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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Volkswagen Csoport beszerzési igazgatója, Murat Aksel nyilatkozott a német Automobilwoche szaklapnak, és megosztotta, mit gondol jelenleg a chiphiányról és az ellátási láncok állapotáról.

Nem volt túl optimista.

Nem kivétel, szabály

A COVID árnyékából előlépő chiphiány komoly kihívások elé állította az autóipart, amelyek a mai napig éreztetik hatásukat. Igen, az autógyártók éltek a helyzettel, és az évtizedes mélyponton lévő eladási darabszámok ellenére rekord nyereséget realizálnak, de attól még az alkatrészhiány valós probléma.

Aksel szerint a helyzet csak kis mértékben javult, és a végső megoldást a beszállítók új gyártási kapacitásai fogják elhozni, azonban azokra 2023 végéig várni kell még. Addig alapvetően folyamatosan hiányok lesznek a félvezetőkből. Bár korábban még úgy gondolta, a következő év elejére rendeződhet a helyzet, most már úgy látja, strukturális problémáról van szó, amely egy ideig még velünk marad.

A német szaklap által megkérdezett szakértők szerint egyébként a gondokat részben az autógyártók mélyítették el azzal, hogy az elérhető alkatrészeket inkább drágább, magasabb haszonkulccsal eladható típusokba szerelték. Ezekben azonban több az elektronika így autónként még több chipet szívtak fel.

Murat Aksel. Forrás: Volkswagen

Jó hír, hogy az orosz-ukrán háború okozta kábelkorbács hiány már megoldódott, sikerült a hiányzó gyártási kapacitást máshonnan pótolni. Aksel ugyanakkor azt mondja, hogy most már úgy gondolják, az elmúlt években felbukkanó általános ellátási lánc problémák állandósulnak, és ezek jelentik majd az új alaphelyzetet, amivel együtt kell élni. Ezen a geopolitikai konfliktusok csak ronthatnak.

A Volkswagen szakembere ugyanakkor úgy látja, a vállalat most már jobban fel van készülve az ilyen helyzetekre, hamarabb fogják előre látni a hasonló problémákat. A kritikus alkatrészeknél igyekeznek másodlagos beszerzési utakat kiépíteni, de figyelmeztetett, hogy az nem fenntartható állapot, hogy mindenből örökké és állandóan legyen azonnal elérhető alternatíva.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.