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
auto
2024. 04. 20. szombat

Néhány napja egy érdekes cikk jelent meg a kínai d1ev.com oldalon. Nem kevesebbet állít, mint azt, hogy szeptemberben a Neta S elektromos autó piacra dobása Kínában jelzés az elektromos és a benzines autók közti döntő piaci csatára.

Kínában a 2000-es évek elején terjedtek el a külföldi autógyártók helyi szabályzók által előírt vegyesvállalatai. A Volkswagen és az Audi után érkezett a Nissan, a Honda és a Toyota, majd a BMW és a Mercedes. Gyártani kezdték azokat a középkategóriás autókat, amelyek két évtizeden keresztül a mai napig a polgári jólétet szimbolizálták a kínai középosztály számára.

A Honda Accordot 1999-ben, a VW Passatot (SAIC-VW, USA verzió) 2000-ben, majd ezt követően a BMW 3-as szériát és az Audi A4-et 2003-ban, a Nissan Teana-t 2004-ben kezdték Kínában gyártani. A Toyota Camryt és a VW Magotan-t (a FAW VW által készített európai Passat) 2006-tól, a Mercedes-Benz C-t pedig 2008-tól gyártották Kínában.

Csaknem húsz éven át csak minimális változások voltak a kategória élvonalában. Bár az SUV-k itt is terjednek, de még mindig sokmilliós tábora van a hagyományos négyajtósoknak a taxivállalatok, autómegosztók mellett a magán vásárlók körében is.

2017-ben még a tízes listán van a Hyundai Elantra, a Chevrolet Malibu és a Ford Mondeo is. A Hyundai eladásai főleg a Dél-Korea és Kína közt a THAAD rakétarendszer miatt kialakult feszültség miatt csökkentek.

2020 januárjában a BYD gyártani kezdte középkategóriás akkumulátoros elektromos modelljét a Hant, és februárjában elindult Sangajban a Tesla Model 3 összeszerelése. 2021-ben mindkét modell a kategória TOP10-be került, a Model 3 a lista élére, kiszorítva Chevroletet és a Ford Mondeo-t.

2022 júniusában nagyjából ugyanez volt a 10 legjobban fogyó modell, de a BYD Han megelőzte a hagyományos benzines modelleket és felzárkózott a negyedév végi eladási csúcsot elérő Tesla-ra.

A 10. és 20. hely közt megjelent 2 újabb villanyautó, az Xpeng7 és a Hongqi E-QM5.

2021-ben háromszorosára nőtt a Kínában eladott NEV autók száma, az eladás növekedés jó részét az A00 kategóriás városi miniautók adták, mint a Wuling Hongguang Mini. Másik részét a drága autók, elsősorban SUV-k: Tesla Modell Y, LI Auto Ideal One, BYD Song és Tang stb.

2022 második félévében 5 új modellel bővül a B kategória, a középméretű 4 ajtósok kínálata. Az új autók hasonlítanak egymásra, de egyben különböznek is: a Changan Dark Blue SL03 az akkumulátoros mellett REEV és FCV, üzemanyagcellás változatot is hoz, a BYD Seal és a Leapmotor csak tiszta akkumulátoros, de különböző akkuméretű és hatótávú változatokat árusít.  A Neta S is REEV és BEV variánsokkal indít.

A Nio ET5 eleinte csak összkerék hajtással kapható, de a 75 és 100 kWh-s akkumulátor mellé érkezik 150 kWh-s is, 1000 km hatótávval. 2023 elején pedig a Zeekr 001 pedig elsőként kapja meg a CATL Qilin akkumulátorát, amivel a CLTC szerint mért hatótávja szintén meghaladja az 1000 km-t.

Modell Alapár
(CNY)
Ca 700 km ár
(CNY)
Hatótáv
(km)
Hosszúság
(mm)
Szélesség
(mm)
Magasság
(mm)
Tengelytáv
(mm)
Tesla Model 3 290.990 290.990 675 4694 1850 1443 2875
BYD Han 218.800 269.800 715 4975 1910 1495 2920
Zeekr 001 299.000 299.000 732 /
1000
4970 1999 1560 3005
Xpeng p7 239.900 270.900 706 4880 2896 1450 2998
BYD Seal 209.800 259.800 700 4800 1875 1460 2920
Leapmotor C01 180.000 717 5050 1902 1509 2930
Neta S 199.800 245.800 715 4980 1980 1450 2980
Changan Dark Blue SL03 168.900 215.900 705 4820 1890 1480 2900
NIO ET5 328.000 386.000 700 /
1000
4790 1960 1499 2888

Az új autók gyártói komoly tervekkel rendelkeznek: legalább havi 20 ezret tervez a Neta, a BYD és a Changan is. Qin Lihong, a Nio társalapítója és elnöke is arra számít, hogy az ET5 megelőzi a legnagyobb riválisnak tekintett BMW 3-as szériát, amiből júniusban több mint 18 ezer kelt el.

2022-ben az elemzők a BYD Han győzelmét várják, a népszerű BEV változat mellé gazdaságos DM-i PHEV érkezett akár WLTC 206 km elektromos hatótávval, teljesítmény orientált DM-p (performance) 490 LE összteljesítménnyel és 3,7 sec gyorsulással. A havi eladás 25 ezer fölé emelkedett, decemberre pedig a TOP20-ban legalább 8 elektromos modell lehet.

Történelmi párhuzam

2010-ben a Nokia 33%-os részesedéssel már 14 éve uralta a piacot, amikor az Apple piacra dobta az iPhone 4-et, az ingyenes Android operációs rendszer gyorsan terjedt, és Lei Jun megalapította a Xiaomit.

Az okostelefonok elterjedtsége meghaladta a 20%-ot, és robbanásszerű változás következett be: 2010 és 2015 között az okostelefonok globális piaci részesedése 22%-ról 70%-ra ugrott. A szállítások a 2010-es 290 millióról 2015-re 1,43 milliárdra nőttek, ezzel párhuzamosan a hagyományos telefonok szállítása ugyanebben az időszakban 1,33 milliárd darabról 320 millióra csökkent.

(forrás: d1ev.com)

Azóta is sokan vitatják, a Nokiát az Apple, a Google, a Xiaomi és a többi feltörekvő kínai gyártó vagy az azt 2015-ben megvásárló Microsoft döntötte-e be, de a helyes válasz: valószínűleg az új korszak és mindezek együtt.

Lehet-e az autópiac más?

A 2017 és 2020 közti folyamatos lassú növekedés után 2021-ben ugrásszerűen emelkedtek a kínai új energia járművek (NEV: New Energy Vehicle) eladásai. A 2020-as alig több mint egymillióról hárommillióra nőtt az értékesítés. Egy év alatt, a januári 7,2 %-ról decemberre 22,6%-ra emelkedett a havi személyautó eladáson belül az elektromos autók aránya.

Kíváncsian várta mindenki mi történik majd 2022-ben. Nos, az elektromos autók eladása folytatta a száguldást: a tavaszi COVID lezárások és a chiphiány ellenére júniusban majd júliusban is megdőlt a 21 decemberi rekord. A gazdaságélénkítés keretében leszállított ICE autók adójának csökkentése ellenére a 2021-es 14,9 % NEV arány 2022 első félévében 22,9%-ra nőtt.

NEV személygépkocsik aránya a havi kínai személyautó eladásban:

 

 

(forrás: d1ev.com)

A számok elemzésekor kiderül, hogy a kínai autópiac ezekben a hónapokban nagyon hasonló helyzetben van, mint a világ mobiltelefon piaca 2010-ben volt. 2022 végére a várakozások szerint 5,5-6 millió részben vagy teljesen elektromos hajtású autó kel majd el. Arányuk meghaladja a 25%-ot: ezt a célt a kínai 14. ötéves terv csak 2025-re irányozta elő. A félév végi, júniusi 575 ezres új eladási rekord után azt várják, második félévben az átlag meghaladja 600 ezret, decemberben pedig 800 ezer, de akár 1 millió NEV jármű is gazdára találhat.

2023-ban 10 millió NEV autó eladásával számolnak, egészen 40%-ra ugró részesedéssel. Csak a BYD terveiben 4 millió BEV és PHEV autó gyártása szerepel, havi 300 ezer belföldi értékesítéssel és több százezres exporttal.

Megismétlődik a 2010-es Nokia effektus? 5 év alatt, 2027-re eléri-e a 70%-ot az elektromos hajtású autók aránya Kínában?

A középkategória trónkövetelői

BYD Seal

Neta S

Leapmotor C01

Changan Dark Blue SL03

Nio ET5

Nyilván érkeznek még újabb versenyzők, arra számíthatunk, hogy decemberre a BYD Han, Tesla Model 3, Xpeng P7 és a Hongqi E-QM5 mellett ezekből is legalább 4 felkerül a kategória TOP 20 listájára.

A cikk szerint jövő nyáron, 2023 júniusára 10 elektromos modell lehet a legjobb 20-ban, év végén decemberben már 12.  A Chevrolet Malibu, Citroen C5X Versailles, Cadillac CT5, Ford Mondeo és a Hongqi H5 valószínűleg kiesnek az eladási TOP20 listáról. A többiek helye sem biztos, a legjobb tízből pedig a két évtizedes státusszimbólum modellek valószínűleg lecsúsznak, esetleg árkedvezménnyel egy ideig még a Top 10 és 20 közt vegetálnak majd.

Hasonló korszakváltás várható az SUV-k és a Kínában még mindig népszerű MPV-k közt is.

A francia és koreai modellek statisztaszerepbe csúsztak Kínában, most ez vár a japán, német és amerikai márkákra is. Felmerül a kérdés: miért nem építenek inkább versenyképes elektromos autókat Kínában?

 

Nauner Csaba