PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Ne járasd az álló autó motorját!

egyéb

Az iskolakezdés Magyarországon elhozza az első hűvösebb reggeleket is, amikor az iskolák, óvodák parkolóban megjelennek a parkolás közben 10 percekre járó motorral melegedni hagyott hagyományos autók. Az aggódó szülők úgy tűnik autóik motorját jobban féltik a hideg üzemű használattól, mint iskolába igyekvő gyermekeik tüdejét a PM2.5 részecskéktől és egyéb mérgező anyagoktól.

Döbbenetes nitrogén-dioxid értékeket mértek budapesti iskolák környékén

Néhány éve mi is beszámoltunk egy az Egyesült Államokban elindított felvilágosító és figyelemfelkeltő kampányról, amely a parkoló autók motorjának leállítására kéri a szülőket. Ezúttal Magyarország egyik nagyvárosából, Miskolcról számolhatunk be egy hasonló kezdeményezésről, amelyet olvasónk, Vascsák Roland nyújtott be a Tervezzük Miskolcot programban.

Az ötlet bejutott a három kategória egyikébe, a Közös Tereink kategóriára szavazva támogatható, hogy a városban a motor leállítására figyelmeztető táblákat helyezzenek el, illetve a városi médiában induljon kommunikációs kampány a tisztább levegő érdekében. Az oldalon regisztráció után bárki szavazhat.

A javaslat megfogalmazása: bár Magyarországon is tilos az autó motorját járatni álló helyzetben (télen melegítéshez, nyáron klímázáshoz, a mindennapi indulások előtt, motor kímélése miatt (sic!) vagy csupán több évtizedes berögződött rossz szokás miatt, mobilozás alatt, stb.) mégis sokan teszik.

Olvasónk azt is összegyűjtötte, hogy számos (európai) országban nem csupán egy figyelmeztető táblával vagy kommunikációs kampánnyal, de jelentős összegű pénzbüntetéssel is igyekeznek jobb belátásra bírni a feleslegesen füstölgő autósokat.

A büntetésre a Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény módosítását tartalmazó 2009. évi C. törvény 7. cikk (Általános szabályok) 4. bekezdése ad alapot, mely szerint „A járművezetőknek vigyázniuk kell arra, hogy járműveik ne zavarják a közúton közlekedőket vagy az ennek szélein elhelyezkedő ingatlanokon lévőket, például olyan fölösleges zaj, por vagy füst előidézésével, ami elkerülhető.”

Ausztriában 75-150 eurós, Németországban 10 eurós, Svájcban pedig 60 frankos büntetés jár az álló helyzetben történő motormelegítésért. Az Egyesült Államokban akár 5000 dolláros bírság is lehet a felesleges levegőszennyezés „jutalma”. Franciaországban 135 euró a büntetési tétel, melynek különös érdekessége, hogy már 1963-tól él a szabály. Belgiumban 130 euró a büntetés. Az Egyesült Királyságban különbséget tesznek az autóban ücsörögve és a magára hagyva járatott motor esete között, előbbi szituációban csak 20 font, de ha a magára hagyott autó motorját járatja valaki, 100 font is lehet a büntetés. Nyugat-Európáig sem kell mennünk hasonló példáért, a szomszédos Szlovákiában szintén 20 eurós környezetvédelmi bírságot kaphat, aki indokolatlanul füstöl.

Címlapkép: pxfuel

WHO: évente 4,2 millió ember halálát okozza a levegőszennyezés

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.