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
auto
2024. 03. 29. péntek

A maximális öt csillagot érte el a Nissan Ariya az Euro NCAP töréstesztjén. Manapság az új autóknál annyira természetes az öt csillagos értékelés, hogy a részletes értékeket tekintve ennek ellenére csak a középmezőnyt tudta megcsípni. Összesített pontszáma alapján az idén tesztelt 19 tisztán elektromos autó közül a 11. helyen szerepel.

Az összesített pontszámot legjobban a felnőtt utasok védelme kategóriában elért 86%-os eredmény húzta le. Ez a pontszám csak a 17. helyhez volt elegendő, amivel csak az unokatestvér Renault Megane e-Tech típust és a taxinak szánt Mobilize Limot sikerült megelőzni és a BMW i4 is megelőzte 1%-kal az Ariyát.

A járművezető mellkasa a félátfedéses és a teljes felületű frontális ütközésnél egyaránt csak a megfelelő értékelést kapta, és a félátfedéses tesztnél a vezető jobb lába is csak megfelelő eredményt ért el. Az Ariya utastere stabil maradt ennél a vizsgálatnál. Az akadály lassulásának és a deformálódó akadály elemzése szerint az Ariya közepesen jóindulatú ütközőpartner lenne egy frontális balesetben.

A teljes szélességű ütközésnél a hátul ülő utas mellkasának védelme közepes pontszámot ért el. Oldalirányú ütközésnél minden kritikus testrész jó vagy megfelelő pontszámot kapott, oszloppal történő oldalsó ütközésnél a mellkas védelme közepes. A test oldalirányú elmozdulására szintén csak közepes eredményt kapott.

Az Ariya rendelkezik utasok közötti légzsákkal, amely jól teljesített a teszten, jól megvédte az utasok fejét. Az első ülések és a fejtámlák, valamint a hátsó ülések geometriája egyaránt jó védelmet mutattak az ostorcsapásos sérülésekkel szemben is egy hátulról érkező ütközés esetén.

A gyermekek védelme kategóriában elért 89%-os eredmény kifejezetten jónak számít, holtversenyben a második eredmény az idei értékeléseknél. Az Ariya alig marad el az élen álló Mercedes-Benz EQS és Tesla Model S 91%-os eredményétől.

Az Ariya jó vagy megfelelő védelmet nyújtott mind a 6, mind a 10 éves próbabábu minden kritikus testrésze számára a félfrontális és az oldalsó ütközéstesztnél egyaránt, így ebben a kategóriában maximális pontszámot ért el. Az első utasoldali légzsák kikapcsolható, így a hátrafelé néző gyermekülés is beszerelhető az autóba. Minden vizsgált gyerekülés megfelelően beszerelhető és elhelyezhető.

A forgalom sérülékeny résztvevőivel (tipikusan gyalogosok és kerékpárosok) történő ütközésnél az Ariya 74%-os pontszámot kapott, amely erős középmezőnynek számít. Jelentősen elmarad ugyan a Tesla Model S és Y, valamint a Mercedes EQE 82-85% közötti pontszámától, de lényegesen jobban szerepelt, mint például a koreai gyártók, melyek 63-66% közötti pontszámmal leggyengébben szerepeltek az idei teszteken. Az Ariya a rokon Renault Megane 65%-os eredményét is jelentősen felülmúlta.

Az elütött gyalogos fejének védelme jellemzően jó vagy megfelelő, a szélvédő aljával és a merev A oszlopokkal találkozás esetén kapott rossz eredményt. A lökhárító jó védelmet nyújt a gyalogosok lábának, a medence védelme vegyes értékeléseket kapott.

A vezetéstámogatás kategóriában kifejezetten jól szerepelt az Ariya, ami a Propilot rendszert ismerő Nissan LEAF tulajdonosokat bizonyára nem lepi meg. A Nissan 93%-os pontszámánál csak Teslák (98%) és a Nio ET7 (95%) értek el jobb eredményt.

Az Ariya vészfékező (AEB) rendszere képes reagálni a veszélyeztetett úthasználókra és egyéb járművekre. A rendszer jól teljesített a gyalogosokkal és kerékpárosokkal szembeni reakcióknál és a legtöbb helyzetben sikerült elkerülni az ütközést. Extra pontot ért, hogy nem csak első, de a hátsó üléseken is alapfelszereltség a biztonsági öv becsatolására emlékeztető rendszer és az autó rendelkezik a vezető fáradtságát észlelő rendszerrel is.

A sávtartó rendszer finoman korrigálja a jármű útját, ha az kisodródna a sávból, és néhány kritikusabb helyzetben is képes beavatkozni. A sebességtartó rendszer érzékeli a sebességkorlátozásokat és a vezető választhat, hogy alkalmazza-e a korlátozást vagy a rendszerre bízza, hogy automatikusan tegye ezt.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.