A pánikkeltő szalagcímek ellenére egyáltalán nem nagyobb a valószínűsége az elektromos autók kigyulladásának, mint a hagyományos autókénak, sőt, még csak azt sem mondhatjuk, hogy félelmetesebben ég porrá egy akkumulátoros kocsi, mint egy dízelautó. Az azonban igaz, hogy a lángoló akkumulátorok oltása speciális módszereket és szakértelmet igényel a tűzoltók részéről, és a sérülések okozta gyulladásveszély egy jelentős gyengesége a manapság használatos lítiumion-akkumulátoroknak – egyebek között ezért is övezi akkora várakozás a szilárd elektrolittal működő szilárdtest-akkumulátorokat. Most azonban egy technológiai áttörés megoldást kínálhat erre a problémára. Nagyságrendekkel tűzveszélyesebb a hagyományos autó, mint az elektromos A lítium-ionos energiatároló megoldásokkal foglalkozó svájci cég, a Leclanché arról számolt be, hogy azáltal, hogy egy speciális tűzgátló adalékot adott hozzá az elektrolit összetételéhez, 80%-kal csökkenteni tudta a termális események, azaz a kigyulladás kockázatát. Az eredményt az Intertek Germany, egy neves, független tesztelő laboratórium hitelesítette, amely iparági szabványos átszúrásos teszteket végzett a Leclanché 60 Ah-s celláján, és azt tapasztalta, hogy az adalékkal ellátott cellák lényegesen alacsonyabb kockázatot mutattak a kigyulladásra, mint ugyanazok a cellák adalék nélkül. „Miközben a teljes akkumulátoripar továbbra is jelentős kutatás-fejlesztési erőforrásokat fordít a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésére, rendkívül fontos a mai, nagy energiasűrűségű lítium-ion technológia biztonságának fokozása” – írja a vállalat. „A legtöbb eddigi erőfeszítés hátrányosan befolyásolta a cellák teljesítményét vagy élettartamát. A Leclanché nagy teljesítményű és nagy energiasűrűségű lítium-ion cellát tudott kifejleszteni, amely kiváló biztonsági jellemzőkkel rendelkezik anélkül, hogy bármilyen negatív hatással lenne a teljesítményre vagy a hosszú élettartamra.” A svájciak hozzáteszik, hogy az ő megoldásukra nem kell éveket várni, mint a szilárdtest-akkumulátorra, hiszen 2023 elején megkezdik a gyártást Németországban. Címlapkép forrása: Gasilska brigada Ljubljana (Ljubljanai Tűzoltóság) Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!