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
auto
2024. 03. 29. péntek

Musk részleteket közölt harmadik mestertervéről

A Tesla történetét jól ismerők bizonyára tudnak Elon Musk 16 és 6 évvel ezelőtt közzétett első és második mestertervéről, aki nem, annak lentebb röviden összefoglaljuk miről van szó. Musk idén márciusban említette először nyilvánosan, hogy dolgozik harmadik mesterterve megalkotásán, a napokban pedig néhány részletet is elárult róla.

A harmadik mesterterv része a nagyobb léptékek eléréséről szól. Ahhoz, hogy a Föld teljes energia- és közlekedési infrastruktúráját megreformálhassuk, nagy léptékben kell gondolkoznunk. Felmerül a kérdés, hogy mi a tényleges mérték? Visszafelé gondolkozva körülbelül 300 TWh beépített akkumulátor kapacitásra lehet szükség a járművekben és a fix tárolókban, de hogyan lehet ezt a mennyiséget elérni bányászati és finomítási szempontból, ráadásul mindezt fenntartható módon?
Nos, erről szól a harmadik mesterterv: Hogyan érhetjük el a szükséges léptéket ahhoz, hogy a Föld teljes energetikai infrastruktúráját átalakítsuk?

A Tesla Motors titkos mesterterve, de maradjon köztünk

A Tesla első mestertervét Elon Musk 2006. augusztus 2-án a fenti címmel osztotta meg blog bejegyzésben az akkor még sokkal szűkebb követőtáborával. 

1. Sportautót építeni
2.
Az ezzel keresett pénzből egy elérhetőbb autót építeni
3. Az utóbbival keresett pénzből egy több ember számára elérhető autót építeni
4. Közben nulla káros anyag kibocsátású energiatermelési lehetőséget nyújtani

Az űrhajózás mellett a Föld megmentése is beleférhet

Másfél évtizeddel ezelőtt Elon Musk a Földre visszatérő és újra felhasználható rakéták kifejlesztésén és üzemeltetésén dolgozó SpaceX nevű vállalat vezetőjeként nem kisebb célt tűzött ki munkatársai elé, mint a Mars utazás feltételeinek megteremtését. Emellett a Tesla Motors elnöki széke inkább egy „másodállásnak tűnhetett. Ennek ellenére Musk a legnagyobb befektetőként természetesen aktívan részt vett a Tesla üzleti tervének megalkotásában is.

Látszólag egy drága elektromos sportautóval indult

A Tesla első terméke egy nagy teljesítményű elektromos sportautó, a Tesla Roadster volt, ami a Lotus Elise karosszériáját és alvázát egyesítette a Tesla akkucsomagjával és erőátviteli rendszerével. Ez a jármű azonban csak egy eszköz volt, hogy elindulhasson egy sokkal nagyobb és nemesebb cél megvalósítása felé. Ez pedig nem más volt, mint az emberiség és a világgazdaság elmozdítása a szénhidrogén bányászatról és égetésről a fenntartható energiatermelés, konkrétan a napenergia irányába, amit Musk 2006-ban ha nem is kizárólagos, de egyértelműen fenntartható megoldásnak tartott.

Mivel a szénhidrogének egyik legjelentősebb felhasználási területe a közlekedés, a célok között szerepelt egy kompromisszumok nélkül használható elektromos autó megalkotása, ami természetesen még nem a Tesla Roadster volt. A Roadster egyik feladata a figyelemfelkeltés, hogy legyőzze a benzinmotorral hajtott sportautókat, egy Porschét vagy egy Ferrarit, miközben az energiahatékonysága magasan veri a leginkább környezetbarátnak tartott autókét, például a Toyota Priusét. A kép itt azonban még nagyon nem áll össze. Valóban erre lenne szüksége a világnak és a klímaváltozás elleni küzdelemnek?

Egy elektromos sportautótól jobb lesz a világ?

Természetesen nem. Kezdünk azonban már közeledni a „titkos mestertervhez”. A technológiai újítások általában nagyon magas költséggel járnak, így van ez természetesen az elektromos autók esetén is. 2006-ban nem lehetett tömegesen elérhető árú és kompromisszummentes elektromos autót gyártani, ezért a Tesla a legnagyobb profittal gyártható piaci szegmensben kezdte a fejlesztést, ahol a vevők még a rendkívül magas gyártási költségen felül is hajlandóak prémiumot fizetni a technológiai újdonságért és az exkluzivitásért. Az így nyert profit, és nem utolsó sorban tapasztalat képezte az alapját a mesterterv következő lépéseinek, az 50 ezer dollárért megvásárolható nagyméretű szedán, és a még ennél is olcsóbban adható középkategóriás típus megalkotásának és gyártásának. Azóta már tudjuk, hogy ezek voltak a Model S és Model 3 típusok. 

Az üzleti terv alapján a gyorsan növekvő technológiai vállalatban az összes szabad cash flow visszakerül a K+F keretbe, hogy a lehető leggyorsabban piacra dobhassák az újabb termékeket. Azaz, aki valaha megvásárolt egy Tesla Roadster sportkocsit, vagy később egy Model S-t vagy Model X-et, az jelentősen hozzájárult egy olcsó, tiszta üzemű elektromos családi autó fejlesztéséhez.

De miért csak a gazdagoknak?

A kis szériás sportautó gyártása nem csak az elérhető prémium ár, de a gyártáshoz szükséges infrastruktúra egyszerűsége miatt is kézenfekvő volt, hiszen egy ilyen autón a legtöbb dolgot kézzel készítik. Megfelelően nagy volumen nélkül bármilyen autót nagyon drága lett volna gyártani, nagy volumennel pedig nem lehet indulni. Egy sportkocsiért legalább néhányan hajlandóak magas árat fizetni, azonban senki sem adna 100.000 dollárt egy elektromos Honda Civic-ért, akkor sem ha jól néz ki. Ez volt tehát az ok, amiért Musk vállalta azok támadását, akik szerint csak a gazdag embereknek gyártott tiszta üzemű autót. 

A villanyautó nem zöldebb, csak hosszabb a kipufogócsöve

Az érvek, amiket a változástól félők, illetve a változás miatt a piacaikat féltő vállalatok aktivistái még ma is rendszeresen felhoznak, mintha semmit sem változtak volna másfél évtized alatt. Már a mesterterv megíródásakor is az akkumulátor környezeti ártalmaival, illetve az autók kibocsátásának erőművekbe való áthelyezésével riogatták a nagyközönséget, figyelmen kívül hagyva a tényeket illetve a technológiai fejlődés eredményeit.

Az erőmű a villanyautó meghosszabbított kipufogócsöve

Ahogy arra Musk már 2006-ban felhívta a figyelmet, az energiamix folyamatosan zöldül. Ennek támogatása közvetett módon a Tesla Motors célkitűzései között is már a kezdetektől szerepelt. A Muskhoz akkoriban rokoni szálakkal köthető, ma már a Tesla részét képező SolarCity háztartási méretű napelemes rendszereket kínált, amelyekkel nem csak a háztartás áramigénye, de egy elektromos autó energiafogyasztása is fedezhető. A napelemekkel egy átlagos háztartás saját maga termelheti meg naponta 50 mérföldre az üzemanyagot, így aki hetente kevesebb, mint 350 mérföldet autózik, annak családi háza „energia-pozitív” lehet személyes közlekedés szempontjából, azaz egy ilyen háztartás nem csak karbonsemlegesen közlekedhet, hanem több energiát termelhet a rendszerbe, mint amennyit a közlekedés során felhasznál. 

Tíz évvel később…

Musk az eredeti mestertervet 10 évvel később egy újabb blogbejegyzésben értékelte. Bár a PayPal eladása komoly vagyont biztosított Musk számára, még ez sem volt elég ahhoz, hogy rögtön a harmadik lépésre ugorhasson, csupán az első pontot tudta a saját vagyonából finanszírozni, másokat pedig akkor még nem szeretett volna bevonni a finanszírozásba. Meglepő módon ő maga sem volt eléggé biztos a terv megvalósíthatóságában, így nem szerette volna a saját pénzén kívül másokét is kockáztatni. Látta ugyanis az USA sorra csődbe jutó autógyártóit, így egy évtized távlatából visszatekintve úgy értékelte, hogy 2006-ban egy autógyártó céget alapítani idióta ötlet volt, tisztán elektromos autókat gyártó vállalkozásba kezdeni pedig idiotizmus a négyzeten.

2016-ban Musk az értékelésen kívül megosztotta a mesterterv második részét és bemutatta azt is, hogy vállalatai segítségével mit terveznek a fenntartható közlekedés és energiatermelés elérése érdekében.

1. A napelemes háztetőkhöz integrált akkumulátoros tárolórendszer megvalósítása
2. Az elektromos jármű kínálat kiterjesztése minden fontosabb járműkategóriára
3. Az emberi sofőrökhöz viszonyítva 10-szer biztonságosabb önvezető képesség kifejlesztése, a flotta autóinak tanulási képességeit kihasználva
4. Lehetővé tenni a magántulajdonban lévő autók megosztása a közösséggel, pénzkeresés céljából

 Az energiatermelés és -tárolás integrációja

Háztetőkre szerelt napelemekkel és akkumulátoros energiatárolókkal karbonsemlegessé tehetők a háztartások, nem csak Amerikában, de akár az egész világon. A cél eléréséhez a Tesla megvásárolta a SolarCity-t, hogy ne csak egymás mellett, de együtt dolgozzanak egy karbonsemleges világért. A Tesla a Powerwall energiatárolóval, a SolarCity pedig a napelemekkel és napelemes cseréppel segíti a célok elérését.

 A szárazföldi közlekedés és a szállítás megoldása

2016-ban a Tesla a prémium szedán és a SUV kínálatával a közlekedés viszonylag kis szegmensét fedte le, azonban a Model 3, illetve a négy éve már tervben lévő, napjainkban éppen sorozatgyártásba kerülő Model Y kompakt SUV segítségével már egy sokkal szélesebb rétegnek tud alternatívát kínálni. Az Egyesült Államokban népszerű pick-up kategóriában a Tesla a forradalmi gyártástechnológiát igénylő Cybertruckot indította, így lefedve a legfontosabb járműkategóriákat. 

A fenntartható jövő mielőbbi eléréséhez nélkülözhetetlen a gyártási volumen gyors növelése, ezért a Tesla komoly hangsúlyt fektetett a gépet gyártó gép megtervezésére, azaz az autógyár saját maga is termékké vált. A Model 3 gyártásában két év alatt 5-10-szeres javulást kívánt elérni a Tesla, ami a Model Y megoldásait elnézve nem tűnt irreális célkitűzésnek.

Az orrunk előtt rejtegetik a Model Y legdurvább húzását

A családi autók mellett a Tesla két további járműkategóriát, a nehéz tehergépjárműveket (Tesla Semi) és nagy utasforgalmú városi közlekedést  tartja alapvető fontosságúnak. Musk blog bejegyzése szerint 2016-ban mindkét kategória a fejlesztés korai szakaszában volt, és készen állt a következő évben történő bemutatásra. A Tesla Semit már láthattuk is, de a Tesla közösségi közlekedési megoldása, a Tesla busz bemutatója, még várat magára.

Mikor érkezik a Tesla busz?

Önvezetés és autómegosztás

Musk hat évvel ezelőtt úgy vélekedett, hogy nem lesz szükség a Model 3-nál kisebb autókra, melynek oka a teljes önvezetés és autómegosztás koncepciója. A Tesla célkitűzése szerint minden jármű megkapja a teljesen önálló vezetéshez szükséges hardvert és szoftvert, amely biztonságosabban vezet majd, mint az átlagos emberi járművezetők. Természetesen a végső cél elérése ma még távolinak tűnik, de a Tesla flotta növekedésével egyre több adatot tudnak feldolgozni, így jó úton haladnak arra, hogy az autóink robot taxik lehessenek, melyek ahelyett, hogy a parkolóban várnak ránk, amíg a munkahelyünkön dolgozunk vagy éjjel alszunk, inkább másokat fuvaroznak majd és pénzt keresnek a tulajdonosnak. 

Így összességében kevesebb járműre lesz szüksége az emberiségnek, hatalmas területek szabadulnak fel, melyeket napjainkban parkolóként vagyunk kénytelenek használni, így növekszik az utak áteresztő képessége, csökkennek a forgalmi dugók, a városok élhetőbbek lehetnek a jövőben. Abban az átmeneti időszakban, amíg az emberek nem rendelkeznek elegendő bérbe adható autóval, a Tesla saját flottát tervez üzemeltetni, hogy biztosítsa, mindig legyen elérhető autó a saját autóval nem rendelkező utazni vágyók számára.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.