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
auto
2024. 04. 19. péntek

Visszavesz a termelésből a Tesla?

üzlet

A Reuters híre szerint a Tesla hamarosan csökkenti a sanghaji gyár műszakjainak termelési idejét ami a termelés 20%-os visszavágását eredményezi.

Az autógyártó novemberben rekord számú, 100 ezer sanghaji villanyautót szállított le, de az új hírek számos találgatásra adnak okot a kereslet alakulása kapcsán.

Bizonytalan időszak

Az év vége egyszerre hozott rekord számokat és sok bizonytalanságot is a kínai piacon. A dolgok jelenlegi állása szerint december végén kifut a villanyautók vásárláshoz adott állami – és lokális, sanghaji – támogatás is, jövőre pedig csak az áfamentességük marad meg. Emiatt sokan előrehozták a vásárlást, és az autógyártók sorozatos rekord eladásokról számoltak be.

A Teslánál 101.291 helyi gyártású autó fogyott novemberben, ami új rekordnak számít, és tavaly novemberhez képest 40%-os, az előző hónaphoz, októberhez viszonyítva pedig 90%-os a növekedés. Ebben egyébként benne van az export is, így azt majd csak pár nap múlva tudjuk meg, hogy mennyi volt a helyi piac felvevőképessége. Csakhogy a friss hírek arról szólnak, hogy decemberben, amikor leginkább a helyi, kínai piacra termelnek, csökkeni fog a termelés, mégpedig annak ellenére, hogy a vállalat korábban már 9%-kal mérsékelte árait.

Elemzők szerint a kínai gazdaság lassulása, az újabb COVID lezárások, valamint az azokat kísérő atrocitások miatt óvatosabbak a kínai fogyasztók – de, tesszük hozzá, hogy ez teljesen megmagyarázza-e a Tesla állítólagos termeléscsökkentését, az majd csak utólag derül ki, amikor decemberi eladásaikat valamikor január elején-közepén össze tudjuk hasonlítani a többi autógyártó számainak változásával. A közelmúltban mi is beszámoltuk róla, hogy mind a BMW, mind a Mercedes-Benz komoly árcsökkentést hajtott végre Kínában.

Az autógyártó kínai leányvállalata hamisnak nevezte a hírügynökség értesülését, tagadják, hogy csökkentenék a termelést.

Kitekintő

Az Egyesült Államokban ellenkező irányból érkeznek a problémák. Ott nem az év végén érnek véget a kedvezmények, hanem, ha minden igaz január 1-től lesznek újra jogosultak a Tesla és a GM vásárlói, hogy igénybe vegyék a villanyautós támogatást. A két márka már pár éve elérte a korábbi 200 ezres gyártási limitet a támogatás kapcsán, azonban most az IRA szabályozással ez a korlát megszűnik. Emiatt viszont valószínű, hogy sokan halasztják el rendelésüket a jövő év elejéig, ami negatívan befolyásolhatja a vállalat év végi eladási terveit.

Európában a negyedik negyedév első két hónapjában egyelőre kétszer annyi autót adott el az autógyártó, mint tavaly ilyenkor, és háromszor annyit, mint az előző negyedév hasonló időszakában. Ezzel együtt a kínai piac lassulását, vagy esetleg a Tesla iránti kereslet csökkenését biztosan megérzi majd a gyártó, így kérdéses, szükség lesz-e majd további árcsökkentésekre.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.