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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A Core Lithium 2022 végén kezdi meg a kitermelést új ausztrál bányájából, és azt állítják, hogy áttételesen a Tesla lesz az egyik fő ügyfelük.

A bánya legalább 8-10 évig üzemel majd, de már megvannak a tervek az élettartam jelentős növelésére is.

170 ezer tonna

A Core Lithium Finnis nevű projektje Ausztrália északi partvidékének közelében található, közúton mindössze 88 kilométerre a régió központjától és legnagyobb kikötőjétől, Darwintól. A helyszín nem véletlen, mivel igen gazdagnak ígérkezik lítiumban, jó az infrastruktúra és az energiaellátás is. A tervek szerint legalább 8-10 éven át tudnak itt évente átlagosan 173 ezer tonna lítium spodument kitermelni, amely 0,5-10 mm közötti ásványi darabokat jelent 5,8% körüli lítium-oxid tartalommal.

A nyersanyagot eleinte felszíni bányászattal termelik majd ki, később fúrással dolgoznak tovább. Az értékes részeket állítólag egyszerű gravitációs technológiával is jól ki lehet válogatni és a cég azt ígéri, hogy fontos szempont lesz a környezetkímélő technológiák használata. Erre persze megfelelő minősítő céggel is szerződtek – az meg majd kiderül, ebből mennyi a zöld marketing és mennyi a valóság. Állítólag spórolnak majd a vízzel, újra is hasznosítják azt, ráadásul a kikötő közelsége miatt rendkívül alacsony lesz a szállítás CO2-lábnyoma.

Forrás: Core Lithium

A lítium spodument hajón fogják a feldolgozó partnerekhez szállítani, és akár évi 250 ezer tonnáig már meg is van erre az engedélyük a darwini kikötőtől. Az első nagy ügyfél a kínai Yahua, amely négyéves szerződéssel évi 75 ezer tonnát vesz át, ami a teljes kitermelés 40%-a lehet. A vállalat szerint kínai partnerük a Tesla beszállítója, így ott landol majd az ausztrál lítium döntő része.

A vállalat dolgozik azon, hogy az első 10 éven túl is folytathassa a kitermelést, de már arra is készülnek tervek, hogy ha végeztek, a hátrahagyott terület szivattyús víztározó legyen, amit energiatárolásra lehet majd használni, de 2024-től tervezik egy helyi spodumenfeldolgozó üzemeltetését is, ami a kibányászott anyagból lítium-hidroxidot állít elő az akkugyártás számára.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.