növekedésével párhuzamosan stagnált az ország olajfogyasztása. Az ábrához a következő megjegyzést fűzték:

„Az elektromos autó nem sokat segít?
Érdekes ez az ábra, bár csalóka is. Hiába adtak el márciusban már 90 százalékos arányban csak elektromos autót Norvégiában, a teljes autóflottában még csak 17 százalék az arányuk. Mégis, az ország olajfogyasztásán ez egyáltalán nem látszik meg.”

Kép: Holdblog

Mi történt tehát Norvégiában az elmúlt évtizedben?

2012. és 2021. között a tisztán elektromos személygépkocsik és kishaszongépjárművek száma 8190-ről 475 867-re nőtt, ez utóbbi pedig már a teljes járműállomány 14%-a.

Csakhogy közben maga a norvég járműállomány is dinamikusan nőtt: 2,87 millióról 3,39 millióra, ez pedig azzal járt, hogy a nem tisztán elektromos gépjárművek száma tíz év alatt enyhén emelkedett, 2,86 millióról 2,91 millióra, vagyis hozzávetőleg 50 ezerrel több belsőégésű motor rója a norvég utakat ma, mint tíz évvel korábban, dacára annak, hogy az utóbbi időkben a vásárlók döntő többsége már elektromos autót választ.

Persze a nem tisztán elektromos járművek között akad még az országban 325 ezer plug-in hibrid is, és azt is feltételezhetjük, hogy az éves szinten sokat futó autókat hamarabb cserélik elektromosra. Ezek a folyamatok mérséklik az üzemanyagfogyasztást, de közben meg 10%-kal nőtt a közúti árufuvarozás, ami viszont ezzel ellentétes hatást vált ki.

Akkor már csak az a kérdés, hogy mi ezeknek a változásoknak az eredője? A grafikon azért csalóka, mert a teljes olajfelhasználást mutatja, amiben benne van a petrolkémiától a repülőgépekig minden, ami olajat használ, miközben az elektromos autók csak a közúti közlekedés olajszükségletére lehetnek hatással.

A norvég statisztikai hivatalnak hála azt is tudhatjuk, hogyan változott a közúti közlekedés olajfelhasználása. Sajnos az utolsó elérhető év 2020., ami a karantén miatt nem túl jó összehasonlítási alap, de már 2019-ben is jól láthatóan alacsonyabb volt a közúti közlekedés üzemanyagfogyasztása.

A tanulság talán annyi lehet az egészből, hogy az elektromos autók segíthetik az olajfelhasználás csökkentését, de csak akkor, ha tényleg nagyon sok van belőlük, és a többi, kőolajat használó szektorral is kezdenünk kell valamit, ha komolyan csökkenteni szeretnénk a kőolajtól való függőségünket.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.