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
auto
2024. 04. 24. szerda

„Visszahívták” a Tesla önvezetését

önvezetés

Olvasóink egyik fele azon szokott dühöngeni, hogy visszahívásnak hívjuk a szoftveres frissítéssel orvosolt bajokat is, a másik tábor szerint viszont ha nem teszünk így, azzal elkenjük az ügy súlyát. Most úgy döntöttünk, hogy idézőjelbe tesszük a vitatott kifejezést a címben, és ezzel mindkét oldalt egyformán felbosszantjuk.

You’re welcome.

Frissítik az FSD-t

A Tesla szoftverfrissítéssel módosítja az autók viselkedését négy olyan kifogásolt helyzetben, amelyet az Egyesült Államok közúti közlekedésért felelős hatósága, az NHTSA aggályosnak ítélt. A visszahívás 362.758, azaz minden az USA-ban FSD Betát használó autót érint és hamarosan meg is történik a szokásos vezeték nélküli frissítés segítségével.

A hivatalos dokumentáció szerint az NHTSA és a Tesla folyamatosan egyeztetnek az FSD Beta tesztprogram kapcsán, és ennek keretében a hatóság 2023. január 25-én tájékoztatta az autógyártót, hogy vizsgálataik során találtak négy olyan működési elvet, amelyek potenciálisan megsérthetik egyes USA államok helyi közlekedési szabályait, és ezzel fokozhatják a balesetek veszélyét. Bár személyi sérülésről, vagy halálesetről nem tudnak, az autógyártó a belső adataik áttekintése után a 2019. május 8. és 2022. szeptember 12. közötti időszakban 18 olyan garanciális javítási kérelmet talált, amely ezekkel a viselkedésekkel függhet össze.

Mi a probléma?

Az NHTSA szakértői négy szituációt találtak, amelyeket szerintük az FSD Beta aggályosan old meg – zárójelben a mi értelmező megjegyzéseink olvashatóak:

  1. Ha már hosszabb ideje sárgán világít a jelzőlámpa, az autó olykor mégis bekanyarodik, vagy áthajt a kereszteződésen. (Tehát amikor az autó még éppen átfér a sárgán, de már illett volna megállnia.)
  2. Nem megfelelő ideig áll meg a STOP táblánál, különösen, ha nincs keresztirányú forgalom. (Csak lassít és átgurul, ha a sofőr ezt engedélyezi a menüben).
  3. A sebesség megváltoztatása egyes változó sebességhatárral rendelkező zónákban a tábla, vagy a sofőr egyéni beállítása alapján. (Itt valószínűleg olyasmire gondolhatnak, mint az időszakosan, iskolaidőben érvényes alacsonyabb sebességhatár az oktatási intézmény közelében.  Talán az lehet a baj, hogy lassan / későn reagál az autó a táblára,  vagy hogy a sofőr a preferenciaiban engedélyezhet bizonyos eltérést a sebességhatártól).
  4. A kanyarodósávokból történő távozás módja. (Magyarul, amikor egy szélső sávból kanyarodósáv lesz, és aki egyenesen akar továbbmenni, annak sávot kell váltania).

Az autógyártó egyébként nem osztotta az NHTSA aggodalmait, de február 7-én úgy döntött, hogy ennek ellenére, elővigyázatosságból önkéntes visszahívást hajt végre – ezt február 15-én tették közzé.

Kigyulladhat a Chevrolet Bolt, megint vissza kellett hívni

Címlapkép: Brandonee916, YouTube

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.