PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L2V2LycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTYwMHg1MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAxL2h5dS1rYW1wYW55b2stZXYtaGF2YXNwcm9kdGVydi0xOTQweDUwMC0yLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDEvaHl1LWthbXBhbnlvay1ldi1oYXZhc3Byb2R0ZXJ2LTE5NDB4NTAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=
auto
2024. 03. 29. péntek

Akár tetszik, akár nem, az elektromobilitás az autók mellett a motorok és robogók piacán is új márkanevek megjelenését eredményezi. Az eredetileg nem az európai piac meghódítására született márkák nevei elsőre furcsák lehetnek, de olyan alternatívákat kínálnak ezeken a piacokon, amire a gyors elektromos átálláshoz óriási szükségünk van.

Az 1999-ben alapított Jiangsu Lvneng Electrical Bicycle Technology Co., Ltd. termékei ma már 82 országban érhetők el, a márkát idehaza az otthoni napelemes energiatermelés úttörőjének számító Tiszta Energiák Kft. ElektroBiker nevű üzletága képviseli. A kínai gyártó tucatnyi különböző robogót gyárt, ebből az ElektroBiker jelenleg három termékcsaládot kínál idehaza. Az 50 cm3-es, klasszikus segédmotoros kerékpár kategóriába tartozó, Vespára hasonlító Lvneng LX06-ot akár B kategóriás, vagy 17 évalattiak AM kategóriás jogosítvánnyal is vezethetik, így széles kör számára biztosít alternatív városi mobilitást. A robogót egy napsütéses őszi napon a Budapesti csúcsforgalomban teszteltük.

A fiatal, de annál lelkesebb ElektroBiker csapat pillanatok alatt lett a hazai elektromos robogó piac egyik legmeghatározóbb szereplője. Öt megbízható márka – Silence, Sur-Ron, Talaria, Lvneng és Yotsuba Moto – kínálatából a legjobb modelleket összeválogatva kínálnak minden feladatra és élethelyzetre csendes, olcsón üzemeltethető és zéró kibocsátású mobilitási megoldást. A szoros gyári kapcsolatok és a cég más üzletágai által biztosított stabil anyagi háttér teszi lehetővé, hogy a motorokhoz az ElektroBiker hozzáértő és megbízható garanciális és szervizhátteret is tudjon biztosítani. A gyártókkal való jó együttműködést mi sem illusztrálhatná jobban, mint az ElektroBiker budapesti Kunigunda útján lévő bemutatótermében már most kiállított jövő évi modellek. A megfelelő modell kiválasztásánál felbecsülhetetlen segítség, hogy az ElektroBiker csapatának tagjai nem csak értékesítik és szervizelik, de a mindennapokban használják is az elektromos robogókat és motorokat.

Külső

Első ránézésre tényleg a Vespára emlékeztet. Távolról nem lehet azonnal kiszúrni, hogy az LX06 tisztán elektromos. Kinézetre inkább hajaz egy klasszikus, lekerekített olasz motorra. Kicsit közelebbről megnézve viszont gyorsan feltűnnek a remek minőségű és kiváló fényerejű LED lámpák, és egyéb világító kiegészítők. A tervezők ízlésesen találták el hogyan érdemes összekeverni a klasszikus dizájn elemeket a modern technikával. Más motoron valószínűleg furcsa lenne a klasszikus bőrfotelek varrását idéző, egyébként nagyon kényelmes ülés, de az LX06-hoz nagyon jól passzol.

Az ülés természetesen nyitható, de a hagyományos robogókhoz képest itt ne számítsunk hatalmas pakoló rekeszre, tekintve, hogy itt vannak elhelyezve a kivehető akkumulátorok. A pakk szabványos 18650-es Li-ion cellákból épül fel, melyeket a Greenway gyárt és szállít. A kapacitás 1740 Wh.

Feltűnő még a gyárilag színre fújt, közepes méretű tárlódoboz, amibe egy klasszikus formájú és méretű bukósisak könnyedén belefér úgy, hogy még néhány apróságnak is marad hely mellette. A doboz zárható és megfelelően stabil. Terhelés alatt sem pattogott, vagy lötyögött.

A motor műszerfala is a klasszikus, lekerekített vonalakat követi. Az LCD kijelző napsütésben is remekül látható, a karakterek jól olvashatók. (A valóságban a kijelző szegmensei között nincs árnyalatbeli különbség, a lenti képeken látható eltérést csak a fényképezőgépünk extrém rövid zárideje okozta.) Azzal nem lehet megvádolni, hogy felesleges információkat tol az arcunkba, de amit tudnia kell, azt tudja. Középen láthatjuk az aktuális sebességet, amit álló helyzetben egy „P” betű vált fel, jelezve, hogy a motor parkoló állásban van. Felette láthatjuk a bekapcsolástól eltelt időt, valamit az aktuális külső hőfokot. A bal oldali pálcikák segítségével leolvasható az akkumulátor töltöttségi szintje, melyet %-ban is láthatunk. A sebességadatok mellett találjuk a kiválasztott üzemmódot, amely 1-3 között kapcsolható, alatta pedig a napi km számlálót és a menetkész állapot visszajelzőjét. Tetszetős és a leolvasást is segíti, hogy a kijelző több különböző színt használ és a kontrasztja is megfelelő.

A tesztmotorra fel volt szerelve egy extraként rendelhető túraplexi, ami kicsit emlékeztet a hatalmas amerikai rendőrmotorok plexijére. Azt sajnos nem tudtuk lemérni, hogy a szinte 90 fokos dőlésszög és a méret mennyire fogja vissza a motort, vagy éppen milyen hatással van a fogyasztási adatokra, mindenesetre a mérete miatt remek szélvédelmet nyújt, így, aki nyitott állú bukósisakkal robogózik, vagy érzékeny a szeme annak mindenképpen javasolt a használata. Ráadásul fel is dobja a motort.

Ami a kezelőszerveket illeti a kapcsolók jó minőségűek és kellő visszajelzéseket adnak akkor is, ha kesztyűben vezetünk. Bal oldalon találjuk a tompított lámpa és a fényszóró kapcsolóját, alatta a szokásos módon működő indexet, amely dicséretes módon a középső gombot benyomva semleges állásba ugrik vissza. Ez manapság nem minden motoron egyértelmű ebben a kategóriában. Ezen az oldalon látható még a dudát működtető nyomókapcsoló.

Jobb oldalon felül az elakadásjelző, vagy „köszönő kapcsoló”, alatta a helyzetjelző és a lámpa főkapcsolója, valamint az indító gomb. Külön dizájnosra sikerült a markolatba integrált módválasztó-, valamint a parkoló mód kapcsolója.

Ha felülünk a motorra és kissé lenézünk, a kormány alatt hagyományos robogókhoz nagyon hasonló dolgokat találunk. Itt van ugyanis az indítókulcs helye, valamint egy akasztó amire szatyrot, vagy táskát, esetleg egy kisebb hátizsákot tehetünk. A lebillenthető ajtó egy kiegészítőkhöz, telefonokhoz, kesztyűkhöz, kulcsokhoz, pénztárcákhoz használható, zárható tároló rekeszt takar.

A klasszikus Vespa formát az Lvneng dizájnerei épp csak annyira rajzolták át, hogy a megfeleljen a mai ízlés elvárásainak, de még hangsúlyos maradjon az eredeti formavilág. Az összképet a stílusos kiegészítők is csak erősítik. Bár Magyarországon a motort nem lehet két személyre vizsgáztatni, vannak országok, ahol ez megoldható, ezért láthatunk a doboz belső oldalán egy az utas komfortját növelő háttámlát, valamint hátsó lábtartókat. Apró, de fontos részlet, hogy utóbbiak behajthatóak, így azokban az országokban, ahol nincs rájuk szükség, nem lesznek útban és a motor tologatásakor nem fogunk feleslegesen beléjük akadni.

Technikai paraméterek

Teljesítmény 2 kW Bosch agymotor
Akkumulátor 1,74 kWh
(18650-es lítiumion cellákból, 60 V, 29 Ah)
Hatótáv 50 km
Töltési idő 4-6 óra
Fék Hidraulikus tárcsafék elől-hátul
Világítás integrált nagy fényerejű  LED elől-hátul
Kényelmi funkciók
USB telefontöltő, táskaakasztó, három sebességfokozat, riasztó és eltolás elleni védelem, beépített hangszóró bluetooth vezérléssel
Opcionális kiegészítők
telefontartó, szélvédő plexi

Motor és teljesítmény

Az agymotoros robogóba a 2030 W névleges teljesítményű erőforrást a Bosch szállítja. A vezérlést a mérnökök úgy hangolták, hogy ne a végsebesség legyen nagy, hanem a dinamika és a kapaszkodóképesség. Ez azt jelenti, hogy a motornak nem kell szégyenkeznie alacsony fordulaton és egy kis emelkedőn sem. Sőt! Kifejezetten komoly odafigyelést igényel, hogy alacsony fordulaton ne cibáljuk a gázkart. Indulásnál és alacsony sebességnél a robogó olyan, mint egy kis méregzsák. A dinamikus indulás előnye, hogy a várakozó kocsisor elején a motor gyorsan megindul, így nem tartunk fel senkit, ugyanakkor rossz, kátyús úton akár még kissé zavaró is lehet, hiszen egy-egy apró pici kézmozdulatra is nagyon hirtelen reagál a motor és az azonnali nyomaték kissé hajlamos rángatni alattunk a nem túl nehéz robogót. Ami a kapaszkodóképességet illeti, a motor a Budapesten elérhető legkeményebb emelkedőkön is elboldogul. Persze ilyenkor azért erősen csökken a sebesség és a hatótáv, de ez a hagyományos, kis teljesítményű robogók esetén sincsen másképp.

Akkumulátor és töltés

Gyárilag egyetlen akkumulátor jár a motorhoz, de az ülés alatti rekesz úgy lett kialakítva, hogy a gyári mellé befér mégegy pontosan ugyanolyan csomag, vagyis így a kapacitás és a hatótáv megduplázható. Persze csak közvetetten, hiszen a motor nem képes a két akkumulátort párhuzamosan használni, így a második akkumulátor csupán egy tartalék, amit magunkkal vihetünk és a fő akkumulátor lemerülése esetén egy mindössze 30 másodperces megállóval egyszerűen át tudunk csatlakozni és már mehetünk is tovább. Így a hatótáv akár 100-110 km közé is kitolható, ami az egész napos futkorászáshoz is bőven elegendő a városban.

Mint a legtöbb elektromos robogóban, az akkumulátorok cseréje gyorsan megoldható. A főkapcsoló könnyen elérhető, a csatlakozó pedig megfelelően reteszel. Az akkumulátoroknak köszönhetően a súlypont egészen alacsonyan van, így a motorral nagyon könnyű manőverezni.

A gyár szerint a lemerült akkumulátor teljes töltési ideje 4-6 óra. Ezt nem tudtuk kipróbálni, de az akkumulátorok méretét figyelembe véve reálisnak és teljesen elegendőnek tűnik, hiszen az év legrövidebb éjszakáján is vissza fog tölteni egy 230 V-os konnektorból. A töltő csatlakozóját az ülés alatt, védett helyen találjuk. Vagyis a töltéshez nincs szükség az akkumulátorok kiszedésére.

Használat

Elektromos mivolta ellenére a robogó – talán a dinamikájának köszönhetően – nem tűnik nehéznek. Az üléspozíció megfelelő, az ülés pedig nagyon kényelmes. Megkockáztatom, hogy a nálam jóval nagyobb hátsóval rendelkező emberek is el lesznek rajta akár egész nap. A térdszög klasszikus robogós és az ülés méretének köszönhetően, ha egy kicsit hátrébb ülünk, akkor a lábunkat kissé előre nyújtva enyhén cruiseres pozíciót is felvehetünk. Persze az én 183 cm-es magasságommal ez az egész már határeset. Mivel hosszúak a lábaim, talán a lenti képen is jól látszik, hogy a térdem szinte a kormányig felér. A magasságom miatt a plexi viszont jól jött.

A manőverezhetőség jó. Nekem beletelt pár percbe, mire megszoktam, hogy mennyire rövid a kormány, hiszen nagyobb motorokhoz vagyok szokva, ugyanakkor éppen ez az egyik előnye is a városban. A motor a szűkebb kocsisorok között is kényelmesen elfér.

A visszapillantó tükrök a kis méretük ellenére jól használhatóak, de sajnos itt is igaz a klasszikus motoros jelenség, hogy szélesebb karral, kabátban, már kevés a kilógás, hiszen a kormány is rövid. Így sokszor mocorogni kell, hogy ne csak a saját karunkat lássuk benne, hanem a valóban mögöttünk jövőket. Megszokható, de pár centivel azért lehetne nagyobb az oldalra kinyúlása.

A teszt során nagyjából 3 órát motoroztunk Budapesten. Többször megálltunk, majd újra indultunk és szimuláltunk vele különböző helyzeteket. A letámasztónak, a riasztónak és az agymotornak köszönhetőn gyorsan tudunk le-fel pattanni, kikapcsolni és újra elindulni vele. Mentünk jó és rossz úton, macskakövön és buszsávban is. A rugózása semleges. Súlya ellenére, valamint annak dacára, hogy a hátsó kerékbe van beépítve az agymotor, megfelelő komfortot nyújt, de nyilván ne várjunk tőle túramotoros érzést. A doboz jól és gyorsan használható. Az egész motor talán legnagyobb hátránya az elektronikusan 50 km/h-ra korlátozott végsebesség, ami ilyen kis akkumulátor esetén érthető, ugyanakkor azt meg kell jegyezni, hogy hidakon, 70-es táblás utakon gyakran nem komfortos menni vele tekintve, hogy nincs benne tartalék az előzéshez. Ehhez bizony autós fejjel hozzá kell szokni. Ha ezzel tudunk együtt élni, akkor viszont kimegy a világból, hiszen olyan, mint egy igás ló és nem nagyon van, ami tönkre mehet benne.

A hagyományos robogók a városi közlekedésben a gyorsaságot, a rugalmasságot és bizonyos fokig a szabadságot jelképezik. Környezetszennyezés és hangterhelés terén azonban sokszor még rosszabbak, mint az autók. Ezek azok a területek, ahol az elektromos robogók hozták meg az áttörést. Tisztán és csendesen suhannak a városban, és mindezek mellett kényelmesen, olcsón üzemeltethetők. Az Lvneng LX06 a klasszikus formavilágot kedvelőknek nyújt egy nagyon élhető alternatívát. Az egyakkus hatótáv valószínűleg kiszolgálja a privát igények jelentős részét, de tartalék akkuval akár munkára is alkalmassá tehető. A kényelmes ülés napi többórás motorozásnál lesz óriási előny, a gyári kiegészítők sora pedig feleslegessé teszi a barkácsmegoldások alkalmazását. Az LX06 a cikk megjelenésekor egy akkuval 1.049.000 forintért kapható az ElektroBiker webshopjában, ráadásul ez az ár már a színre fújt, praktikus szállítódobozt is tartalmazza. A plexi felára 27.500 Ft.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.