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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Érdemes visszaidézni, hogy már tavaly, az előszériás változatok tesztelésekor lencsevégre akadtak hagyományos kormánnyal szerelt tesztpéldányok, de amikor az autókat tényleg árulni is kezdték, már nem volt ilyen opció. Nos, a jelek szerint ennek is eljött az ideje, mivel most már ez is felár nélkül választható, sőt akár utólag is lecserélhető a gyárinak szánt repülőgépkormány.

Nem mindenkinek jött be

A Tesla Model S és X Palladium kódnevű frissítése érdekes újdonságot hozott az utastérbe: a hagyományos kormánykerék helyett egy a repülőgépek kormányára emlékeztető formát használt a gyártó. Az angol elnevezést átemelő Yoke-ért azonban nem mindenki kezdett el rajongani.

Fotó: Bérczi Balázs

A megoldás előnye – legalábbis elméletben – az, hogy miközben a vezetés nagy részében egyenesen haladunk, így a kormány nincs elfordítva, annak teteje nem takarja ki sem a műszerfalat, sem az utat a képből. Ám az újítás ilyen szempontból mégis hiába hozta amit ígért, nem lett átütő siker. Sőt, inkább eléggé megosztó lett, főként, mert a kisebb sebességnél végzett manőverek, a parkolás vagy akár a körforgalomban áthaladás közben sokan kényelmetlennek érezték a formát, s ügyetlennek a használatát.

Az utóbbi táborba tartozók mostantól a rendelésnél felár nélkül választhat hagyományos kormánykereket is a Yoke helyett. Sőt, a szokatlan formájú kormányt a jelenlegi tulajdonosok utólag is lecseréltethetik,  igaz: nekik ez már 700 amerikai dollárba kerül a márkaszervizben. Kanadában ugyanezért kanadai 960 dollárt kérnek, így azt tippelnénk, hogy itthon 300-350 ezer forintba kerülhet majd e művelet.

Lett ára

Biztos sokan álmatlanul forgolódtak tavaly augusztus óta, mivel Európában ideiglenesen felfüggesztették az S és az X olcsóbb, Long Range változatainak rendelését, és e változatok ára is lekerült a weboldalról. Nos, most már újra rendelhetők, de az árcédulára pillantás előtt nem árt leülni.

A korábbi árhoz képest ugyanis majdnem tízmillió forinttal lett drágább az „olcsó” Model S, ami most kevéssel 50 millió forint alatt érhető el.

A Model X alapváltozata ehhez képest „csupán” kilencmillió forinttal lett drágább, így az SUV kevéssel 52 millió forint alatt beszerezhető.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.