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
auto
2024. 04. 19. péntek

Újabb akkukémia nevét kell megtanulnunk, érkezik az LMFP a CATL-től.

Az első ügyfél a Tesla lesz.

Folyamatos fejlődés

Az LFP, azaz lítium-vasfoszfát akkumulátorok az elmúlt egy-két évben kezdtek igazán terjedni, mivel számos eddig is ismert előnyük mellett elfogadható mértékűre emelkedett az energiasűrűségük, így alkalmassá váltak a 400 kilométer körüli hatótávú elektromos autók kiszolgálásra. Ez a kémia alapvetően jóval olcsóbb, mint a hagyományosan a villanyautókban használt NMC (nikkel, mangán, kobalt), és NCA (nikkel, kobalt, alumínium-oxid) megoldások, nem kell bele drága és problémás nikkel, illetve kobalt, háromszor nagyobb az élettartama, nyugodtan 100%-ra lehet tölteni minden este, és jóval kevésbé gyúlékony. A hátrány az alacsonyabb energiasűrűség, ezért például a Tesla Model 3 és Y akkujába csak 60 kWh fér ezekből a cellákból, míg az NCA-val 82 kWh az elérhető kapacitás. (Kiegészítés: a kínai autókban használt LG cellás pakk bruttó kapacitása csak 78 kWh. 82-t a nevadai Panasonic cellákkal lehet elérni.)

Természetesen eddig is folyamatosan fejlődött az LFP kémia, hiszen az előbbi példánál maradva, a kis akkus Teslákban kezdetben 55 kWh volt az ilyen pakk mérete, majd közel 10%-os növekedést értek el és 60-as aksik jelentek meg ugyanakkora fizikai méretbe csomagolva. A Tesla LFP beszállítója – és egyben a világ legnagyobb akkumulátorgyártója –

a kínai CATL, amelynek most egy újabb fejlesztése jutott el a sorozatgyártásba, ez pedig az LMFP (lítium, mangán, vasfoszfát) cella. Ennek energiasűrűsége 15-20%-kal magasabb, mint a hagyományos LFP aksiké, miközben gyártási költsége hasonló.

Az LMFP kémiát a kínai gyártó M3P kódjelű aksijaiban találjuk meg és a sorozatgyártás állítólag már meg is kezdődött. A hírek szerint a BYD és a Tesla is kísérletezik hasonló kémiával, de ezek még nem szériaérettek.

Érdekes lehetőségek

A kínai CNEVPOST információ szerint a CATL a negyedik negyedévben kezdi meg az új cellák szállítását a Teslának, és azok jövő év elején kerülhetnek az autókba.

A lap azt is tudni véli, hogy az első autó ami megkapja a Tesla Model Y lesz és az újdonság egy 72 kWh-s csomagban érkezik.

Ez természetesen érdekes lehetőségeket vet fel. A Model 3 és Model Y alap kiadásai jelenleg egy bruttó 60 kWh-s, prizmatikus LFP pakkal készülnek, a Long Range, illetve Performance változatok pedig bruttó 78 kWh-s, 2170-es formátumú, hengeres NCA cellákat kapnak. A 72-es LMFP csomag a kettő között van félúton, de a Tesla az utóbbi pár évben már csak egy vagy két akkumérettel árulja autóit, mivel a három vagy több variáns megnöveli a raktározási és gyártási költségeket, ráadásul hatótávban sem akkora az előrelépés 10 kWh-s lépcsők alkalmazása esetén, hogy nagyon megérje külön változatot gyártani.

Jelenleg a Kínában kapható Model Y alap és Long Range változata esetén 25%-os felárért cserébe összkerékhajtást, nagyobb teljesítményt és 20%-os hatótávnövekedést kapunk. Ez így nem rossz ajánlat, de a két szint között nincs túl sok hely egy köztes opciónak.

A legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a jelenlegi 60-as akkut váltja majd a 72-es – elsőnek a nagyobb, és ezért a Model 3-hoz képest alacsonyabb hatótávú Y esetén. Így az SUV is hasonló távolságra lehet képes, mint a szedán. Ez ugyanakkor jelentősen csökkentené a 78 kWh-s Long Range vonzerejét, ha csak nem készül itt is a kapacitás és a hatótáv növelésre a Tesla. Ezzel kapcsolatban azonban még csak pletykák sincsenek, és kérdéses, hogy a 2170-es NCA cellákból ki lehet-e még préselni többet. Logikus lenne, hogy az új 4680-as cellákkal szerelt akkupakkal vigyék 90 kWh fölé az akkupakk kapacitását, ám ezek gyártása még lassan halad és Kínában egyelőre nem is kezdődött meg.

A következő hónapokban biztosan sok találgatást és pletykát olvasunk majd ezzel kapcsolatban, de ezek olvasása közben azért érdemes lesz észben tartani, hogy a Tesla akku és modellválasztéka régiónként eltérhet. Így például a texasi gyárban már készül a Model Y egy új, 4680-as cellákkal szerelt kétmotoros, kisebb akkus változata, de ez Kínában és Európában nem elérhető. Amerikában az autók nagy akkus változatát a Panasonic celláival szerelik, amelyek kapacitása és töltési teljesítménye valamivel nagyobb, jobb, mint az LG variánsé, ami a kínai és német gyártású autókba kerül. Kínában viszont elérhető az LFP cellás, egymotoros kis akkus Model Y, amit viszont csak ott lehet kapni, még Európában sem forgalmazzák.

Így egyáltalán nem biztos, hogy az új 72 kWh-s LMFP akku az egész világon azonnal elérhető lesz.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.