A napokban zajlik az EVS 35 kiállítás és konferencia, amely a villanyautózás jövőjét mutatja be – hol máshol kerülhetne erre sor, mint Oslóban.
Az egyik legérdekesebb bemutatott hardver azonban nem a személyautózásról szólt.
3,75 MW
Az elektromos tehergépjárművek a méretükből és a szállított áru tömegéből adódóan igen méretes akkumulátorokkal kell, hogy rendelkezzenek, ezeket pedig értelemszerűen nagyon sokáig tartana feltölteni a személyautókra tervezett oszlopokon.
Az MCS, azaz Megawatt Charging System erre hivatott választ adni az 1 MW feletti töltési teljesítményével. A szabvány szerint 3,75 MW a töltési teljesítmény teteje, ehhez pedig 1250 volt és 3000 amper kell. Csak összehasonlításképpen a legnagyobb teljesítményű személyautó-töltők 0,350-0,48 MW teljesítményűek.
Less than half an hour and @CharIN_eV will present MCS 3MW charging ⚡️⚡️⚡️#EVS35@EVS35_ pic.twitter.com/VWxig7n84Y
— Felix Hamer • electricfelix (@electricfelix) June 13, 2022
A rendezvényen bemutatták az ABB egy töltőprototípusát, illetve egy Scania nyergesvontatót is, ami már az újfajta aljzattal volt felszerelve. Az MCS egyébként elméletileg visszafelé kompatibilis a CCS-sel, azaz ha nincs megatöltő, a jármű egy adapterrel tud hagyományos személyautó-villámtöltőn is táplálkozni.
A kiállításon megmutatták a töltőcsatlakozót és az aljzatot is, ami talán sokak meglepetésére nem nagyobb, mint egy CCS töltőfej – sőt, mivel nem kell a hagyományos Type 2 AC töltőkkel kompatibilisnek lennie, így talán egy hajszállal kisebb is.
Roberto’s hand size for reference pic.twitter.com/UqnA5i0pDs
— Roberto di Gento (@robertvg) June 13, 2022