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
auto
2024. 04. 19. péntek

Villámteszt: Citroën C5X plugin hibrid

elektromos autó

A Citroënnél hosszú hagyománya van a kényelmes, prémium autók készítésének, az utóbbi időben a márkát mégis inkább a praktikus kis és közepes méretű autókról, illetve a csapat- és áruszállító modellekről ismerhettük. De úgy néz ki, hogy nem adták fel teljesen a D szegmenst, ahova öt év kihagyás után idén tért vissza a francia autógyártó.

A Citroën C5 X néven bemutatott modellnek tegnap tartották a hazai sajtóbemutatóját, de igazából a modell első ügyfélpéldányai is megérkeztek már az országba. Az autóból a két benzines modell mellett egy plugin hibrid változat is elérhető, tegnap ezt a modell vallattam egy villámteszt alkalmával.

A sajtótájékoztató során a hazai képviselet meglepően őszinte volt a számokat illetően, aminek valószínűleg az az oka, hogy az autó iránt a várakozásaikon jóval túlmutató érdeklődést tapasztaltak. Az eddig megrendelt 48 példányból minden ötödik tölthető hibrid, és 20%-ot tesz ki a legmagasabb Shine Plus felszereltséggel rendelt autók aránya is.

A Citroën C5 X tulajdonképpen egy crossover, ami megpróbálja egyesíteni a SUV-ok magasságát és menőségét a kombik praktikumával és a szedánok eleganciájával. A névben erre utal az X jelölés is. A közel 20 cm-es hasmagasság és a magas üléspozíció a szedánoknál jóval kényelmesebb beszállást tesz lehetővé, a nagyra nyitható csomagtérajtó pedig egy nagyon jól pakolható, 485 literes (a benzines változatnál 545 liter) csomagtartót rejt, ami inkább a kombikat idézi. A sportosan lecsapott hátsó tetőív áramvonalas karosszériát sejtet, de a 0,29-es Cd érték ebben a méretben és formában ma már nem számít különlegesnek.

Az autó természetesen rendelkezik minden ma elvárt vezetői asszisztens funkcióval, amelyek egy kettes szintű önvezetést (vagy ha úgy tetszik asszisztenciát) biztosít: tartja a sávot és a beállított sebességet a forgalom tempójához igazodva. A funkciók közül a nagyobb hatótávú, akár 70 m-re is ellátó radaros holttérfigyelőt emelték ki, ami sávváltásnál segíthet észrevenni, ha a másik sáv nem annyira szabad, mint amilyennek gondoljuk.

A Stellantis egyéb autóihoz képest megújult az infotainment rendszer is, ami így sokkal közelebb áll már az érintőképernyős eszközeinken megszokott kezelési élményhez, mint a korábbi rendszerek. A sebesség még azért nincs ott, de tényleg mutatósak és modern hatásúak a felületek. A képernyőn widget helyekre kitehetők a leginkább preferált információk vagy funkciók, az így összeállított képernyők között pedig legyintéssel lehet lapozni. Pont, mint a telefonunk főképernyőjén. A legjobb, hogy ez a rendszer vezeték nélkül (OTA) is frissíthető, így talán számíthatunk a további fejlődésére is.

Az autó beltere a kategóriának megfelelően tágas és rendkívül komfortos. Ez az a terület, ahol a Citroën nem tud hibázni. Az autó alapvetően is nagyon csendes – pláne elektromos üzemben -, de a legmagasabb felszereltségi szintnél hangszigetelő oldalüvegezés is jár hozzá, ami a környezeti zajt is segít kint tartani. A kizárólag a plugin hibridekben elérhető, de ott alapáras Comfort Active futómű a beépített szenzorokkal és a kamera kép alapján folyamatosan hangolja a futóművet, és akár kerekenként tudja szabályozni a keménységet a várható úthibák függvényében. A csendesség, a komfortos ülések és a rendkívül lágyra hangolt, de aktívan szabályozott futómű együtt olyan lágy suhanást tesz lehetővé, ami ritkaságszámba megy. Persze sokan vannak, akik inkább a kemény, németes futóműhangolás hívei, de én nagyon élveztem a Citroën C5 X kényelmét.

A beltér nem csak tágas és kényelmes, de egyszerre modern és elegáns. A márka logójában lévő két chevron minta a műszerfal és az ajtóburkolat mintájában is megjelenik, de még az ülés perforációja is több ponton kiadja ezt a formát.

A C5 X plugin hibrid verziója alapból elektromos meghajtással indul. Ilyenkor a futóműben csak a progresszív hidraulikus felfüggesztés dolgozik, ami lengéscsillapítók végpontjai előtt működésbe lépve simítják ki a hirtelen kerékmozgások hatását.

A 12,4 kWh-s lítiumion akkumulátor WLTP szerint 55 km-re elegendő energiát biztosít. Az autót elektromos üzemben egy 81,2 kW-os (kb. 110 LE) váltóba integrált villanymotor hajtja, ami inkább csak öreguras vezetéshez elegendő. Sajnos a C5 X-et kipróbálva senki sem fogja megtapasztalni a valódi villanyautók dinamizmusát. A gázpedált lepadlózva némi bizonytalankodás után beindul a benzinmotor, ami csendesen ugyan, de besegít a gyorsításba. A rendszer együttes teljesítménye 225 LE, ami 7,9 mp alatt képes felgyorsítani nulláról százra a C5 X-et. Az 1,6 literes benzinmotor 180 LE leadására képes, és a villanymotorhoz hasonlóan természetesen az első kerekeket hajtja.

Az akkumulátort alapfelszereltség mellett egy 3,7 kW-os fedélzeti töltőn keresztül lehet tölteni (Type 2 csatlakozó, 1 fázis 16 A), de 190 ezer forint felár ellenében ez a teljesítmény duplázható, és akkor továbbra is 1 fázisról, de már 32 A mellett akár 7,4 kW-tal is tölthető az akku. Ha a fedélzeti töltő és a töltést adó EVSE is képes a 7,4 kW-ra, akkor az akku akár 1 óra 40 perc alatt is feltölthető. Aki viszont 5 napon keresztül vagy 10 egymást követő út előtt egyetlen egyszer sem teszi töltőre az autót, azt a rendszer elkezdi nyaggatni, hogy figyeljen jobban oda erre.

Az autó már kapható, az 1,2 literes, 130 LE-s alapverzió ára 12,27 millió forint, de aki ilyen méretű és presztízsű autót keres, az nem fogja akarni azt a motorizáltságot. A nagyobb 1,6 literes, 180 LE-s motorral szerelt változat Shine felszereltségi szinten indul 14,83 millió forinttól. Ugyanezen a felszereltségi szinten a 220 LE-s plugin hibrid változat 17,83 millió forintba kerül, míg a legmagasabb felszereltségű Shine Plus változat a tölthető hibrid hajtással 18,65 millió forint. A tesztautó ára a benne lévő extrákkal együtt 20,085 millió forint. (A feltüntetett árak a magánügyfél árak, amik néhány százezer forinttal alacsonyabbak a listaárnál.)

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.