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
auto
2024. 04. 24. szerda

Musk: ha törik, ha szakad, növekedni fogunk!

üzlet

A Tesla tegnapi negyedéves pénzügyi jelentése egyelőre vegyes fogadtatásra talált a piacon – az elemzők úgy 2%-kal nagyobb bevételt, viszont 5%-kal kisebb nyereséget vártak, mint amit a cég bejelentett. A következő napokban azonban mind a Wall Street, mind az elektromobilitás iránt érdeklődők elkezdik majd megemészteni nemcsak az írott szöveget, hanem az egy órás konferenciahívás során megosztott információkat és várakozásokat.

Összefoglaltuk a legérdekesebb részleteket, de mivel több nagy témáról volt szó, szétbontottuk három részre. Az első alább olvasható és a cég gyártási, értékesítési, pénzügyi, üzleti terveiről és helyzetéről szól. A második összefoglalót az akkugyártásnak szenteltük és hamarosan megjelenik oldalunkon. Végül külön cikkben foglalkozunk a Tesla új termékeivel és az önvezetéssel.

Teljes sebességgel előre

A menedzsment legfontosabb üzenete talán a fenti mondattal volt összefoglalható. Nem látnak semmilyen problémát a kereslettel, nem félnek a 2023-as recessziótól, és továbbra is úgy látják a világ legértékesebb cégét építik. Mint Musk kifejtette, miközben a vásárlói magatartásban már látszik, hogy rengetegen eldöntötték, a következő autójuk elektromos lesz, az eladásokban még annyira alacsony részt képviselnek ezek a járművek, hogy nagyon messze vannak még attól, hogy ne a gyártás üteme, hanem a kereslet legyen a szűk keresztmetszet.

Musk nyitó beszédében elmondta, hogy az elmúlt hetekben sok kérdést kaptak a kereslet és különösen a kínai kereslet alakulása kapcsán, de nem látnak változást korábbi prognózisukban.

A negyedik negyedév rekord lesz, nagyon erősnek ígérkezik, és a gyártási darabszámban éves szinten továbbra is 50%-os növekedést jósolnak – ez közel félmillió autót, a teljes 2020-as éves adatot jelentené három hónap alatt, tesszük mi hozzá.

Zachary Kirkhorn, a cég pénzügyi igazgatója ezt annyival egésztette ki, hogy továbbra is a negyedéves kiszállítási hullám kisimításán dolgoznak, ami már csak azért is szükséges mert az előző negyedév végén konkrétan elfogytak az elérhető hajók Sanghajból Európába.

Fremonti Model S/X gyártósor. Forrás: Tesla

Ez viszont azt is jelenti, hogy bár a gyártásban valamivel 50%-os növekedés fölé lőnek, a kiszállítások ettől valamennyire eltérhetnek, valamivel 50% alatt lesznek.

Kirkhorn érzékeltette azt is, mennyire túlterhelte a cég erőforrásait és alkalmazottjait az eddigi ütem. A harmadik negyedév kiszállításainak 50%-a az utolsó hónapban, harmada pedig konkrétan az utolsó három hétben történt.

Rendszeres olvasóinak ez nyilván nem újdonság, és azt is tudják ezt nem valami mazochizmusból tette a Tesla, hanem egyszerűen azért mert korábban csak egyetlen autógyáruk volt, két éve már kettő van, most pedig a két új üzem még nem futott fel teljes termelési ütemre. Csak érzékeltetésképpen, a Tesla tavalyi eladási darabszámaival körülbelül azonos szinten lévő Mazda 11 autógyárral rendelkezik, a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota, pedig több mint 30 üzemben gyárt autókat.

A Tesla menedzsmentjének gondolatait annyival egészítenénk ki, hogy bár a várakozási idők csökkenéséből sokan közvetlenül a kereslet csökkenését vezették le, három tényezőt fontos itt megemlíteni. Egyrészt Musk többször kommunikálta, hogy nem tartja egészségesnek a 6-12 hónapos várakozási időket, ezért a gyártási ütem növelésével ezen csökkenteni szeretnének. Ehhez jön még az a rendszeres jelenség, hogy a negyedév végén amikor helyi gyártásra, majd helyi kiszállításra váltanak, menetrend szerint lecsökken a régióban gyártott autók kiszállítási ideje, majd a hónapfordulóval hirtelen visszaugrik a korábbi érték közelébe. Végül arra is emlékezhetünk, hogy már vagy egy éve leállt a Tesla ajánlási programja, ennek ellenére a gyártás és értékesítés 50% körül bővült. A további növekedéshez több eszközük is van a hasonló programok, akciók visszavezetésével. Erre jó példa, hogy Kínában kedvezmény jár az autó árából, ha a Teslától vesszük a biztosítást is – ami viszont általában egy hosszú távú, jól jövedelmező szolgáltatás, tehát úgy engednek az árból, hogy havidíjban bőven visszaszedik.

Az új gyárak kapcsán Musk megerősítette, hogy Berlin nemrég elérte a heti 2000-es tempót és a gyártás skálázása a várakozásoknak megfelelően halad. Austin nem sokkal van lemaradva, a keddi gyártási tempót felszorozva már ők is elérték volna ezt a mérföldkövet, de hamarosan ténylegesen is meglesz. Fremont ismét rekord termelést produkált és még tovább növelik az ütemet legelső gyárukban.

Berlini Model Y gyártósor. Forrás: Tesla

Helyzetértékelésük szerint Kína enyhe recesszióban van, Európát magas energiaárak sújtják, Amerikában inkább a FED döntései sikerültek rosszul, de mindez a Tesla szempontjából túlzottan sokat nem számít. Berlin kapcsán egy kérdésre válaszul elmondták, hogy egyelőre nem kaptak olyan jelzést, hogy az energiahiány miatt csökkenteniük kell a termelést és nem is számolnak ezzel, de megvannak a vészforgatókönyveik erre is. Jelenleg úgy látják, mind a Giga Berlin, mind a beszállítói felkészültek erre az eshetőségre is.

Létezik házon belüli legrosszabb forgatókönyv egy nagy mértékű 2023-as globális recesszióra is, de még ebben is úgy kalkulálnak hogy rengeteg pénzt fog termelni a cég, egyébként pedig rekord, 21 milliárdos készpénztartalékuk van.

A dolgok anyagi oldalára térve Kirkhorn elmondta, hogy 17,2%-os nyereséggel és 27,9%-os működési eredménnyel zárták a negyedévet, amelyet Austin és Berlin előre prognosztizált felfuttatási költségei terheltek. Ezek, valamint a CO2 kvótaeladások nélkül azonban 30%-os haszonnal dolgozott az autógyártás.

Duplázták a nyereséget a Teslánál

A vállalat rekord free cash flowt ért el az elmúlt időszakban, ami különösen figyelemreméltó annak fényében, hogy 22 ezer autó volt kiszállítás alatt (amiért az ellenértéket még nem kapták meg, de költség kiadási oldalon már szerepeltek).

Kirkhorn azt is kiemelte, hogy mindezt úgy kell érteni, hogy mindeközben annyit fejlesztenek, amennyi csak fizikailag lehetséges. Rengeteg K+F projektjük fut párhuzamosan, de ezek sokszor jóval kevesebb pénzbe kerülnek, mint amit az emberek feltételeznek. Musk ezt azzal egészítette ki, hogy a zseniális mérnöki tudást, képességeket nem lehet pénzzel pótolni. Nagyjából úgy értelmezhetőek szavai, hogy nem attól lesz egy cég jó, hogy milliárdokat látunk a jelentés K+F sorában, hanem attól ahogy ezeket a pénzeket a mérnökök felhasználják.

Egyetlen Nikola Tesla végtelen mennyiségű dollárt ér. A tehetséget nem lehet mennyiséggel pótolni, márpedig, Musk szerint, a világ legjobb mérnökei legtöbbször a Teslát és a SpaceX-et jelölik meg mint karriercélt.

Frissítés: a cikk eredeti verziójából kimaradt, de érdemes megemlíteni, hogy a menedzsment arról is beszélt, hogy egyes az befektetői körök által felvetett esetleges részvény-visszavásárlsát megvizsgálták, és úgy látják van benne ráció. Mivel a Tesla 21 milliárd dollár készpénzen ül, azt tervezik, hogy 5-10 milliárd értékben felvásárolják saját részvényeiket. A javaslat a részvénytársaság igazgatótanács előtt van, és nagy valószínűséggel jóvá is hagyják azt.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.