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
auto
2024. 03. 29. péntek

Zöld mezőn ért kerékbilincset az E.On töltőintegrációja

villanyautózás a gyakorlatban

Banális esetnek tűnik: várakozni tilos tábla ellenére parkoló autót kerékbilincseltek a közterület felügyelők a budapesti belvárosban. Az Oktogon közelében a minap megtörtént eset mégsem mindennapi, mert egy zöld rendszámos autót egy zöld töltőhelyen bírságoltak meg azért, mert nem töltött. De nem is tudott volna, mivel a töltőállomást központilag üzemen kívül helyezték. Az autós szerint a töltőt üzemeltető cég döntése és egy KRESZ-szabály értelmezési anomáliája egyaránt okolható a történtekért.

Tölt vagy nem tölt?

Péterék családjában évek óta használnak villanymotoros autót. A felesége négy éve egy villany Fiat 500-ast nyúz, a cégvezető pedig másfél éve egy VW Passat GTe plugin hibridet. „Igyekszem mindenhol a városban töltögetni a Passatot, és a leggyakrabban úgy parkolok, hogy igyekszem a standard belvárosi parkolási díjnak megfelelő összeget tölteni az autómba, ami így, az ingyenes parkolásnak köszönhetően tényleg nagyon keveset fogyaszt” – meséli Péter, akit azt követően keresünk meg, hogy az alábbi fénykép készült az autójáról, az Oktogonnál.

A menedzser elmondása szerint azt ugyan olvasta-hallotta, hogy hivatalosan november vége, december eleje óta az ELMŰ publikus budapesti töltői kiestek a szóba jöhető lehetőségei közül, de a Facebookon működő Passat GTe csoportban arra hívták fel egymás figyelmét a tagok, hogy a több tucatnyi, volt elműs villanytöltőhöz mégis érdemes odaállni és kipróbálni, mert bár kiragasztották rájuk az „Ideiglenesen üzemen kívül” matricát, vannak mégis működő kutak.

Elmondása szerint ő is talált már ilyen töltőt december végén, ezért is állt oda kicsit reménykedve is az Oktogonnál zöldre festett két hely egyikére. Annak ellenére, hogy éppen ezzel a szolgáltatóval korábban akadtak már problémái.
Az például éppen az Oktogonnál, hogy a két töltőből az egyik már egy éve megsérült és nem működik, de az is, hogy a két, zöldre festett töltőhelyhez a töltőfej telepítése sem ideálisan történt, mivel az az egyik sarokba került, ami eleve nehézkessé tette két autó egyidejű tankolását (de ugyanezzel a helyzettel Péter úgy emlékszik, többször is találkozott már, például a Symbol előtt, a Bécsi úton is.

De január 19-én délelőtt, mivel a közelben volt dolga, beállt a járda mellé, a zöldre festett mezőre. Miután leparkolt, megpróbálta tölteni az autóját, de a berendezés nem üzemelt. „Nem akartam úgy otthagyni az autót, hogy a döglött kábelt rajta hagyom, mert mégiscsak ott a felirat, hogy üzemen kívül, de nem akartam hülyére venni a parkolóőröket sem” – magyarázta, hozzátéve, hogy amikor a dolga végeztével, két órával később visszaért, a Passaton már rajta volt a kerékbilincs.

A telefonálás után helyszínre érkező közterületesek felhívták a figyelmét, hogy minden efféle zöld parkolóhely előtt ott a figyelmeztető tábla: várakozni tilos. Igen ám, de az alatta lévő kiegészítés – „Kivéve elektromos autó töltés” – Péter szerint ez esetben már egyáltalán nem tette ennyire egyértelművé a helyzetét.

Várakozik-e, ha nem tölthet?

A parkolóőrök magyarázata az, hogy a kiegészítő táblát és a feliratot úgy kell értelmezni, hogy a zöld felfestések valójában egyáltalán nem parkolóhelyek, hanem kizárólag töltőhelyek. Vagyis: ha nem töltesz, nem állhatsz oda. Legalábbis büntetlenül nem. Ez az értelmezés azonban vékony jégre vihet, mivel az így arra is lehetőséget ad, hogy amint az autó töltése befejeződik, de az autó még a kijelölt helyen tartózkodik, azzal a várakozás tilalma azonnal fennálljon és a helyzet büntethetővé váljék.

A szélvédőre tűzött bírságolási dokumentumban hivatkozott paragrafus sem sokat segített a helyzet tisztázásában.

Amennyiben a jegyzőkönyvbe írt jeleket jól olvassuk, akkor a hivatkozás a Szabálysértési törvény. 224. §-ra hivatkozik (Közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése), illetve a 63/2012. (IV. 2.) Korm. rendelet 6-os mellékletének 1 pontjára („a közúti közlekedésre vonatkozó szabályok megsértése (amennyiben a Szabs. tv. 219. §-ában meghatározott közúti közlekedés rendjének megzavarása szabálysértés nem állapítható meg”), esetleg a 7-es pontjára („a megállni tilos jelzőtábla alatt elhelyezett időszakot meghatározó kiegészítő tábla rendelkezéseinek megsértése”.)

Ezek azonban a várakozni tilosról szólnak, de a konkrét helyzetet nem egyértelműsítik. Arra vonatkozóan Péter a KRESZ-ben nem talált magyarázatot, hogy a kiegészítő táblát ebben az esetben hogyan kellett volna jól értelmeznie. „Azt értem, hogy amikor ez működik – mert lássuk be: mégiscsak ez lenne a normális, üzemszerű, általános állapot – akkor ne álljon oda senki, még a zöld rendszámos autó sem, ha nem tölt. De hogy egy amúgy valaha parkolóhelyként szolgáló helyre, ami mellé egy töltő infrastruktúrát építettek, de az most nem működik, mi vonatkozik, az hogyan nem minősül legalább zöld parkolóhelynek, vagy hogy ilyen esetben a zöld felfestést miért így kellene értelmezni, továbbra sem tudom” – magyarázta Péter.

A közterületesek szerint elég rendszeresen büntetnek most ilyen esetek miatt az Oktogonon. Arra felvetésre, hogy ez talán nem túl korrekt, azt mondták, hogy ők ezt nem véleményezhetik. Azt tanácsolták, hogy legközelebb dugja az autót töltőre, és tegyen úgy, mintha töltene, mert akkor valószínűleg nem büntetik meg. Végül Péter ezért is döntött úgy, hogy a kerékbilincs levételének bírságát (11.500 forint) megfizeti ugyan, de a helyszínen nem ismeri el a szabálysértést (és nem fizet helyben még 10.000 forintot). A közterületesek így feljelentést tesznek a rendőrségen, ahol a cégvezető szerint ki kell derülnie: valóban vétség volt-e, amit elkövetett.

Mire vár az E.On?

Az esetet az teszi közérdekűvé, hogy jelenleg nem tudható, hogy ez a helyzet meddig állhat fenn. Az E.On.-ELMŰ töltőinfrastruktúrák összefésülésével kapcsolatban csak az tudható, amennyit az energiacég november végén kiadott közleményében leírt. Ebben az állt, hogy a november végétől lekapcsolt töltőállomásokat 2023. első negyedévében kapcsolhatják majd vissza. Megkérdeztük az E.On-t, mi történik most, mi indokolja, hogy a publikus töltőállomásokat hosszú időre, konkrétumok nélkül használaton kívülivé teszik. Kértük, azt is, hogy tájékoztassanak a töltőállomások várható visszakapcsolási idejéről és ütemezéséről.

A válaszlevél megérkezett, de az abban leírtak nem igazán segítik a tisztán látást ez ügyben.  Jelenleg is folyamatosan azon dolgozunk, hogy az egykori ELMŰ-ÉMÁSZ Solutions Kft. töltőhálózatát műszaki és informatikai szempontból az E.ON Energiamegoldások Kft. töltők üzemeltetését szolgáló rendszeréhez kapcsoljuk. Köszönjük ügyfeleink türelmét ennek idejére! A töltőállomások visszakapcsolásának pontos menetéről és időzítéséről azt megelőzően részletes tájékoztatást adunk majd ügyfeleinknek” – közölte a cég

E.ON színekbe öltöznek az ELMŰ-ÉMÁSZ töltők

Szabó M. István