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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Már Kínában is szállíthatnak utasokat az önvezető taxik

Kínában a Baidu megszerezte a szükséges hatósági engedélyeket ahhoz, hogy Vuhanban és Csungkingban beindítsa a kereskedelmi célú robotaxi szolgáltatását. Önvezető taxik már évek óta elérhetőek az ország több városában is, ám azoknál még vagy egy biztonsági sofőr jelenléte szükséges, vagy pedig nem számíthatnak fel díjat az utazásért.

A verseny végleg eldőlt: Kínában a Google helyi megfelelőjének tekinthető Baidu lett az első olyan vállalat, amely megkezdheti a biztonsági sofőrők nélkül működő, fizetés ellenében bárki számára igénybe vehető önvezető taxik üzemeltetését

A hatósági engedélyek birtokában Vuhanban 9 órától 17 óráig működhetnek az önvezető taxik a város 13 km2-es Gazdasági és Technológiai Fejlesztési Zónájában, míg Csungkingban 9:30-tól 16:30-ig szállíthatják az utasokat a 30 km2-es Jongcsuan nevű városnegyedben. Mindkét kijelölt területről elmondható, hogy alacsony forgalommal, és jól kiépített, széles utakkal rendelkeznek, melyeket alaposan feltérképeztek a vállalat mérnökei.

A szolgáltatás augusztus 8-án indult Apollo Go néven, az utasok az Uberhez hasonlóan itt is egy alkalmazás segítségével rendelhetnek maguknak fuvart. A flotta városonként egyelőre öt-öt Apollo Moon járműből áll, amely az alábbi videó főszereplője is.

A Baidu néhány héttel ezelőtt mutatta be az Apollo RT6 típusú, hatodik generációs önvezető járművét, amelyet saját maga fejlesztett, és amelyet gyártani is maga fog a Geely segítségével. A 4-es szintű önvezetésre képes RT6 nyolc lidarral, 12 ultrahangos radarral, és 12 kamerával van felszerelve, az előállítása pedig 37 ezer dollárba, átszámítva körülbelül 14 millió forintba kerül, ami a vállalat közleménye szerint, 48%-kal alacsonyabb, mint az elődmodell, az Apollo Moon 75 ezer dollár körüli ára.

A teljesen elektromos RT6-ot az alapjaitól kezdve robotaxinak tervezték, ezért kormány és kezelőszervek nélküli verzióban is gyártható, így több hely marad az utasoknak, az infotainment rendszernek, illetve az egyéb kényelmi felszereléseknek. A Baidu 2023 második felétől kezdve tervezi szolgálatba állítani az RT6-ot, méghozzá évente tízezres nagyságrendben.

Kép: Baidu

A működési engedély megszerzése már csak azért is jelentős előrelépésnek tekinthető, mert a kínai hatóságokra általában jellemző a konzervatív gondolkodásmód és a kockázatkerülő hozzáállás, ahogyan azt a South China Morning Postnak nyilatkozó szakértő, Cao Hua is megjegyezte. Úgy tűnik azonban, hogy a Baidunak sikerült a hatóságok számára is meggyőzően bizonyítani a technológia biztonságát.

A Waymo 2020-ban az arizonai Phoenixben, a Cruise pedig idén nyáron a kaliforniai San Fransiscoban indította el a saját kereskedelmi célú robotaxi szolgáltatását, így a világban már négy olyan város létezik, ahol a széles nagyközönség számára is elérhető az önvezető taxival történő utazás.

Így fog töredékére csökkenni az autózás költsége

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.