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
auto
2024. 04. 16. kedd

Még nagyobb lett a legnagyobb akkumulátor

energia

A Tesla eredtileg 2012-ben a Powerpack nevű termékkel lépett az ipari energiatárolók piacára, az eredeti változat pedig 100 kWh-s kapacitással bírt. Később megjelentek a 200, majd 210 kWh-s változatok is, 2019-ben pedig a 2,6 MWh-s Megapack váltotta a terméket, ami nagyságrendi ugrást jelentett az energiatárolásban.

Most ennek kapacitása bővült a felével.

LFP?

A cég a napokban frissítette weboldalát, ahol egy

1,9 MW csúcsteljesítményű, 3,9 MWh kapacitású Megapack váltotta a korábbi modellt.

Ha csak egyetlen darabot rendelünk a kilenc méter széles, másfél méter mély, két és fél méter magas, 38 tonnás energiatárolóból, akkor az egy laza 2,4 millió dollárunkba, azaz nagyjából egymilliárd forintunkba kerül.

A berendezés ára azonban a mennyiség növelésével csökken, így tíz darab esetén már „csak” 1,9 millió zöldhasút kell kifizetnünk darabjáért. Ezért a pénzért komplett, kulcsra kész csomagot kapunk, akkumulátorokkal, inverterekkel, hőmenedzsmenttel, mindezt pedig egy időjárásálló dobozba csomagolják, amit le kell csak tenni a vasbeton alapra.

Az új Megapack egyébként 92-93%-os hatásfokkal működik, azaz a betöltött és kinyert energia között 7-8% a veszteség. A Tesmanian úgy tudja, hogy az új energiatároló már LFP, azaz lítium-vasfoszfát cellákat tartalmaz, így ennek köszönhető, hogy miközben a kapacitás 50%-kal emelkedett, a berendezés a negyedével szélesebb, hatodával magasabb és 64%-kal nehezebb elődjénél.

Tesla Megapack

A vállalat az első negyedévben fejezte be az első, kifejezetten a Megapack széria gyártására épített üzemét, és kezdte meg a gyártás felfuttatását a kaliforniai Lathropban, a Fremonti gyár közelében. Elon Musk már többször beszélt róla, hogy az energiatárolók kapcsán át fognak állni az LFP kémiára, mivel az jóval olcsóbb, nem kellenek hozzá problémás anyagok, élettartama pedig három-négyszerese a szokványos NCA és NMC kémiákénak. Egyedüli igazi hátránya az energiasűrűsége, ami azt jelenti, hogy az akkucsomagok még ugyanakkora kapacitás esetén is nehezebbek és nagyobbak lesznek, de ez az ipari energiatárolók esetén nem jelent problémát.

A Tesla 2020-ban 3 GWh, 2021-ben 4 GWh, az idei év első felében pedig közel 2 GWh mennyiségben telepített energiatárolókat.

Megkezdték a Megafactory építését

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.