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
auto
2024. 04. 20. szombat

Tesla Q2: elég lesz a papírforma?

elektromos autó piac

A Tesla második negyedéves eladási gyorsjelentése nagyon nagy meglepetéseket nem tartogatott, már ha valaki nem egy szikla alatt töltötte az elmúlt hónapokat. A kínai COVID lezárások miatt a cég termelése áprilisban három hétig állt, utána pedig még hetekig csak félgőzzel üzemelt a gyár, és csak május 24-én érték el a korábbi termelés szintjét. A kiesés hatalmas lyukat ütött a negyedév termelésén, főleg, hogy az új austini és berlini üzemek csak elég lassan futnak fel.

Az előző év azonos időszakához képest azért még így is 26% a növekedés az eladásokban, de a rekord idei első negyedévet 18 százalékkal alulmúlták.

Ahogy vártuk

Bár a negyedév során sok volt a bizonytalanság, reálisan valahova 250-260 ezer közé lehettet várni az eladási adatokat, a valós adat pedig 254.695 lett. A vállalat ennél közel négyezer autóval többet gyártott, de ezek még az előző hónap végén úton voltak az ügyfelekhez, így nem számítanak a statisztikába.

Bár az eredmény a szokásos év/év összehasonlításban nem tűnik rossznak, de az idei első negyedévben a vállalat rekord, 310 ezer autót szállított le, ahhoz képest viszont a mostani számok 55 ezres csökkenést jelentenek. Az igazi kérdés persze az, mi történik majd a harmadik negyedévben, amelynek elején Sanghaj és Berlin is leáll, hogy tovább bővítsék a kapacitást.

A második negyedév legnagyobb vesztese úgy néz ki Európa volt, ahova több tízezerrel kevesebb autót tudtak szállítani, mint tervezték.

Beárazva?

A sanghaji problémák már jó ideje ismertek voltak mindenki előtt, a piac várakozásai mégis csak az utóbbi napokban kerültek reális szintre. A Tesla által követett elemzők 256.700, a FactSetnek nyilatkozók 265.000, míg a Bloomberg gyűjtése 282.000 darabos eladási adatot várt.

Nem meglepő módon, a valós adatokhoz most is az évek óta a cég eladásait követő @TroyTeslike volt a legközelebb - ő már a sokadik negyedév óta három százalékon belüli hibahatárral tippelt, most pedig ezer darabra pontosan megjósolta a számokat. Hogy a piac mit szól a számokhoz, az majd kedden, az amerikai tőzsde nyitásakor kiderül - a hétfő nemzeti ünnep, így zárva tart a kereskedés.

A vállalat a gyorsjelentésben azt írta, hogy a mostani június a Tesla történetének eddigi legmagasabb gyártási darabszámát hozta, ami jó előjel a harmadik negyedévre nézve.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.