PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A kaliforniai Moss Landing akkuprojektről már többször írtunk mi is, a projekt pedig folyamatosan bővül, halad.

Most egy újabb hatalmas mérföldkőhöz értek el.

10 ezer Tesla

Mi sem mutatja jobban a projekt jelentőségét, minthogy az 5,2 millió háztartás gáz és elektromos áram ellátásért felelős kaliforniai PG&E energiaszolgáltató vezérigazgatója személyesen volt jelen azon a ceremónián, ahol átadták a Moss Landing projekt Elkhorn Battery névre keresztelt részét. Moss Landing egykoron az állam legnagyobb fosszilis erőműve volt, most akkupakkoknak ad otthont.

A 256 Tesla Megapackből álló energiatároló összkapacitása 730 MWh, azaz nagyjából annyi, mint 10.000 nagy akkus Tesla Model 3 vagy Y akkupakkja. A telep akár négy órán keresztül képes 182,5 MW csúcsteljesítmény leadására, ami 225.000 háztartás ellátására elég.

Az eseményen Patti Poppe, a PG&E vezérigazgatója arról beszélt, hogy bár sokan már most is azt mondják, hogy őrültség amit Kalifornia a megújulókkal csinál, még csak most lendülnek igazán bele, és az ilyen létesítmények teszik ezt lehetővé.

Az akkutelep technikailag már április 7. óta üzemel, de most jött el a hivatalos átadó időpontja. Viszont az aksik már az elmúlt időszakban is bizonyítottak, ugyanis április közepén $100/MWh magasságáig növekedett az elektromos áram ára, de az Elkhorn Battery működésbe lépett és jelentősen csökkentette a fogyasztók költségeit, mégpedig zöld energiával. Ha ez nem történt volna meg, akkor Poppe szerint dízelgenerátorokat kellett volna üzembe helyezniük.

A szolgáltató jelenleg 955,5 megawatt összteljesítményű akkuparkot üzemeltet, de 2024 végéig ehhez még 3300 megawatt csatlakozik.

A Kaliforniában épülő óriásakku már egy paksi reaktorblokknak is kihívója lehetne

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.