Az Európai Parlamenten már átment a javaslat, ami a sok bejelentés, sajtónyilatkozat, és ígérgetés után végül tényleges jogszabályba önti, hogy 2035-től már nem lehet belsőégésű motoros autókat árulni az Unióban.
Még hátra van egy kör, de a mostani mérföldkő után furcsa lenne a hátraarc.
4589 nap
Ha minden igaz ennyi van hátra a belsőégésű autók értékesítéséből az EU-n belül. A döntés 339 igen, 249 nem és 24 tartózkodás mellett fogadták el.
Ahogy a számokból látjuk nem volt egyhangú a döntés, az ellenállás az Európai Néppárt részéről jött, akik egy 90%-os tiltás mellett érveltek. Véleményük szerint ugyanis a szintetikus üzemanyagokat nem szabad leírni, az ezekkel hajtott autók ugyanis lehet, hogy még az akkumulátoros autóknál is kedvezőbb környezeti hatásúak lesznek – állítják a jobboldali politikusok a CNN helyi jelentése szerint. Ezt az elméletet erősen nyomja a fosszilis ipar, de valós körülmények között folytatott tesztek egyelőre nem támasztják alá.
A következő lépés a pontos jogszabály, illetve a 2025-re és 2030-ra tervezett köztes célszámok kidolgozása lesz az Európa Tanáccsal, mielőtt hatályba lép a rendelkezés. Június 28-án a tagállamok környezetvédelmi miniszterei is el fogják fogadni a saját szövegtervezetüket egy luxemburgi tanácskozáson.
Nagy Britannia, amely már nem EU tag, tavaly fogadta el, hogy már 2030-ban beszünteti a belsőégésű motoros autók árusítását, igaz, egyes hibrideknek még nyitva hagyja a kaput 2035-ig. Az ehhez hasonló céldátumok felgyorsíthatják az átállás folyamatát, hiszen ahogy közeledik a határidő, egyre kevesebb autógyártó, illetve vásárló fog befektetni a kifutó technológiába.
A 2035-ös határidő elképzelhető, hogy a gyakorlatban még ennél is közelebbi időpontot jelent majd.