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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Ahogy arról nemrég beszámoltunk, a VW arra készül, hogy elektromos márkaként hozza vissza a Scout nevet az amerikai piacon. Az egykori International Harvester nevű mezőgazdasági gépgyár ezzel a magyarul felderítőt, vagy járőrt jelentő névvel árult anno egy terepjárót, most pedig a típusnévből márkanév lesz és 2026-tól villany pickupokat és terepjárókat gyártanak majd ezzel a logóval.

A gond csak az, hogy úgy néz ki a buliból kihagyják a VW amerikai kereskedőit.

Kiskapu

Az Egyesült Államokban az autókereskedések franchise rendszerben működnek, az autógyártók a legtöbb állam helyi szabályozása értelmében nem árulhatják közvetlenül a portékájukat. Hogy ez hogy alakult ki arról itt írunk korábban:

18 amerikai államban nem nyithat boltot a Tesla

Vannak azonban államok, ahol a szabályok alól kivételt képeznek vagy tételesen a villanyautó gyártók, vagy azok a vállalatok, amelyek soha nem rendelkeztek franchise partnerrel. (A szabályozás elméletileg a franchise partnereket védené az alól, hogy az autógyártó miután közvetlenül belép, őket árpolitikájával kiszorítsa, de ha soha nem is voltak ilyen partnerek, nincs kit megvédeni.)

A Cleantechnika beszámolója szerint a VW Csoport amerikai franchise partnerei most attól tartanak, a vállalat pont ezzel a kiskapuval készül élni. A Scout egy új márka lesz, amelyre jelenleg nincs szerződésük, nem képezi részét a portfóliónak, azonban a feltámasztásáról szóló híreket ők is a sajtóban olvasták, a német autógyártó nem értesítette őket előzetesen, és tárgyalások sem folytak. Ez pedig azt a teóriát erősíti, hogy a vállalat a franchise rendszeren kívül, közvetlenül akar évi 250 ezer elektromos autót eladni a piacon.

Arno Antliz, a VW Csoport pénzügyi vezetője a múlt heti bejelentésen azt mondta, hogy a Scout egy különálló szervezeti egység és márka lesz a csoporton belül. Ez állítólag jól passzol a VW stratégiájába, ami eszerint kisebb, agilisebb egységek szerveződése lenne a cél, ahol minden márka hozzáfér a közös platformokhoz és technológiákhoz, de valamiféle önállósággal is rendelkezik.

A fenti jól kicentizett PR magyarázat azonban csak tovább erősíti a kereskedők gyanúját, akik szerint ha a cég rajtuk keresztül akarná árulni az új márka járműveit, akkor már a nyilvános bejelentés előtt, de minimum azt követően leültek volna tárgyalni velük erről, de ez eddig nem történt meg.

Külön villanyautó-márkát indít a Volkswagen

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.