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
auto
2024. 04. 19. péntek

Kína rámozdult a nátriumion-akkumulátorokra

energia

Néhány európai és amerikai startup már hosszú évek óta dolgozik a lítium alternatíváját jelentő nátriumion-akkumulátorok piacra juttatásán (a svéd Altrisról mi is írtunk), ám a nagyközönség csak akkor kapta fel a fejét, amikor a világ vezető akkugyártója, a kínai CATL tavaly nyáron előállt a saját fejlesztésével, nem kevesebbet állítva, mint hogy az LFP akkumulátorok paramétereihez mérhető terméke gyártását már 2023-ban megkezdi.

Hogy miért, és mely területeken lehet jó alternatívája a nátrium a jelenleg szinte egyeduralkodónak tekinthető lítiumnak, arról az alábbi cikkünkben írtunk részletesebben, így most csak annyit emelnénk ki, hogy a lítium-karbonát ára jelenleg tonnánként 500 ezer jüanba kerül (2020-ban, a mélyponton még csak 40 ezer jüan volt az ára), míg a köznapi néven csak sziksó, vagy mosószódaként ismert nátrium-karbonát ára 2-3 ezer jüan között mozog. Igaz, hogy az alacsonyabb energiasűrűség miatt nátriumból nagyobb mennyiségre van szükség egységnyi tárolókapacitáshoz, de nem ennyivel nagyobbra.

Így válthatja le az akkumulátorokban a nátrium a lítiumot

A lítium magas ára miatt, ahogyan az várható volt, egyre több vállalat figyelme fordul a nátrium felé.

A CATL már többször is megerősítette, hogy a nátriumion-akkumulátorok ellátási láncának kiépítésén dolgozik. Legutóbb például a szeptemberben megrendezett hannoveri expón beszéltek arról, hogy megkezdték az együttműködést az autógyártókkal, és az energiacégekkel, és továbbra is 2023-as indulással terveznek.

Az óriásvállalat azonban már a hazai pályán sincs egyedül. A Securities Daily című napilapban megjelent cikk szerint szeptemberben már 36 olyan részvénytársaságot jegyeztek a kínai tőzsdén, amely nátriumion-akkumulátorok fejlesztésével foglalkozott. Kiemelendő közülük a Jiangsu Transimage Tech, amely jövőre felépít egy 2 GWh kapacitású gyárat, és ezt később 8 GWh-ra bővíti a piaci feltételek függvényében.

A kínai akkumulátorgyártás kapcsán többnyire jól értesült Moneyball egy Twitter üzenetében további részleteket közölt a beruházásról, ezek szerint az első fázis márciusra készülhet el, ezt követően a Jiangsu 6 hónap alatt tervezi elérni az 50%-os, és 12 hónap alatt a 90%-os kapacitáskihasználtságot – ami elég ambiciózus célkitűzés lenne még egy bejáratott technológia esetén is, nem beszélve egy ennyire újról.

A HifiChem és a Malion egy vegyesvállalat keretében évi 180 ezer tonna, azaz 90 GWh „porosz fehér” katódanyag előállítására képes gyár felépítését tervezi, sajnos azt nem tudni, hogy ez milyen időtávon valósulhat meg.

A Huawei-t is a befektetői között tudó HiNa Battery pedig – amely nem mellesleg a világ első nátiumion-akkus elektromos autóját és energiatárolóját készítette – még az idén tető alá hozna 1 GWh gyártókapacitást, és ezt idővel 30 GWh-ra bővítené. Ennek megvalósításában a Three Gorges Renewables, Kína legnagyobb megújuló energiás vállalata lesz a partnere.

Mindehhez hozzá kell azonban tennünk, hogy a Kínából érkező bejelentéseket általában érdemes egy nagy adag szkepticizmussal kezelni, így ezúttal is várható, hogy nagyon sok projekt csúszni fog, nem úgy valósul meg, ahogyan tervezték, vagy el fog bukni, de bizonyosan lesznek olyanok is, amelyek sikerrel járnak, különösen a tőkeerősesbb, kompetensebb, nevesebb szereplőket (CATL, Three Gorges-HiNa) maguk mögött tudó beruházások.

Forrás: Mitsui & Co. Global Strategic Studies Institute – China’s Na-Ion Battery Industry Rushing to Mass Production Stage

Egy augusztusban megjelent kínai újságcikk szerint az elektromos robogókat gyártó Niu a megemelkedett árak miatt lecserélné a járműveikben használt lítium-akkumulátorokat nátrium-akkumulátorokra, apró bökkenő, hogy érdemi gyártás hiányában ezt ma még nem tudja megtenni, ezért egyelőre a klasszikus savas ólomakkumulátorok arányát növeli a termékpalettáján belül.

A Kínából érkező hírek tehát nagyjából egy irányba mutatnak: a drága lítium miatt mind a gyártói, mind a vevői oldalon erősödik az érdeklődés az alternatívát kínáló nátrium iránt. A gyártóknak még sok kisebb-nagyobb nehézséget kell legyőzniük, mielőtt eláraszthatják a piacot a nátriumból készült olcsó akkumulátoraikkal, de az már látszik, hogy ehhez a „pénz, paripa, fegyver” rendelkezésre fog állni.

Címlapkép: a világ első nátriumion-akkumulátoros autója, HiNa Battery.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.