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
auto
2024. 04. 16. kedd

Az tény, hogy az elektromos autók hatótávot veszítenek a hidegben. Egyes típusok akár 35 százalékot is képesek.

Ugyan e tételt illetően nagy a szórás a különböző modellek között, valamilyen mértékű hatótáv csökkenés minden akkumulátoros autóban tapasztalható, így azoknak, akik elektromos autó vásárlásban gondolkodnak (és-vagy hatótávparában szenvednek), érdemes a kinézett típus télen megtehető maximumával kalkulálniuk.

Mi köze a hidegnek a hatótávhoz?

Elég sok köze van, de kettő egészen biztosan. Kémiai, és mechanikai. Az akkumulátorban zajló kémiai és fizikai reakciók lelassulnak a hidegben, ami teljesítménycsökkenéssel jár. A hideg meggátolja a kémiai reakciókat, és ellenállásként hat, ami lelassítja a fizikai folyamatokat. Vagyis a lehűlt akksikból nem tudunk egyszerre olyan nagy mennyiségű energiát kivenni, mint amennyit például egy szobahőmérsékletűből.

Az elektromos autóknak saját maguknak kell megtermelniük a hőt. A hagyományos autókat meghajtó belsőégésű motorok meglepően alacsony hatásfokúak. Az összes energia, amelyet nem használnak fel a mozgáshoz, „hulladékhővé” válik, ami gyakorlatilag energiaveszteség. Kivéve hidegben. A hagyományos autók télen a motorból származó hulladékhőt az utastér melegítésére használják, de az elektromos autóknál ez a jelenség elenyésző, tekintve, hogy sokkal hatékonyabb hajtással rendelkeznek, kevesebb hőt is termelnek. Amit viszont mégis, azt hidegben az akkumulátor melegítésére használják el. Az utastér fűtéséhez is áramforrásra van szükség, ezt a nagyfeszültségű akkumulátorból tudják kinyerni, ám ezzel is csökken a vezetésre felhasználható energiamennyiség.

A különböző elektromos modellek nagyon eltérő módon reagálnak a télre.

Az alábbi diagram 14 népszerű modell esetén mutatja be a téli hatótáv csökkenést különböző vezetési körülmények között, mely a Recurrent közösség 7000 járművének összesített és anonimizált adataiból, valamint az általuk használt elektromos autók fedélzeti számítógépeinek több tízezer, az energiafelhasználásról begyűjtött adatpontjaiból készült. Az Egyesült Államokból származó adatok széles spektrumban veszik figyelembe a valós változókat, (így például az egyenetlen terepviszonyokat, a változó vezetési sebességeket és felhasználási módokat, valamint a jármű akkumulátorainak naptári öregedését), s ezek alapján mutatják be a téli vezetési körülményekre vonatkozó átlagos várható hatótávcsökkenést a valós felhasználási helyzetek széles skáláján. Az így is előfordulhat, hogy valakinek az adott modell a saját használatában, a saját körülményei között többet, vagy éppen kevesebbet tud elmenni télen, mint ami a táblázatban van, hiszen itt a rendelkezésre álló adatok átlagai szerepelnek.

A becsült téli hatótávolságok a fedélzeti telemetriákon alapulnak az egyes OEM-ek saját szoftveres számításai alapján. A Recurrent saját kutatása a fedélzeti eszközök több mint 35.000 adatpontot tartalmazó valós idejű használatának kombinációját dolgozta fel. | forrás: recurrentauto.com

Tekintve, hogy a táblázatban szereplő típusok döntő része nálunk is kapható, néhány részletes adatot típusonkénti bontásban is megmutatunk a kutatásból. A rövid leírásokat követően az egyes típusokból a különböző felszereltségek eredményei külön-külön is láthatóak egy grafikonon, amelyek a mért, illetve a tulajdonosok által jelentett hőmérséklet vs. hatótáv adatokról árulkodnak. A mérések -1/-5 Celsius-fokon, illetve +20 Celsius-fokon történtek.

A könnyebben érthetőség érdekében odaírtuk az egyes típusok egy-egy felszereltségének EPA szabvány szerinti hatótávját mérföldben és km-ben is, illetve az EPA hatótávhoz képest megtehető valós távolságokat a két említett hőmérsékleten, de a százalékok a kutatásban szereplő autók összegzett statisztikáját mutatják. A grafikonok után a Recurrent közösség autótulajdonosainak téli használattal kapcsolatos tippjei olvashatók. Érdemes azonban ezzel kapcsolatban azt is szem előtt tartani, hogy arról ez a felmérés nem szól (vagyis: nincsenek benne arról szóló adatok), hogy az egyes típusok közül milyen arányban vettek részt a kutatásban a különböző évjáratú, életkorú és felszereltségű modellek.

Audi e-tron

Az Audi első tisztán elektromos autóját rengeteg csúcstechnológiás kényelmi és luxusfunkcióval dobták piacra. Az energiahatékony ülésfűtés szériafelszereltség, a fűtésről pedig hőszivattyú gondoskodik, anélkül, hogy lemerítené a nagyfeszültségű akkumulátort és akár 3 kW hulladékhőt is képes visszanyerni a motorból. A 2019-ben megjelent prémium szedán a nagyméretű akkumulátora ellenére viszonylag alacsony hatótávval rendelkezik, szélsőséges körülmények között pedig a fedélzeti számítógép tájékoztatja is a vezetőt a korlátozott teljesítményről. 2021 előtt az e-tronhoz opcionális téli csomagot kínált az Audi adaptív ablaktörlőkkel, fűtött mosófúvókákkal, hátsó fűtött ülésekkel és a nagyfeszültségű akkumulátor előmelegítésével. 2021-től azonban a téli csomag választásának lehetősége megszűnt, igaz, a fűthető ülések, a négyzónás klíma és a fűthető kormány, valamint az előkondicionálás alapfelszereltség lett.

  • EPA hatótáv (Premium Plus változat): 204 mérföld (328 km)
  • Mért hatótáv -1/-5 °C-on: az eredeti EPA tartomány 93%-a. (305 km)
  • Mért hatótáv +20 °C-on az eredeti EPA tartomány 101%-a. (331 km)

Tipp: Az e-tron tulajok szerint annak érdekében, hogy az akkumulátort indulás előtt az autó ne saját magával, hanem külső energiaforrásból (pl. fali töltő) fűtse fel, azt nem közvetlenül a fedélzeti számítógépen, hanem a MyAudi alkalmazásban kell beállítani!

Villanyautó teszt: Audi e-tron 55 quattro

BMW i3

Az idehaza is nagy népszerűségnek örvendő i3 gyártását ugyan 2022 derekán leállította a BMW, de számos változatban még sokáig fog futni az utakon. Nem tűnik kifejezetten télbarát autónak, hiszen kicsi, hátsókerekes és ferdehátú, ráadásul eleve nem túl nagy a hatótávja. Érdekes ugyanakkor, hogy az i3 keskeny kerekei sokszor éppen azzal segítenek a téli közlekedésben, hogy könnyedén utat „vágnak” maguknak a hóban. A mintegy 70 km hatótávcsökkenés nem kevés, de lehetne akár több is; szerencsére az i3 legtöbb változata hőszivattyúval oldja meg az utastér fűtését.

  • EPA hatótáv (120 Ah változat): 153 mérföld (246 km)
  • Mért hatótáv -1/-5 °C-on: az eredeti EPA tartomány 74%-a. (182 km)
  • Mért hatótáv +20 °C-on az eredeti EPA tartomány 98%-a. (241 km)

Tipp: Akik i3 vásárlásában gondolkodnak, de kezdő villanyautósként tartanak a hatótávtól, választhatnak úgynevezett hatótávnövelt (Range Extended – REX) változatot is, ami segíthet a téli hatótávpara leküzdésében.

Használt BMW i3 – vásárlási útmutató

Ford Mustang Mach-e

A Mustang Mach-E 2021-ben jelent meg a híres Mustang névtábla kisajátításával kapcsolatos viták közepette. Meglepetésre azonban: Amerikában azonnal népszerű lett és mára többet adnak el belőle, mint hagyományos, ikonikus, benzinfaló változataiból. Sok telet ugyan még nem élt meg az e-Mustang, de a fedélzeti számítógépek folyamatos kapcsolatának köszönhetően valós adatok állnak rendelkezésre.

A nem titkoltan a Tesla riválisaként indított prémium SUV rendelkezik a téli üzemet megkönnyítő, szokásos, applikáción alapuló indítási beállításokkal (például előkondicionálással, illetve az utastér távoli felmelegítésének lehetőségével). A Ford azonban nem épített az autóba hőszivattyút, ami azt jelenti, hogy mivel csak ellenállás alapú fűtés áll rendelkezésre, és így a hő előállításához a nagyfeszültségű akkumulátorból kell energiát kivonnia, az lezabálja a téli hatótávot. A lenti grafikonon a szaggatott vonal a gyűjtött adatokból származó valós hatótávot jelöli, míg a folyamatos vonal a műszerfalon megjelenő és a fedélzeti rendszer által küldött adatokat mutatja.

  • EPA hatótáv (AWD Extended változat): 277 mérföld (446 km)
  • Mért hatótáv -1/-5 °C-on: az eredeti EPA tartomány 65%-a. (290 km)
  • Mért hatótáv +20 °C-on az eredeti EPA tartomány 95%-a. (424 km)

Tipp: Nem érdemes megijedni, ha a Mach-e kevés megtehető km-t mutat télen. A Ford fedélzeti diagnosztikája a legtöbb hőmérsékleten rendkívül közel van a valós hatótávhoz, vagyis az e-Mustang egy őszinte autó. Nem hazudik a hatótávval; amit kiír, azt biztosan tudni fogja, akár autópályán is!

Villámteszt: Ford Mustang Mach-E GT

Hyundai Kona Electric

A Hyundai Kona a márka jól ismert mini SUV-ja, amely elektromos és belsőégésű változatban is kapható. Az egyesült Államokban kevésbé terjedt el, de ez nem a tulajdonosok elégedetlenségének, vagy a téli üzemeltetés nehézségeinek köszönhető. Sőt! Összességében a Kona elektromos változata nagyon is jól teljesít télen. A fronthajtású SUV jól manőverezhető télen és a hatótávja is kifejezetten jónak mondható, így a hideg okozta veszteséggel együtt is nagyon élhető a hóban és a jégen. A kanadai, illetve az európai piacra gyártott modellekben elérhető felszerelés a hőszivattyú, az amerikaiak számára pedig 2020-ban már opciós volt a hidegben a töltést felgyorsító akkumulátorfűtés.

  • EPA hatótáv (64 kWh változat): 258 mérföld (415 km)
  • Mért hatótáv -1/-5 °C-on: az eredeti EPA tartomány 93%-a. (386 km)
  • Mért hatótáv +20 °C-on az eredeti EPA tartomány 112%-a. (465 km)

Tipp: A kutatásban résztvevő Kona tulajdonosok szerint egyes modellekben az akkumulátorfűtés csak akkor működik, ha az autó be van kapcsolva. Tehát pusztán a töltőn hagyás nem elég az akkumulátor és az utastér előkondicionálásához. Emellett, ha az autót legutoljára „ECO” üzemmódban használták, akkor az autó energiatakarékos volt a következő előfűtésnél, így néhány Kona tulajdonos szerint ennek a módnak a kikapcsolása az út végeztével ezt a problémát megoldja.

Villanyautó teszt: Hyundai Kona electric

Jaguar I-Pace

A Jaguar I-Pace egyike a listán szereplő kevés igazán luxusautónak, amely stílusos és remek formatervezésről árulkodik, ugyanakkor viszont nagyon alacsony hatékonyságú hajtásrendszerrel rendelkezik. Több teória is kering arról, hogy az elektromos Jaguárnak pontosan miért ilyen alacsony a hatótávja a viszonylag nagy akkucsomag ellenére, de a tulajdonosok megesküsznek rá, hogy még a régebbi modellek is stabilan futják a 320+ kilométert.

A grafikonon látható görbület ellenére az I-Pace csak körülbelül 10 mérföldet veszít a hatótávjából fagypont körül (vagyis 3-5 százalékot). Ez egyrészt a nagyon hatékony hőszivattyúnak, másrészt egy kifinomult hőkezelő rendszerének köszönhető, ami szükség esetén a motor hulladékhőjét az akkumulátor vagy az utastér melegítésére használja, segítve ezzel a hatótáv megőrzését.

  • EPA hatótáv: 234 mérföld (377 km)
  • Mért hatótáv -1/-5 °C-on: az eredeti EPA tartomány 97%-a. (366 km)
  • Mért hatótáv +20 °C-on az eredeti EPA tartomány 100%-a. (377 km)

Villanyautó teszt: Jaguar I-Pace EV400 AWD

Nissan LEAF

A Nissan LEAF annak idején az elektromos autózás úttörőjeként robbant be a köztudatba, ráadásul megfizethető opcióként. Sajnos azonban szélsőséges hőségben és hidegben is rossz a hatékonysága, ami annak köszönhető, hogy a LEAF passzív akkumulátor hőkezelő rendszert kapott. Vagyis: sem hűtés, sem fűtés nem áll az akupakk rendelkezésére.

  • EPA hatótáv (62 kWh): 226 mérföld (364 km)
  • Mért hatótáv -1/-5 °C-on: az eredeti EPA tartomány 54%-a. (197 km)
  • Mért hatótáv +20 °C-on az eredeti EPA tartomány 75%-a. (273 km)

Tipp: A Nissan nem javasolja a Li-ion akkumulátor -25 °C alatt történő tárolását hét napnál hosszabb ideig, mert ez teljesen lefagyaszthatja az akkumulátort. A 2018-as LEAF kézikönyv azonban még ennél is óvatosabban fogalmaz. A gyártó javaslata, hogy -18 °C alatt egyáltalán ne hagyjuk állni az autót.

Nissan Leaf 100 ezer km után

Tesla Model 3

A legkisebb Tesla nagyon proaktív hőkezelő rendszerrel rendelkezik, amely magas és alacsony hőmérsékleten is jól teljesít, és navigáció során a fedélzeti rendszer hatótáv becslései is egészen pontosak.

A lenti grafikon a Teslák által naplózott adatokat (szaggatott vonal) és a képernyőre kiírt hatótáv ingadozásokat (folytonos vonal) is bemutatja. A kettő közötti különbség nagyon érdekes, habár ennek magyarázatára a kutatás nem tér ki, így ez most a Model 3 tulajdonosok titka maradt. Az mindenesetre jó hír, hogy a Model 3-at használók nem paráznak télen a hatótávcsökkenéstől.

  • EPA hatótáv (Long Range 75 kWh): 353 mérföld (568 km)
  • Mért hatótáv -1/-5 °C-on: az eredeti EPA tartomány 44%-a. (250 km)
  • Mért hatótáv +20 °C-on az eredeti EPA tartomány 62%-a. (352 km)

Tipp: A Tesla általában nem köti a vásárlók orrára, hogy mekkora kapacitású akkumulátorpakkokat szerel épp az autóiba. A fentiekből az sem derül ki, hogy a begyűjtött adatok mekkora arányban származnak LFP akkus autókból. Akárhogy is: télen, indulás előtt mindig érdemes előfűteni az akkumulátorokat és az utasteret.

A Tesla Model 3 legnagyobb hibái

Tesla Model Y

A Model Y egy kifinomultabb hőszivattyús rendszert használ a hőmérséklet szabályozására. Mindezt anélkül teszi, hogy a nagyfeszültségű akkumulátort igénybe venné. A Tesla saját szabadalma került az Y-ba, amivel a jármű 12 fűtési és 3 hűtési üzemmódra képes, így valamivel hatékonyabb, mint a korábbi megoldások. A lenti grafikon viszont elárulja: a Model Y-ra is igaz, hogy a mért és a kiírt hatótávadatok eltérnek egymástól.

  • EPA hatótáv (Long Range AWD változat): 326 mérföld (525 km)
  • Mért hatótáv -1/-5 °C-on: az eredeti EPA tartomány 49%-a. (257 km)
  • Mért hatótáv +20 °C-on az eredeti EPA tartomány 64%-a. (336 km)

Tipp: Kifinomultság ide, vagy oda, a Model Y fűtésének hatékonyságát az autó előkondicionálásával és az utastérfűtés konzervatív használatával tudjuk igazán kihasználni. Ha valakit részletesen is érdekelnek a termodinamikai részletek az Y fűtésének működéséről, ezen a linken talál egy hasznos leírást a témában.

Villámteszt: ezt tudja az „olcsó” Tesla Model Y

Tesla Model X

A Model X a Model S platformra épített SUV, ami 2016 óta van forgalomban. Mind az X-hez, mind pedig az S-hez választható a Subzero Weather Package, amely a pontos évjárattól és szoftvercsomagtól függően az alábbiak bármelyikét vagy mindegyikét tartalmazza:

  • Fűtött hátsó ülések
  • Fűtött kormánykerék
  • Fűtött mosófúvókák
  • Fűthető ablaktörlők
  • Fűtött oldalsó tükrök
  • Kamerafűtés

Ezek mindegyike segít csökkenteni az energiaigényes utastérfűtés fogyasztását, valamint leolvasztani a szükséges alkatrészeket. A kormány- és ülésfűtés emellett növelik a hőérzetet. A 2021-es modellévtől az X-eket már hőszivattyúval is felszerelik.

Az alábbi grafikon bal oldalán látható dudorok a hatótávban némi rendellenességet jeleznek az adatokban. Ennek oka, hogy a kutatásban szereplő Recurrent közösség 7 000 járművéből csak kevesen használnak Model X-et, így jelenleg kevés téli adat áll rendelkezésre.

  • EPA hatótáv (75D változat): 328 mérföld (528 km)
  • Mért hatótáv -1/-5 °C-on: az eredeti EPA tartomány 48%-a. (253 km)
  • Mért hatótáv +20 °C-on az eredeti EPA tartomány 61%-a. (322 km)

Tipp: Természetesen az X esetén is igaz, hogy az indulási idő tudatos beállítása, valamint az autó és az akkumulátor előkondicionálása elengedhetetlen az igazi téli hatékonysághoz. 2021-től a Model X már hőszivattyúval is fel van szerelve.

Villanyautó teszt: Tesla Model X P100D

Tesla Model S

A 2012-ben megjelent Tesla Model S volt az az elektromos autó, ami forradalmat hozott, az akkumulátoros autók használhatóságában. Habár a Model 3, vagy Model Y-hoz képest a magasabb árkategóriában versenyzik, eredetileg nem rendelkezett a fentebb tárgyalt kifinomult téli technológiákkal. 2022 óta azonban minden új S-be már beépítik a hőszivattyút.

Az alábbi grafikont érdemes úgy értelmezni, hogy az adatokat számos régebbi, hőszivattyúval nem felszerelt modell adatai is befolyásolják.

  • EPA hatótáv (P100D változat): 315 mérföld (507 km)
  • Mért hatótáv -1/-5 °C-on: az eredeti EPA tartomány 45%-a. (228 km)
  • Mért hatótáv +20 °C-on az eredeti EPA tartomány 63%-a. (319 km)

Tipp: Az első generációs Tesla modellek még nem rendelkeztek kilincsfűtéssel, így gyakran előfordult, hogy a kilincsek befagyása miatt igazán nagy hidegben nem, vagy csak nehezen lehetett az autókba bejutni. A korai modelleket használók a hidegebb északi területeken általában tartanak maguknál valamilyen jégoldó folyadékot, ami nem károsítja az alkatrészeket. Meg azért is, mert az sok esetben, extrém hidegben egyszerűen kevésnek bizonyul, ha az autót indulás előtt belülről fűtik.

Az elmúlt 70 év legfontosabb autója: Tesla Model S

VW e-Golf

A VW e-Golf a valaha volt legnépszerűbb VW villanyos változata, amely az elődje volt a vállalat már dedikált platformra épült ID.3-as és ID.4-es sorozatainak. A tulajdonosok beszámolói alapján az elektromos Golfot pont ugyanolyan jó vezetni télen, mint a hagyományosat. Remek az úttartása, a kezelhetősége és a tapadása. Ugyanakkor a hőszivattyú hiánya miatt, az amúgy sem acélos akkucsomaggal szerelt Golfnak télen a legtöbbek számára bőven a lélektani határ alá kerül a hatótávja. A tengerentúlon és Kanadában az e-Golf rendelhető fűthető tükrökkel és szélvédővel, de a hazai modellekben ritkán elérhetők ezek a funkciók, már ezért is érdemes alaposan körülnézni a használt kínálatban. Az Egyesült Államokban egyes ritka, prémium felszereltségű változatok tartalmaznak hőszivattyút is. Ezeket a modelleket főleg az északi, kemény hidegeket megélő régiókban élők számára gyártották.

  • EPA hatótáv (36 kWh változat): 125 mérföld (201 km)
  • Mért hatótáv -1/-5 °C-on: az eredeti EPA tartomány 88%-a. (177 km)
  • Mért hatótáv +20 °C-on az eredeti EPA tartomány 111%-a. (223 km)

Tipp: Az energiaigényes ellenállás alapú utastérfűtés helyett a VW az opcionális ülésfűtés használatát és az utastér távoli előkondicionálását ajánlja az indulási idő beállításával. Ha mindezt a hálózatból kinyert energiából tudjuk megvalósítani, sokat tehetünk a hatótáv-megmaradásért zord időben is. A gyártó szerint az e-Golfot nem szabad néhány napnál hosszabb ideig -25 Celsius-fok alatti hőmérsékleten állni hagyni, mert fennáll az akkumulátor befagyásának veszélye. A kisebb teljesítményű akkumulátorméret (24-35 kWh) miatt mindenképp javasolt az előkondicionálás, ha viszont hosszabb időre kell otthagyni az autót a hidegben, akkor érdemes a legalább 0 Celsius-fok körüli tárolás lehetőségéről gondoskodni.

Volkswagen e-Golf a gyakorlatban

VW ID.4

A Volkswagen ID.4 opciós összkerékhajtással és szélvédőfűtéssel, fűtött kormánnyal, fűthető első ülésekkel, valamint távolról vezérelhető előkondicionálással, bátrabban várhatja a telet az e-Golfnál. Igaz ugyan, hogy az ID.4 sem rendelkezik hőszivattyúval, így érezhetően fogyaszt valamennyit a nagyfeszültségű akkumulátor energiájából, ám a nagyobb akkucsomag képes ezt némileg ellensúlyozni.

  • EPA hatótáv (82 kWh): 275 mérföld (442 km)
  • Mért hatótáv -1/-5 °C-on: az eredeti EPA tartomány 65%-a. (287 km)
  • Mért hatótáv +20 °C-on az eredeti EPA tartomány 95%-a. (420 km)

Tipp: Bár egyes modellekhez Európában opciósan elérhető a hőszivattyú, a Volkswagen meg van győződve arról, hogy a hálózatból történő előkondicionálással és a fűtött belső elemek használatával egyáltalán nem fogjuk azt hiányolni.

Villanyautó teszt: Volkswagen ID.4 Pro

Tippek a téli hatótávnövelő használathoz

  • Az mobiltelefonról való előkondicionálás a legtöbb elektromos autóban elérhető, így lehetővé téve az akkumulátor és az utastér felmelegítését még azelőtt, hogy elindulnánk. Egyes modellek olyan téli csomagot is tartalmaznak, amelyet kifejezetten arra terveztek, hogy az akkumulátor hőmérsékletét az ideális zónában tartsák.
  • Télen érdemes hosszabb töltési időkre készülni. A nagyfeszültségű akkumulátor védelme érdekében sok autó korlátozza a töltőáramot, amikor az akkumulátor hideg. Ezt azonban a hőkezelő rendszer általában feloldja, amikor az akkumulátor már elég meleg a nagyobb teljesítményű töltéshez.
  • Töltés előtt az akkumulátort érdemes felmelegíteni. Azokban az autókban, ahol van menet közben akkumulátorfűtés érdemes azt töltés előtt bekapcsolni, amennyiben ez automatikusan nem történik meg. Így spórolhatunk a töltési idejével, hiszen langyos, vagy meleg akkumulátorral állunk a töltőre. Alternatív megoldásként egy-két padlógázas gyorsítás és intenzív lassítás – amennyiben biztonsággal megtehető – segíthet egy kicsit az akku hőmérsékletének emelésében.
  • Érdemes mindig használni az ülés- és kormányfűtést, ami úgy növeli a hőérzetet, hogy nem fogyaszt annyi energiát, mint a klíma, amely az egész utasteret fűti, hiszen célzottan a vezető, vagy az anyósülésen ülők hőérzetét növeli.
  • Bizonyos esetekben, a téli vezetéskor érdemes lehet megfontolni a regeneratív fékezés lekapcsolását és az autót inkább „kilebegtetni”, így energiát lehet spórolni a felesleges újragyorsítások elkerülésével. A rekuperáció működését a hőmenedzsment rendszer eleve korlátozhatja, ha az akkumulátor hideg, vagy 100 százalékra van töltve.
  • Ha lehetséges, hagyjuk az autót a hálózatba dugva, hogy onnan vegyen fel energiát az előkondicionáláshoz, ahelyett, hogy az akkumulátort használná ehhez.
  • Ha tudjuk előre, hogy mikor kell elindulnunk, az akkumulátor teljes töltésének befejezését is időzíthetjük arra az időtartamra, így kíméljük az akksit a lassabban csepegő töltéssel, amely azonban melegen is tartja azt. Azzal is jót teszünk, ha a 100 százalékra töltött akkumulátor nem várakozik az indulásra órákon át, hiszen azt a lítium-ion technológia szintén nem igazán szereti.

Téli hatótáv teszt 20 népszerű villanyautóval

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.