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
auto
2024. 04. 20. szombat

Máris viták kereszttüzébe került az Európai Bizottság (EB) egy friss javaslata, amely lehetővé tenné, hogy 2040 után is forgalomban maradhassanak bizonyos diesel üzemanyaggal működő járművek.

Az Európai Bizottság által meghatározott új célértékek 2030-tól lennének érvényesek az új nehézgépjárművekre, illetve: azok szén-dioxid-kibocsátására vonatkozóan. Ez alapján valamennyi új nehézgépjárműnek – amennyiben forgalomba akarják állítani -, a 2019-es szintekhez képest 2030-ban 45 százalékkal, 2035-ben 65 százalékkal, 2040-ben 90 százalékkal kevesebb káros-anyagot szabadna csak kibocsátania. Ez alól a regula alól csak bizonyos speciális területek „célteherautói” kapnának mentességet.

Az EB szerint a közlekedési rendszer átalakulásán túl ez a javaslat az EU energetikai rendszerátállásra is pozitív hatással lesz. Azáltal is, hogy drasztikusan lecsökkenti az import fosszilis tüzelőanyagok iránti keresletet, de úgy is, hogy fokozza az ágazat energia megtakarítását és hatékonyságát. S mivel az EU a tehergépkocsik és buszok gyártásában piacvezető, ez a szabályozás nem csak az európai viszonyokra lesz hatással.

Rendelhetők a Volvo Trucks új elektromos teherautói

Nem elég ennyi

A témakör egyik legagilisabb és legeredményesebb szereplője, a dieselgate-botrány feltárásában és a pálmaolaj-diesel tiltásának elérésében is jeleskedő Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (European Federation for Transport and Environment, T&E ) viszont nincs elragadtatva az EB javaslatától, és az ellen máris „fellebbezett”.

A T&E szerint a teherautó-gyártók számára az EB által 2040-re előírni javasolt 90 százalékos szén-dioxid-csökkentési cél ugyanis, bár szépen hangzik, de valójában azt biztosítja, hogy a dízel teherautók még 2050-ben is közlekedhessenek az utakon. Ezért azt kérik a brüsszeli képviselőktől, hogy a zéró kibocsátási határidőt hozzák közelebb, előre – egészen 2035-re. Indoklásuk szerint a teherautók így indokolatlanul tovább szennyezik majd a levegőt a kelleténél, hiszen a gyártók saját vállalása már most szigorúbb, mint az EB javaslata.

Töltik az elektromos Volvo teherautót (foto: Volvo)

A T&E szerint 2030-ra nem 45, hanem 65 százalékos csökkentési minimumot kellene előírni – ez egyébként két olyan meghatározó szereplőnek, mint a Daimler Truck és a Volvo Trucks már benne is van a saját menetrendjében – 2040-re pedig a teljes tiltást.

Egyéb szennyezési források is

Az uniós szabályozás ráadásul kivételeket is engedne – és bár csak néhány speciális típusról (építőipari teherautók, mentőautók, tűzoltóautók) van szó, ezek a járművek az Európában értékesített nehézgépjárművek mintegy tizedét teszik ki. Ennél is érdekesebb aránypár az, hogy miközben a közúti járműveknek a teherautók alig két százalékát jelentik, a szén-dioxid-kibocsátási mennyiséget tekintve már majdnem 30 százalékért tehetők felelőssé. Mindezek tetejébe a diesel üzemű teherjárművek az egyik legjelentősebb nitrogén-oxid és finompor részecske szennyező források a Földön.

Az sem tetszik a T&E-nek, hogy az EB javaslata szerint csak 2030-ra válnak kötelezővé, hogy a városi buszok nulla kibocsátású közlekedési eszközök kell legyenek. A szervezet szerint a 2027-es határidő már pont megfelelő lenne ahhoz, hogy az ilyen konstrukciók iránti keresletet a járműgyártók ki tudják elégíteni. Vagyis: kár húzni az időt.

Állami támogatást kaphatnak az elektromos teherautók, ha átmegy a tervezet

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

Szabó M. István