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
auto
2024. 04. 19. péntek

BMW iX3 hosszabb úton: Łódź – Veresegyház

villanyautózás a gyakorlatban

Tegnap egy videóban (és cikkben) már beszámoltam a lengyelországi utam első szakaszáról, és ígértem, hogy megosztom a hazaút adatait is.

A kényelmes hazautazás első feltétele, hogy induláskor tele legyen töltve az akkumulátor. Sajnos a szervezők a szállásom egy olyan szállodába foglalták, ahol nem volt töltő, így a töltéshez egy közeli nyilvános parkolóba kellett átállnom. Az igazság az, hogy ennek a mozzanatnak az idő szempontjából kevés racionalitása volt. Olcsóbb lett ugyan a töltés (3100 Ft kb. 12.000 helyett), de legalább annyi időm elment vele, mintha hazaúton megálltam volna az első nagyteljesítményű töltőnél. Egyszerűen kíváncsi voltam, hogy milyen töltési lehetőségek vannak arrafelé, és meg akartam nézni a helyet. Nekem ennyit megért. A 2×22 kW-os töltő mindkét ága üres volt, és gond nélkül kiszolgálta a BMW iX3 által kért 11 kW-ot. A töltő indításához mindössze egy tetszőleges RFID kártya kellett. Ezt kizárólag arra használja a rendszer, hogy azonosítson, és más ne állíthassa le a töltésem.

Másnap így teletöltött akkuval indulhattam haza. Az autó a délután 2-es induláskor 382 km-es hatótávot jósolt, ekkor nulláztam az egyedi fogyasztásmérést. Zsolna bő 360 km-re van Łódźtól, így elvileg megállás nélkül elérhető ugyanaz a töltő, ahol vasárnap este is megálltam vacsorázni. Persze a rendszer a hatótáv kiírásakor csak a legutóbbi utak fogyasztásával számol, a beállított cél eléréséhez használt utat és a körülményeket nem veszi számításba.

A Waze 7,5 órás menetidő mellett 21:34-es érkezést jósolt, amit egy órán belül már meg is kellett toldjon 10 perccel a váratlanul nagy forgalom miatt.

Az autópályán nagyon jól jött a BMW iX3 megbízható ADAS (advanced driver assistance system) rendszere, ami tartja a sávot és a beállított sebességet, de ha kell ez utóbbit a forgalom tempójához is igazítja. Különösen kényelmes az a funkció, ami araszoló forgalomban automatikusan a sáv szélére húzza az autót, hogy szabadon hagyja a mentési folyosót, amin baleset esetén a hatósági járművek könnyen meg tudják közelíteni a helyszínt. A Tesla közismerten jó rendszere ezt az európai szabályt például nem ismeri, így ilyen helyzetekben az ember vagy szabályt szeg, vagy kézzel kormányoz. Nekem se a szabályos közlekedésről, se a kényelemről nem kellett lemondanom, a vezetői asszisztens végig tette a dolgát, és csak a sávváltásnál kellett beavatkoznom.

A dugókkal, útépítésekkel és sebességkorlátozásokkal tűzdelt első 230 km-t 2,5 óra alatt sikerült megtenni, de már 200 km-nél éreztem, hogy meg kell állnom egy kávéra. Kézenfekvő volt azt a pihenőhelyet megcélozni, ahol vasárnap este is töltöttem.

A villanyautót akkor töltjük, amikor egyébként is áll, annyival is kevesebbet kell majd tölteni később. Hogy hatékony is legyen a töltés, így előre bekapcsoltam az akkupakk előkondicionálását. Ez egy új funkció a faceliftes iX3-ban, és a menüben az applikációk között lehet megtalálni. Van persze leírás, hogy mit csinál, de túl sok részlet ebből sem derül ki a funkció működéséről. Nem tudni, hogy hány fokra fűti fel az akkut, hány percre van ehhez szüksége, illetve hogy épp hogy áll ezzel a feladattal. Pedig nem lenne rossz a visszajelzés. Én 11 perccel a tervezett megálló előtt indítottam el, így a teljesítmény 37%-os töltöttségnél egyből fel is szaladt 122 kW-ra. Hogy ment-e tovább, azt nem tudom, mert bementem a shopba venni egy kávét.

Töltésre egyébként nem igazán volt szükségem, mert még autópálya tempó mellett is épp elég lett volna az energia Zsolnáig. Viszont innen már városokon és országúton keresztül vezet az út, csak rövidebb gyorsforgalmi szakaszok vannak. Ott pedig sokkal alacsonyabb a fogyasztás.

Mivel már tudtam, hogy a töltő melyik karja hány kW-os, illetve hogy az RFID kártya nem működik ezen a készüléken, egyből a BMW Charging applikációhoz nyúltam, így csak a fotózással ment az idő, a töltésindítással alig. 11 perc alatt 36%-ról 59%-ra nőtt a töltöttség, így ha 23%-nál több energiával érkezek meg Zsolnára, akkor ez a töltés az út szempontjából nem volt szükséges. Az előző töltéshez hasonlóan ennek az adatai sem jelentek még meg az alkalmazásban, így a töltés pontos árát még most a cikk megírásakor sem ismerem, de a töltő adatlapján szereplő 146 forintos kWh díjjal számolva 2336 forint körüli összegre számítok.

Innen Veresegyházig még 384 km volt hátra, érkezésre a Waze már 22:01 percet jósolt. Ennek a teljesítése 100%-ra töltött akkuval ilyen időben akár töltés nélkül is lehetséges lenne, de természetesen nincs értelme egy órát állni itt, ezért inkább a 130 km-re lévő Zsolnát céloztam meg. De ami ezen a szakaszon várt rám, arra még az odaút után sem voltam felkészülve. Óriási forgalom, még a 90-es tempót sem kihasználó közlekedés, és még ezt is megfogták a települések lámpás csomópontjai. Pont két óra volt az út, kereken 10 perccel több, mint amit a Waze tippelt, pedig se baleset, se más komolyabb esemény nem volt ezen a szakaszon.

 

A zsolnai Greenway töltőhöz 30%-os töltöttséggel érkeztem (előtte indítottam akkufűtést), így ahogy sejtettem, az előző töltésre egyáltalán nem volt szükségem. Ide terveztem egy hosszabb pihenőt, mivel már este háromnegyed 7 körül járt az idő. A teljesítmény a töltés elején 88,8 kW-ig futott fel, de hogy ment-e fentebb, azt nem tudom, mert várakozás helyett inkább bementem enni.

 

Az autót alig 40 percre hagytam magára, amíg megvacsoráztam. A 85%-os szint eléréséig a töltő 44,16 kWh-t használt fel, az autóba a MyBMW app szerint 42 kWh került, amiből az akkuba kb. 40,7 kWh-t tárolt el (a 74 kWh 55%-a). Persze ezeket a számokat nem szabad véresen komolyan venni egy autó esetén sem, mert egyedül a töltő által elhasznált, és a szolgáltató által kiszámlázott mennyiség egzakt, minden más csak valamiféle becslés. De ennek nincs jelentősége. A lényeg, hogy egy rövid vacsoraszünet alatt lett elég energia az autóban, hogy a hátralévő 259 km-en már ne kelljen többet megállni.

A hazaérést 22:53-ra ígérte a népszerű navigáció, de ezen az útvonalon sokkal jobban lehetett haladni, mint amin vasárnap mentem, és este a forgalom is sokkal visszafogottabb volt. Így az iX3 dinamizmusát kihasználva sikerült ebből 12 percet faragni. Hatótávparával nagyon nem kellett küzdenem, mert a nagyobb tempó ellenére sem csökkent 23% alá a töltöttség, illetve  78 km alá a hatótáv. Ez azt is jelenti, hogy ha nem ettem volna, akkor akár 10-12 perccel rövidebb töltés is elegendő lett volna. A teljes út 601,1 km lett, amit 8 óra 41 perc alatt kereken 19 kWh/100 km-es fogyasztással sikerült teljesíteni. Ebből mindössze 51 perc volt a töltés ideje, amihez nagyjából 20 percet érdemes számolni a megállás, kiszállás, indítás időigénye miatt.

Ha a lengyelországi töltésre (16 kWh) 2336 forintot, a szlovákiaira (44,16 kWh) pedig 8400 forintot számolunk, akkor az elhasznált energia otthoni visszatöltésével (57 kWh, 70 Ft/kWh díjjal 3990 Ft) együtt a hazaút teljes költsége 14.726 Ft lett. A legkedvezőbb hatósági ár mellett ez 5,1 literes fogyasztás költsége lenne, míg 750 forint/liter árral számolva 3,3 litert kellene fogyasszon egy autó, hogy ennyiből megússza ezt az utat.

Egy ilyen út alapján nem lehet persze megállapítani, hogy mennyire jó vagy rossz Szlovákia és Lengyelország töltőellátottsága, de ahol szükségem volt nagy teljesítményű töltésre ott volt ilyen berendezés. Mindegyik kinézett készülék működött, egyiknél sem kellett sorban állni, és mindkét helyszínen volt második töltő arra az esetre, ha a kinézett oszlop rossz vagy foglalt. A BMW Charging szolgáltatás nem csak kényelmes, de relatíve olcsó is volt, a BMW iX3 pedig nem okozott csalódást: nagyon kényelmes és kiszámítható eszköz volt az utazáshoz.

A tartósteszthez az autót a Budapest Motors biztosította.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.