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
auto
2024. 03. 29. péntek

Elektromos motor teszt: Super Soco TC Wanderer

elektromos motor

A szeptemberi indiánnyár és az azzal járó enyhe, száraz idő szerencsére elnyújtotta a motoros szezont is, így alig, hogy visszavittük a BMW futurisztikus nagytestű robogóját, a CE-04-et, máris átültünk a SUPER SOCO egyik nagyvárosi üdvöskéjére. A TC Wanderer nem egy erőgép, de nem is akar az lenni. Remekül ötvözi a modern technológiát a klasszikus elemekkel. Fürge, csendes, egyszerű, takarékos, jól néz ki, de a legszimpatikusabb jellemzője, hogy egyáltalán nem akar több lenni, mint amire kitalálták.

Külső

Első ránézésre az az érzése támad az embernek, mintha a Wanderer egy modern sportgép és egy klasszikus caffe racer házasságából született szerelemgyerek lenne. Ezt erősítette a tesztmotor színe is, ami Khaki Yellow fantázianévre hallgat és kifejezetten jól áll a motornak. A fényezés stílusa nagyon hasonlít a mostanában az autóknál is egyre divatosabb pasztellszerű fogpasztás-tubus színekre, de ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy igénytelen lenne. Sőt! Kifejezetten szépen kidolgozott, kissé gyöngyház-szerű részleteket is tartalmaz.

A stílushoz remekül passzol a barna, szteppelt bőrülés, ami elsőre kényelmesnek tűnik. Bár méreteit tekintve kétszemélyesnek látszik, itthon a Wanderer alapból segédmotor-kerékpárnak minősül, így csak egy ember fog ülni rajta. Az ülés hátsó részén találunk egy színazonos felvarrt bőr fület, ami – elsőre talán fura módon – nem arra való, hogy dolgokat szorítson az üléshez szállításkor, hanem fogantyúként funkcionál. Segítségével bátran rángathatjuk a motort, ha kikapcsolt állapotban szeretnék tologatni előre-hátra.

A motor két nagy, szintén klasszikus formájú, könnyen állítható, kerek visszapillantó tükröt kapott, amit gyorsan meg lehet szokni. Szerencsére a rögzítésük tökéletesen eltalált, ami jó, mert ez gyenge pont szokott lenni a városi motorokon. Kellően szorosak ahhoz, hogy a rossz úton se állítódjanak el a rázkódástól, ugyanakkor egy kézzel is kellően könnyedén állíthatunk rajtuk megszorulás nélkül, akár motorozás közben is. A karok túlnyúlása nem kifejezetten nagy, ami miatt – szinte már menetrendszerűen – ezen a motoron is ide-oda kell mozogni a teljes hátralátáshoz.

A plexi szinte említésre sem méltó. Bár szerencsére ide is tettek valamennyi energiát a mérnökök, hiszen szépen formatervezett, de sok szélvédelmet nem szabad várni tőle. Arra ugyanakkor tökéletes, hogy megvédje a mögötte található szintén klasszikus formájú, fehér LED háttérvilágítással szerelt, félig digitális műszeregységet.

Szemből feltűnő a motor lámpája, ami akár 30 méterre is tökéletesen világít. Természetesen ennek a stílusa is jól ötvözi a modern és a klasszikus jegyeket. A motor összes lámpája (első, hátsó és az indexek is) kiváló fényerejű LED-ekkel van szerelve. A fényszóróra sem lehet panasz. Bár alapvetően városi környezetben ritkán találkozunk extrém sötétséggel, ha valaki mégis kikeveredik a motorral országútra, például elővárosi ingázás esetén, akkor sem kell tartania a félhomálytól, mert mindent látni fog és látható is lesz.

A motor elől-hátul 17 colos kerekeket kapott, fekete felnikkel. Ez tisztességes méretnek felel meg, ami magabiztosabb és biztonságosabb futást eredményez. A tesztmotoron a gyári gumik mélyen, már-már szinte terepesen barázdáltak, így sima aszfalton és nedves, kissé poros úton is jól tapadnak. A gumi méret elől 100/80-as, hátul viszont jóval szélesebb (120/80), ami nagyon jól áll a motornak, de nyilván nem ez volt a fő szempont, hanem a felnibe szerelt agymotor miatt nem is fért volna el a keskenyebb méret.

A kormányrúdnak kissé csopperes a kialakítása. A magasságom miatt nekem ez tetszett. Kellően széles, illik a motorhoz, de ugyanakkor még kényelmesen el lehet vele lavírozni a sorok között a dugóban. A kezelőszervek elhelyezkedése klasszikus. Bal oldalon találjuk a tompított lámpa, valamint a fényszóró kapcsolóját. Alatta az indexet, aminek sajnos a minősége nem méltó a motorhoz. Egyrészt nincs középső nyomófunkciója, vagyis minden alkalommal bajlódnunk kell azzal, hogy a kanyarodás befejeztével visszafelé is eltoljuk a kapcsolót, másrészt kevés visszajelzést ad, így kesztyűben nehéz érezni, hogy éppen középállásban van, vagy már túltoltuk és a másik irányba indexelünk feleslegesen. Ez túl sok figyelmet köt le a városban, ahol egyébként is sokat kell használnunk az irányjelzőt. Bal oldalon alul van még a duda nyomókapcsolója.

Jobb oldalon felül az elakadásjelzőt találjuk, alatta a szokásos 1-3 állás között kapcsolható módválasztót, valamint piros színben az indítókapcsolót. A kormányrúd dőlésszöge a középső csavarok lazításával állítható, így a hosszabb, vagy rövidebb karú motorosok is könnyen megtalálják a megfelelő beállítást.

A TC Wanderer kijelzője egészen pofásra sikerült. Igényesen kombinálták a klasszikus, analóg műszereket a digitális technikával. A kör alakú, osztott műszer bal oldalán analóg mutató segítségével mérföldben és km/h-ban is láthatjuk a sebességet. A kijelző jobb oldalán pedig egy grafikus LCD kijelzőn kapjuk meg a kötelező információkat. A horizontálisan is osztott mini kijelző felső részén a kiválasztott mód és a megtehető hatótáv, az alsó részen pedig a km számláló jelenik meg. Ezen kívül külön-külön látjuk a két akkumulátor hőmérsékleti- és töltöttségi adatait. A kijelzőnek remek a kontrasztja és a fényereje. Bekapcsoláskor pedig kellemes hangokat ad ki és autókat megszégyenítő egérmozit is kapunk a gyárban beprogramozott fényjáték és az analóg mutató közös táncának köszönhetően.

Technikai paraméterek:

Méretek (H,SZ,M) 1984 × 788 × 1097 mm
Legnagyobb sebesség 75 km/h
Akkumulátor Automotive Grade Power Soft
Pack Lithium Battery
Akku kapacitás 32 Ah
Töltőáram 10 A
Motorvezérlés FOC controller
Maximális terhelés 160 kg
Első villaszög 25°
Kormányszög 40°
Tengelytáv 1325 mm
Műszerfal LCD kijelző, analóg sebességmérővel
Műszerfal színe Pure White
Műszerfal fényerő Adaptív
Hatótáv 120 km (45 km/h) dupla akkumulátor esetén

Motor és teljesítmény

A TC Wanderer a hátsó kerékbe integrált FOC vezérlésű agymotorral rendelkezik. Ez a 3. generációs vektorvezérlő javítja az elektromos hajtásrendszer teljesítménypotenciálját, aminek köszönhetően gyorsabb és egyenletesebb a motor gyorsulása.

A FOC (Field Oriented Control) az állandó mágneses szinkron motorokhoz illesztett, újgenerációs vezérlési alkalmazás. A FOC vezérlés széles fordulatszám-tartományban garantál nagy nyomatékot, és megvan az az előnye, hogy a pontos pozicionálást költséges szenzorok alkalmazása nélkül is képes biztosítani úgy, hogy méri a motortekercsek áramát, amiből a megfelelő matematikai modellel összevetve meghatározható a forgórésznek az állórész tekercseihez viszonyított pozíciója. A FOC vezérlés alapfeltétele, hogy minden tekercsnek külön kell mérni az áramát. Ezekből az áramokból számolja ki a szükséges feszültséget a frekvenciaváltó. Legnagyobb előnye, hogy a motor alacsony fordulatszámon is nagy forgatónyomaték leadására képes, míg kis terhelésen kevésbé melegszik.

A gyakorlatban egyébként tényleg egyenletesen adja le a teljesítményt, mindhárom elérhető üzemmódban. Ami viszont személy szerint engem nagyon zavart az a megindulás. Talán a FOC vezérlésnek köszönhetően a gyorsulása annyira egyenletes, hogy nem számíthatunk repülő rajtra még nyélgáz-adáskor sem. Városi használat során ezt leginkább a lámpáknál lehet érezni. Elinduláskor minden alkalommal a tükröt néztem, hogy vajon nekem jönnek-e hátulról, mert az első 1-2 mp-ben, illetve, amíg a motor el nem éri a körülbelül 15-18 km/h-s sebességet szinte olyan érzésünk van, mintha állnánk. Utána viszont már érezhetően előnyként jelentkezik az egyenletes nyomatékleadás, de lámpás induláskor minden alkalommal azt éreztem, hogy pár másodpercig feltartom a mögöttem állókat.

A legjobban egyébként 50 km/h-s sebesség környékén érzi magát a motor. Itt még van annyi tartalék a 3-as üzemmódban, hogy egyenletesen tovább gyorsul, így 45-60 km/h között lendületesen lehet közlekedni vele. Papíron a rendelkezésünkre álló maximális nyomaték 180 Nm, de ez a vezérlés miatt nem úgy épül fel, mint a villanyautókban, így itt nem kell attól tartani, hogy egy óvatlan mozdulatnak köszönhetően a motor kirepül alólunk. Bevallom, a jelzőlámpás rajt tapasztalatai ellenére én ezt egy sokkal egészségesebb és biztonságosabb dolognak tartom, mint az eszement gyorsulást egy ekkora méretű közlekedési eszközön.

Elektromos robogó teszt: Lvneng LX06

Rekuperáció nem áll rendelkezésünkre, így fejben arra kell beállni, hogy előrelátóak vagyunk az úton és a lámpák felé közeledve, amikor lehet elvesszük a gázt. A motor nagyon szépen „kilebeg”, és mivel csekély a légellenállása alig veszítünk lendületet, tehát spórolhatunk az árammal, hiszen nem kell újra alacsony tempóról felgyorsulni. Ez a stílus jól jöhet ott, ahol a felhasználó érzi, vagy ismeri a lámpákat a közlekedési útvonalán, így a lehető legtöbb esetben úgy érkezhet meg a kocsisor elejére, hogy a sebesség nem esik vissza 10 km/h alá. Ha ez sikerül, akkor újra lehet húzni neki és így tényleg egészen dinamikusan használható a mindössze 2,5 kW-s motor.

Akkumulátor

A motorhoz alapból egy darab 60 V-os 32 Ah-s akkumulátor jár, de ezt akár meg is duplázhatjuk egy kiegészítő cella megvásárlásával és beépítésével. A Super Soco magyarországi forgalmazója eleve így is kínálja az érdeklődőknek. Az akkumulátorok a hagyományos motorok számára kialakított üzemanyagtank helyén vannak beépítve és nagyon passzentosak. Szinte milliméter pontosan illeszkednek annak érdekében, hogy menet közben ne mozduljanak el a helyükről. Felettük egy kis tároló részt alakítottak ki, ami éppen arra elég, hogy eltegyük a pénztárcánkat, kulcsunkat, telefonunkat és egy kisebb táskát. A kialakításnak köszönhetően a motor súlypontja kissé magasra került.

A háromkomponensű, méhsejtes szerkezetű Lítium akkumulátorok burkolatát magas nyomáson öntik alumínium ötvözetből és robbanásbiztos szelepekkel vannak ellátva. Üzemi hőmérsékletük -20 és +60 Celsius fok között mozog. A gyár által megadott 120 km-es hatótávot 45 km/h-s sebességnél tesztelték. A saját 5 napos tapasztalatom szerint ezt a motor minden körülmények között tudja, ami nagyon jó hír. A motort Budapest és Halásztelek közötti ingázásra használtam, vagyis nagyobb részt országúton mentem vele maximális sebességgel és így is tudta a kiírt hatótávot. Bár a kijelző nem mutatja a fogyasztást, a megtett útból és a kiírt, várható hatótávból egyértelműen látszott, hogy az akkuk minden km-en éppen 1 km-t merülnek. Ez nagymértékben tervezhetővé teszi a használatot. A motor egyébként egyszerre csak egy akkumulátort használ, ugyanakkor az akkumenedzsment gondoskodik arról, hogy a két akku tökéletesen egyszerre merüljön. Először 1% fogy az egyik, majd 1% a másik cellából. Töltésnél viszont először teljesen feltölti az egyiket, majd csak ezt követően kezdi tölteni a másikat.

Töltés

A teljesen lemerült akkumulátorok feltöltése egyenként 3,5 órát vesz igénybe. Vagyis, ha két akkumulátorral használjuk a Wanderert és csak az aznap elhasznált kilométereket töltjük vissza, akkor nem kell aggódnunk amiatt, hogy egy éjszaka alatt teljesen feltöltődik. Az akkumulátorokat akár ki is vehetjük. Sőt! A belső rész kialakítását úgy oldották meg, hogy amennyiben elegendő számunkra az egyik akkumulátor, akkor a mellette lévő üres helyen egy egész nagy, plusz tárlóhelyünk jön létre, ahová akár a töltőt is betehetjük.

A Wanderer külső akkumulátortöltője egészen brutális súlyú és méretű. Kell is neki a hűtés, mert egyenáramon ad le közel 70 V-on 10 A-t. Ha nincs kedvünk, vagy szükségünk arra, hogy kivegyük a cellákat, akkor a motor oldalán elhelyezett, csapófedéllel védett külső csatlakozón keresztül is feltölthetjük. A csatlakozók masszívak és jól reteszelnek. Az akkumulátorokon egy praktikus tesztert is találunk, ami akkor lehet érdekes, ha irodában, lakásban, vagy beltérben a motorból kiszerelve töltjük őket. Ezzel vizuálisan is ellenőrizhetjük az aktuális töltöttségi állapotot.

Használat

Elsőre nagyon furcsa volt felülni a motorra és elindulni vele a városban. Valahogy olyan érzésem volt, mintha előttem már nem lenne semmi. Mintha én lennék a motor eleje. Az akkumulátorok elhelyezkedésének köszönhetően magas súlypont viszont hagyományos motoros érzést biztosít manőverezéskor. Félreértés ne essék, ez a motor nem nehéz, de az általában alacsonyra beépített akkumulátoros robogókkal, vagy akár az egyébként komoly súlyú BMW CE04-es teljesen más volt manőverezni. Érdekes érzés, hogy alacsony sebességnél a magas súlypont miatt érezni, hogy tényleg egy motoron ülünk, ugyanakkor ez az érzés 45 km/h felett teljesen eltűnik. Olyannyira, hogy a motor nagyon alacsony légellenállása és alapvetően kis súlya miatt ennél a sebességnél már inkább azt éreztem, hogy egy nagyon gyors kerékpáron ülök. Nem mondom, hogy nem éreztem magam biztonságban, de eltűnt alólam a tömegérzet, ami egyrészt meghozza a sebességérzetet, másrészt odafigyelést igényel kanyarodásnál, mert az egész motor ilyenkor ehhez a sebességhez már túl könnyűnek tűnik.

A TC Wanderer végsebessége 70 km/h. Ezt az én 82 kilómmal tudta is, bár általában 65-68 km/h-nál állt meg a mutató és ott is maradt amíg húztam a gázkart. A végsebességet egyenletesen tartja egyenes úton, enyhe emelkedőn, esőben, vagy éppen nagyobb terhelés alatt is. A katalógus adatok szerint a motor 150 kg-ig terhelhető. Szkeptikus voltam ezzel kapcsolatban, de egy hirtelen ötlettől vezérelve kipróbáltam mi történik, ha magam mögé ültetek egy 50 kilós utast. Azt kell mondjam, hogy az eredmény nagyon meglepett. Sem a gyorsulás, sem a dinamika, sem a végsebesség nem változott! Ez arra enged következtetni, hogy az általam tapasztalt gyorsulást, menetdinamikát, vagy végsebességet akár egy bőven 100 kg feletti motoros is megkapja a Wanderertől. Hogy ez is a FOC vezérlésnek köszönhető-e az rejtély, mindenesetre ezért nagy plusz pont jár a gyártónak!

A motort a gyári távirányítójával tudjuk ki-be kapcsolni, valamint így tudjuk aktiválni a gyári eltolás gátlót és a riasztót. Utóbbinak kellemes hangja van és inkább csak figyelmeztetésre szolgál. Az eltolás gátló abban segít, hogy pár cm eltolás után az agymotorban befognak a mágnesek, így a motort nem lehet se előre, se hátra eltolni. A fizikai kulcs mindössze arra szolgál, hogy az ülés előtti akkumulátort is tartalmazó tároló fedelét nyissuk, vagy az ülést tudjuk tisztításhoz lepattintani a helyéről. Sajnos a távirányítóban kissé gyenge a rádióadó. Nekem teljesen új elemmel is csak közvetlen közelről működött. Ez zavaró volt akkor, amikor úgy szálltam le, hogy a motort csak parkoló módba tettem, de nem kapcsoltam ki teljesen. A Key Less Go funkciónak az volna a célja, hogy a kulcsot ne kelljen elővenni, viszont nálam többször előfordult, hogy – bár a kulcs a kabátzsebemben volt – mégsem tudtam újra aktiválni, hogy elinduljak vele. Ilyenkor elő kellett bányásznom a kulcsot, amihez le kellett vennem a kesztyűt és a kijelzőhöz tartva ki-be kapcsolni az egészet. Ez nagyon bosszantó tud lenni. Ráadásul érdemes arra is figyelni, hogy a fizikai kulcsot és ezzel a távirányítót ne hagyjuk a zárban, ha valamit ki kell kapnunk a tárolóból, mert a kulcs helye a motor oldalán van, így menet közben nincs szem előtt.

Összességében a Super Soco 2021-ben a TC Wandererrel egy remek megjelenésű, egyszerű felépítésű, hatékony, cafe racer stílusú városi kismotort rakott össze, ami kiváló alternatívája lehet a városban szaladgáló, hagyományos, ám arányaiban magas szennyezést produkáló társainak. Az opcionálisan rendelhető plusz akkumulátorral már a 120 km-es hatótáv is teljesen élhető, akár elővárosi ingázáshoz is ajánlott. A nagyvárosi sebességtartományban dinamikusan, csendesen és a nagy kerekeknek köszönhetően biztonságosan lehet vele közlekedni úgy, hogy bőven van benne tartalék ha előznünk kell. A sorok között simán elfér, kényelmes az ülése és egészen nagy tárolót kínál. Akinek tetszik ez a formavilág és közelebbről megnézi igényesen kidolgozott részleteket talál rajta még több nap használat után is. A négyféle színváltozatban rendelhető motor 1 649 000 forintos induló ára pedig nem tűnik manapság elrugaszkodottnak ebben a kategóriában.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.