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
auto
2024. 04. 16. kedd

A Shell is csak marketingnek használja a zöld átalakulást?

elektromos autó

11 éves munkakapcsolat után hagyta ott a Shellt egy biztonsági tanácsadó, aki úgy érezte nem tud tovább egy olyan vállalatnak dolgozni, amely – a szavai szerint – figyelmen kívül hagy minden figyelmeztetést és nem veszi komolyan a klímaváltozás veszélyét.

Búcsúlevelében Caroline Dennett 1400 Shelles kollégának, köztük sok vezetőnek is elküldte véleményét a vállalatról, majd írását megosztotta a LinkedIn közösségi platformon is, ami több ezer reakciót és elég nagy port kavart.

Zöld festék

Dennett 11 évig dolgozott a brit-holland olaj és gázipari vállalatnak, munkája pedig az volt, hogy a kitermelés és a munkaerő biztonságát szavatolja, a környezeti károkat és személyi sérüléseket előzze meg. Azonban most már nem tud tovább egy olyan cégnek dolgozni, amelynek Goal Zero nevű programja teljes csőd, üres lózung.

Caroline Dennett felmondólevele.

A szakember szerint a vállalat pontosan tisztában van vele, hogy az olaj és gázkitermelés fokozása rendkívül káros a környezet és a bolygó lakossága számára. A Shell nyilvánosan azt kommunikálja, hogy céljuk a teljes karbonsemlegesség, de a valóság az, hogy folytatják az új mezők feltárását és még több szénhidrogént akarnak kitermelni. Azt is a cég szemére veti, hogy a környezeti kockázatok csökkentése másodlagos, a lényeg a kitermelés növelése.

Szeretném, ha a Shell vezetői és menedzserei belenéznének a tükörbe, és feltennék maguknak a kérdést, hogy a kőolaj és földgáz kitermelés fokozása tényleg az emberiség biztonságos jövőjét szolgálja-e.

Véleménye szerint a Shellnek arra kellene használnia szaktudását és tőkéjét, hogy vezesse a fosszilis üzemanyagokról történő átállást, de ez nem céljuk. Bár tudja, hogy ezzel most hidakat éget fel maga mögött, mégis úgy döntött nyilvánossá teszi a szakítás okát és arra biztatja volt kollégáit, hogy aki teheti, hagyja el az iparágat.

A Shell egyébként az elmúlt években töltőhálózatot vásárolt és saját villámtöltőket telepít a benzinkútjainál. A kérdés csak az, hogy ez mindössze egy kis zöld festék a cég logóján, vagy tényleg komolyan gondolják az átállást?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.