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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az önvezető rendszerek engedélyezésében kontinensünkön fontos szerepe van az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának (UNECE). Az európai szabályozás azonban eddig kevesebbet engedett, mint ami az USA egyes részein, vagy Kínában lehetséges, így bár a biztonsági megfontolások fontosságában mindenki egyetért, félő volt, hogy lemarad kontinensünk.

Most úgy néz ki, végre felzárkózhatunk.

Lazítanak

Az UNECE június 22-i döntése alapján 2023. január elsejétől lényegesen, vagy inkább úgy mondanánk, fontos részletkérdésekben bővül a vezetéstámogató és önvezető rendszerek használhatósága Európában.

Az ENSZ 157-es rendelkezésének új kiegészítésével 60 km/h sebességről 130 km/h-ra emelik az önvezető autók maximális sebességét, és legálissá válik az automata sávváltás is.

Természetesen mindennek szigorú feltételei lesznek, amelyeket egy 100 oldalas dokumentumban foglaltak írásba. Ezek egyike a közút típusa, amely csak olyan lehet, ahol gyalogos és biciklis nem közlekedhet, és a két forgalmi irány fizikailag el van választva egymástól – tehát praktikusan autóutakon és autópályákon. A dokumentum azonban ezen kívül még sok más műszaki paramétert is rögzít, mint például a manőverekre rendelkezésre álló idő, vagy hogy mikor kell azokat megszakítani.

Jön a 3-as szintű vezetéstámogatás a Stellantis autóiba

Az európai szabályozás korlátjainak egyik jól ismert példája a Tesla Enhanced Autopilot képességeinek erős megnyirbálása, amely az amerikai változathoz képest a gyakorlatban sok frusztrációt okoz a tulajdonsoknak, mivel a sávváltások sokszor lassúak, sikertelenek, vagy félbe vannak szakítva. Remélhetőleg a változás felhozza a rendszert az amerikai változat szintjére és talán megnyitja a kaput az FSD Beta program európai kiterjesztése előtt is, de az ördög a részletekben, az előírt műszaki korlátokban rejlik.

Villanyautó teszt: Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC

De nem csak a Tesla, más gyártók, így a Mercedes-Benz is profitálhat a változásokból, a gyártó 3-as szintű önvezető rendszere ugyanis jelenleg praktikusan az autópályán kialakuló dugókra van korlátozva.

Leállhattak egyes Teslák európai kiszállításai

A címlapfotó forrása: omahamagazine.com

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.