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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Sajnos az életben csak nagyon kevesen tapasztalhatják meg az újautó-átadás élményét. A legtöbb újonnan forgalomba helyezett járművet ugyanis Magyarországon sem magánszemélyek vásárolják, így kevesen látnak a kulisszák mögé, következésképpen talán azt is csak kevesen tudják, hogy pontosan mi történik egy autóval az átadást megelőzően. Múlt héten írtam arról, hogy szép csendben átadják a Mustang Mach-e azon változatait, ahol szoftverfrissítéssel megoldható a legutóbbi visszahívással kapcsolatos probléma. Akkor azt ígértem, hogy bemutatom, pontosan mi történik az átadás előtt, így most egy 2022-ben gyártott villanyautó főszereplésével teszek eleget ennek az ígéretemnek. Mutatom a megérkezést, kicsomagolást, átvizsgálást, felkészítést, egyszóval azt a háttérmunkát, amit a vásárlók nem láthatnak.

Szép csendben újra átadják az e-Mustangokat

Megérkezés

Ez az a pillanat, amikor az értékesítő először találkozik a leszállított autóval. Szerencsés esetben az átvételkor az a dedikált személy van jelen, akihez a megrendelt autó leendő ügyfele tartozik. Például az értékesítő, de ez szalononként eltérhet. A bemutatott esetben a szállítást a Lagermax végezte egy vidéki kereskedésbe. Ez a cég áll szerződéses kapcsolatban a magyarországi importőrrel. Hozzájuk érkeznek be a megrendelt autók, amit a saját vámraktárukban tárolnak, kezelnek, majd rakják a szállító trélerekre és szállítják ki a kereskedésekbe. Sokan nem tudják, de a Lagermax már több mint száz éve, 1920. óta foglalkozik szállítmányozással és logisztikával, az autószállításban pedig több mint négy évtizedes tapasztalatuk van.

Az autó ilyenkor még transzport módban van. Ez a nagyon korlátozott mód csak bizonyos funkciók használatát engedélyezi, az autó ezért csak lassan képes gurulni. A kasztni mozgásán jól látszik, hogy a szállításhoz beépített rugóékek még a helyükön vannak. Ezek a merevítések akadályozzák meg a hajózáskor, vagy a teherautókon az autó felesleges kilengéseit. Ilyenkor a lengéscsillapítók nem is dolgoznak, a karosszéria szinte együtt mozog a kerekekkel.

Az első szemrevétel még a Lagermax képviselője jelenlétében megtörténik. Az átvevő alaposan megvizsgálja az autó minden apró részletét. Azt, hogy mi számít hibás teljesítésnek, azt egy titkos lista részletezi. A szemrevételezést követően aláírják az átadás-átvételi nyilatkozatot és az autót leparkolják a kereskedés egy Ügyfelektől elzárt részében, valamint előjegyzik az első kötelező szerviz időpontját.

A nulla revízió

Ez tulajdonképpen a legelső kötelező szerviz, vagy ha úgy tetszik az átadás előtti átvizsgálás. A nulla revízió egy szigorúan a típushoz kiadott hosszú lista alapján írja elő a jármű vizsgálatát kívül és belül. Ez a folyamat elengedhetetlen feltétele az autó forgalomba helyezésének.

Első lépésben kikapcsolják a szállítási módot. Ilyenkor minden rendszer működésbe lép és a fedélzeti számítógép teljes menüje is elérhetővé válik. Ezután ellenőrzik a műszerfalat, a kijelzők működését és beállítják az adott ország nyelvét a Sync rendszerben. Alaphelyzetbe állítják a fedélzeti számítógépet és beállítják az órát, a klíma szabályozást. Ellenőrzik az automatikus ablakzárási funkciót, majd beszerelik a padlószőnyeg rögzítőit és felragasztják az assistance matricát (amennyiben rendeltek ilyen szolgáltatást a konkrét autóhoz). Ellenőrzik az elektromos csatlakozókat, szivargyújtót, USB- és egyéb portokat, az akkumulátor töltöttségi állapotát. Eltávolítják az övekről, csatokról, kárpitokról, kapcsolókról az ideiglenes fóliákat.

Az autó külső részén is rengeteg munka van. Eltávolítják az első és hátsó féktárcsa borításait, felszerelik a kerékőröket, nyomatékkulccsal ellenőrzik a kerékanyákat, majd jön a riasztórendszer, a kettős zárás és a kulcsnélküli funkciók (ha vannak). Eltávolítják az ajtókról a peremvédő anyagokat. Ezt követően ellenőrzik a 12V-os akkumulátor feszültségét és állapotát, a saruk érintkezéseit, valamint ellenőrzik és – ha kell – feltöltik a fékfolyadék-, a hűtőfolyadék- és a szélvédőmosó tartályokat. Ha ez is kész, az autót felemelik és eltávolítják a már említett rugóékeket és kívül-belül ellenőrzik az abroncsok állapotát, a keresztlengőkarokat, illetve a teljes alsó rész alkatrészeit. Ez a pont azért is fontos, mert a villanyautóknál is előfordulhatnak szivárgások, tömítetlenségek.

Az első bekapcsolás

Ezen a ponton kellene beindítani a motort és 2-3 percig járatni. Ez ugye a villanyautóknál egy szimpla bekapcsolást jelent. Ilyenkor ellenőrzik a fényszórókat, a klímát, a hűtést, fűtést, szellőzést, a kezelőszerveket, irányjelzőket, féklámpát, párátlanító funkciókat, első- és hátsó szélvédő fűtést, az ablaktörlőlapátok működését, a hifit, egyszóval mindent. A navigációs rendszert alaphelyzetbe állítják, ellenőrzik a rögzítő- és lábféket, a menetválasztó kapcsolót és ha minden kész, az autót elviszik egy rövid próbakörre. Ilyenkor ellenőrzik a menetteljesítményt, a kormányzást, a fékhatást, a műszerek visszajelzőit és közben árgus fülekkel keresik az elfogadhatatlan zajokat kívül és belül.

Kicsomagolás és regisztráció

A nulla revíziót követően az autóról elkezdik lebontani a még rajta lévő, szállításkor használt szivacsokat, ragasztókat, ideiglenes szalagokat, gumi ütközőket, amiket a revíziós lista nem írt elő, így még mindig a helyükön vannak. Ezt követően ellenőrzik az autó szoftverét. Amennyiben van elérhető frissítés, azt telepítik. Ellenőrzik és párosítják a kulcsokat, ellenőrzik az autóhoz a Ford által kibocsátott töltőkártyát és kicsomagolják az autó egyéb – pl. a töltéssel kapcsolatos – alkatrészeit. A 2022-es Mach-e egy kicsit bővebb csomagot kap, mint az elődje, így pl. a gyári EVSE szétszedhető, a rajta lévő csatlakozó pedig egy mozdulattal cserélhető. Dicséretes, hogy így már akár ipari csatlakozóba is dughatjuk a vésztöltőt!

Végezetül az autóra fel kell szerelni a rendszámkeret tartót. A gyárban ezt azért nem teszik fel, mert országonként eltérhet a rendszám mérete, ráadásul a hatósági jelzést akár matricával is meg lehet oldani. Érdekesség, hogy a gyári popszegecsekkel ezúttal nem lehetett rögzíteni a keretet, mert az amerikai szabvány eltér az európaitól és a szerviznek nem volt olyan popszegecshúzója, amivel nagy biztonsággal fel lehetett volna tenni a keretet, így annak érdekében, hogy a rendszám nagy tempónál is a helyén maradjon – illetve ne rezonáljon és adjon ki idegesítő hangokat menet közben -, ezúttal önmetsző csavarokkal lett rögzítve.

Átadásra várva

A folyamat itt még mindig nem ér véget. A viszonylag hosszú, akár egy naposra nyúló szeánszot követően az autó bekerül a mosóba, ahol egy nagyon alapos külső-belső takarításon esik át. Kicsomagolják, kitisztítják és behelyezik a gyári szőnyegeket. Mindent kicsit felpolíroznak, kiszellőztetnek, portalanítanak és illatosítanak. Ezzel párhuzamosan megkezdik az autó forgalomba helyezését. A mosást követően az értékesítő személyesen veszi ismét górcső alá az autó minden négyzetcentiméterét és ilyenkor bizony egy – sokszor – több órás folyamat veszi kezdetét. Az átadás előtt az ügyfél elégedettség érdekében minden, a polírozás után maradt, vagy a ragasztók által hagyott, esetleg a gumicsíkok mentén felejtett nyomot, illetve minden apró, idegesítő, a mosáskor ott maradó szennyeződést személyesen távolít el. Ha ez is kész, az autót teljesen feltöltik, felszerelik az időközben megérkező rendszámot, felragasztják az első szélvédőre a kötelező hatósági jelzést és beteszik az autót az átadóba, majd letakarják. Ezt követően jön a – ma már szinte sztenderdnek számító 10-15-20 hónap utáni – várva várt telefon az ügyfélnek, hogy viheti az autóját!

Íme az átadáskori állapot:

És egy kis érdekesség a végére

Az alábbi dokumentum a cikkben szereplő autó pontos leírása, amit a rendelést követően a gyártás megkezdését megelőzően késztenek el. Ez tulajdonképpen az a biblia, ami az autó paramétereit tartalmazza és végig kíséri a teljes gyártási folyamatot. Érdekes belegondolni, hogy hány kézen fordult meg, mire az autó teljesen elkészült és megérkezett Magyarországra!

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

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.