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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Megnéztük a NIO első biatorbágyi akkucsere állomását

Biatorbágyon elkészült az első akkucserélő állomás a NIO összeszerelő üzemében. Az 1,7 milliárd forint állami támogatással, összesen 5,5 milliárd forintból elkészült üzem létrehozását idén július végén jelentette be a vállalat, és évente 240 állomás összeszerelésére készülnek. Az akkucsere állomás az azzal kompatibilis autók akkumulátorát néhány perc alatt teljesen feltöltöttre tudja cserélni, így az autós egy hagyományos autó tankolásával egyező idő után folytathatja az útját.

Magyarországon gyárt akkucsere állomásokat a NIO

Bár a NIO Kínában már komoly hálózatot épített ki ilyen akkucsere állomásokból, így a hosszabb úton lévő autósokat is tudják segíteni, a technológiát részben a sűrűn lakott nagyvárosokba szánják, ahol az autósok egy része nem tud otthon tölteni. Számukra lehet egy jó alternatíva a be- és kiállással együtt nagyjából 6 perces akkucsere program. Mivel az autó árában nem kell kifizetni az akkupakk árát, a csereként kapott telep állapota nem kell érdekelje a felhasználót. Az úgyis csak a következő cseréig lesz csak az autóban. Kínában a nagyvárosokban csak az autósok 60%-a nem rendelkezik otthoni töltési lehetőséggel, az ő körükben lehet majd igazán népszerű a szolgáltatás.

Az akkucsere állomás első generációjában még csak 5 tartalék akkupakk töltődhetett, de a Biatorbágyon épített második generáció egyszerre 13 csomagot tud tárolni és tölteni. Mivel egy akkucsere nagyjából 6 percet vesz igénybe, így az először kiszerelt akkumulátorra akkor is csak bő egy óra múlva kerül sor, ha az állomás 100%-os kihasználtsággal üzemel. Az akkupakkok töltési ideje nagyjából 1 óra, így az első autóból üresen kiszerelt pakk teljesen feltöltve kerülhet be a 14. autóba. A rendszer egyébként a bekerült akkuk töltöttségi szintje alapján állít fel sorrendet, hogy melyiket helyezi előtérbe.

Csin Li-hung, a NIO Co. Ltd. társalapítója és elnöke

Csin Li-hung, a NIO Co. Ltd. társalapítója és elnöke

Az átadón megjelent és beszédet mondott Csin Li-hung, a NIO Co. Ltd. társalapítója és elnöke is, aki méltatta az üzem rendkívül gyors indulását, és köszönetet mondott az üzem már munkába állt, és az eseményen is megjelent munkavállalóinak.

Az állomás teljesítményigénye nagyjából 550 kW, így bőven van áram egyszerre több akkumulátor töltésére is. A töltés alatt lévő akkumulátorokat töltés közben az állomás ugyanúgy hűti, ahogy azt az autó is tenné, hiszen a polcra feltett pakkokat nem csak az elektromos csatlakozón, de a hűtőkör bemeneti és kimeneti nyílásán keresztül is csatlakoztatják. A rendszer az összes akkumulátort egyszerre tölti, dinamikusan megosztva köztük a rendelkezésre álló teljesítményt.

A 10×6 m alapterületű és 3,5 m magas állomás lábakon áll, hiszen az autó aljából kicsavarozott akkucsomagok a padló szintje alatt kerülnek át a polcos akkutöltő állomásra. Az élesben működő állomásokra az autó egy rámpán keresztül önállóan áll be, majd ott a görgőkön álló kerekeket tolólapok igazítják a nyílás fölé. (A folyamatnak ezt a részét Biatorbágyon nem demonstrálták.)

A rendszer kétoldalt megemeli az autót, hogy az akku kiszerelése után a tömege jelentős részétől megszabadított autót a futómű ne tudja megemelni. Az akkumulátort 10 csavar tartja a helyén, amit az autó alól érkező tálcán fixen elhelyezett szerszámok teljesen automatikusan oldanak ki. A kivett akkucsomag először jobbra, egy átmeneti tárolóba kerül, majd a töltőből megérkezik a teletöltött csomag, amit a robot a kiszereléshez hasonló módon a helyére illeszt. Az elektromos rendszerek és a hűtő-fűtő rendszer csatlakoztatása teljesen automatikus, az alkatrészeket pedig 2000 cseréhez méretezték.

A töltőrendszeren az autóhoz közelebbi oldalon 6, a másik oldalon 7 polc áll rendelkezésre az akkumulátorok számára. A két polc közötti függőleges aknában tud futni a lift, ami a polcról levett pakkot a legalsó szintre engedi. A rendszer része természetesen az AC-DC átalakító és a hűtést biztosító klíma is. A rendszer képes együtt kezelni a 75 és a 100 kWh-s akkukat is, és az érkező autókba olyat tesz, amilyet onnan kivett. Havi előfizetés formájában van lehetőség arra is, hogy a kisebb akkus autókba egy-egy hosszabb útra nagyobb akkut béreljen a tulajdonosa. A rendszer működéséhez az autóállomány 3-5%-ával azonos mennyiségű extra akkupakkra van szükség. Kínában már több, mint 250 ezer autót adtak el, és az akkucsere állomásokban összesen 8 ezer pakk lett kihelyezve. A rendszer természetesen azt is lehetővé teszi, hogy kezdetben, vagy a kevésbé forgalmas helyeken a maximális 13-nál kevesebb akkupakkal működjön a rendszer.

A biatorbágyi csarnokban már készült a második és a harmadik állomás belseje is. Az alkatrészek egyelőre mind Kínából érkeznek, de már keresik a lehetséges magyarországi beszállítókat is.

Az állomások a legtöbb helyen a nap 24 órájában elérhetők, de a kisebb forgalmú helyeken 16 órás nyitvatartást vezettek be. Jelenleg a norvégiai állomások is csökkentett üzemidővel működnek. Az állomások teljesen automatikusak ugyan, de most még kezelői felügyelet mellett működnek. Az akkucsere mellett az autók természetesen váltakozó áramról és egyenáramról is tölthetők, a nagyobb kapacitású akku esetén DC töltésnél a töltési görbe csúcsa a 120 kW-ot is eléri.

Korábbi információk szerint idén év végéig összesen 20 akkucsere állomást terveznek telepíteni Norvégiába, de a távlati tervek szerint 2025 végéig 1000 állomás telepítése a cél a Kínán kívüli piacokon. A NIO nyitott arra, hogy az állomását megnyissa más márkák autói előtt is, de ehhez azoknak a cégeknek is át kellene venniük a NIO akkupakkjának legfontosabb jellemzőit. Mivel az akkumulátor az elektromos autók egyik legfontosabb jellemzője, így ilyen partnere még nincs a NIO-nak.

Az autók forgalmazását a NIO Norvégiában már elkezdte, a második körben Hollandiában, Németországban, Dániában és Svédországban indulnak a kiszállítások. Egyelőre ezekre a piacokra koncentrálnak, azt nem tudták megmondani, hogy Magyarországon mikortól lesznek kaphatók.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.