A Stellantis még viszonylag új név az autópiacon, de természetesen a céget alkotó márkák sok évtizedes hagyománnyal rendelkeznek. Így van ez a Jeep esetében is, amely talán a világ egyik legismertebb terepjáró márkája – azon kevés cégek egyike, amelynek márkaneve egy kategória, egy autótípus köznapi elnevezése lett, mégpedig globálisan.
A kínai kaland azonban csúfos véget ért: csődöt jelentett a helyi leányvállalat.
Nem hiába kelt ki magából Tavares
Ahogy arról nemrég mi is beszámoltunk, a világ negyedik legnagyobb autógyártója, a Stellantis vezére nemrég élesen bírálta mind az európai mind a kínai döntéshozók tevékenységét az autóipar jövője kapcsán. Az EU a szigorú kibocsátási normákkal és a 2035-ös elektromos átállással húzta ki nála a gyufát, a kínai rezsim pedig szerinte túlzottan védi a hazai márkákat és ellehetetleníti a nyugati cégek ottani működését, térnyerését.
Utóbbi kijelentések kapcsán megemlítettük, hogy a cég megszünteti az együttműködést a helyi GAC márkával, amellyel közösen gyártották a Jeep autóit az országban. A lépésre azután szánták el magukat az amerikai-francia-olasz vállalatnál, hogy meghiúsult az a tervük, amelynek értelmében 50%-ról 75%-ra emeleték volna részesedésüket a vegyesvállalatban.
A Reuters friss információi szerint most a kínai leányvállalat hivatalosan is csődöt jelentett, mivel 1 milliárd dollár körüli vagyonához képest 111 százaléknyi kötelezettségei vannak.
A GAC és a Stellantis közös gyára idén májusban csak egyetlen autót adott el, a nyugati partner pedig átállt az importra a Jeep márkánál és hasonlót fontolgat a Citroën és a Peugeot kapcsán is. Utóbbiakat egyébként egy másik kínai céggel közös vegyesvállalatban gyártják.
A Reuters által megkérdezett kínai autóipari szakértő szerint a Jeep legnagyobb baja az volt, hogy nem követte a helyi piac változásait, és az 1980-as évek stratégiájával próbált meg autókat árulni a 21. században. A Stellantis egyébként hivatalosan 20 milliárd eurós bevételt remél Kínából 2030-ban, de kérdés, hogy ez helyi gyártás nélkül megvalósulhat-e.