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
auto
2024. 03. 29. péntek

Ebben a sorozatban egy hatéves, közel 200.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az előző három cikkben a bécsi Tesla szervizben történt kálváriámról meséltem, ahol javítani nem tudták, de legalább összekoszolták és egy extra hibával (kívülről nem nyitható jobb első ajtó) adták vissza. Az autó jelenleg a budapesti szervizben várja, hogy csodát tegyenek, amint lesznek eredmények természetesen arról is beszámolok majd.

Ennek az epizódnak a témája a TeslaFi, amely egy kiegészítő, harmadik féltől megvásárolható szolgáltatás és a Teslák távoli elérésén alapul. A működési elve, hogy időnként (elég gyakran) lekérdezi azokat az adatokat, melyeket a Tesla saját applikációjában is elérhetünk, és ebből épít fel számunkra egy jól áttekinthető statisztikai adatbázist, illetve, amennyiben erre engedélyt adunk, vezérelhetjük is az autó egyes funkciót a TeslaFi felületéről.

A Tesla mobilelefonos alkalmazása véleményem szerint nagyon jól sikerült, áttekinthetőbb, kezelhetőbb és több funkciót tartalmaz, mint más gyártók hasonló megoldása. Az alábbi videóban Tibor részletesen bemutatta, akinek nincs vele tapasztalata, érdemes megnézni.

A TeslaFi-t tehát elsősorban az olyan kockák fogják imádni, akik szeretnek statisztikákat böngészni a gyakran megtett útvonalakról és az autó töltéséről. Számomra az egy hónappal ezelőtti bécsi szervizlátogatásnál azonban többet is nyújtott ennél, gyakorlatilag a TeslaFi-nek köszönhetően jöttem rá, hogy a szervizben hülyének néznek.

A regisztráció után a szolgáltatást össze kell kötnünk a Tesla fiókunkkal. Ez történhet a Tesla fiók regisztrációjánál használt email cím és jelszó megadásával, amit a rendszer egy token létrehozására használ, de egy már meglévő tokent is megadhatunk.

Sikeres regisztráció és az autó hozzárendelése után egy kompakt áttekintő nézetben láthatjuk a jármű legfontosabb adatait és a pontos helyzetét térképen. A fejlécben a futott kilométer, az aktuális szoftver verzió, az autó töltöttségi szintje, az ehhez tartozó becsült hatótávok (gyári fogyasztási adat és a saját fogyasztásunk alapján), valamint a külső-belső hőmérséklet és a kerekek légnyomása látható. A piros villáskulcs az én esetemben azt jelzi, hogy az autó épp szervizben van.

Frissítés (2023.05.19): Ahhoz, hogy a fogyasztási adatok megegyezzenek az autó által kijelzett értékekkel a TeslaFi-ben be kell állítani egy az autóra jellemző korrekciós értéket (Settings/Account/Vehicle/kWh & Wh/m(km) Factor), ezzel összehangolva az adatokat az autó kijelzőjén megjelenővel. Az én esetemben az alapbeállítás szerinti 1.0 értéket 0.85-re módosítva kapok valósághű értékeket. Köszönöm Rizmajer Lászlónak, hogy felhívta a figyelmem erre a beállításra.

Az alapértelmezett nézetben a dátum mellett lévő nyilakkal utazhatunk az időben és nézhetjük meg a korábbi statisztikákat. Február 22. valamivel mozgalmasabb nap volt, az autóm számára. A sávokból kiderül, hogy egy hajnali otthoni időzített töltést követően Budapestre indultam. A fóti Superchargernél egy töltés közben megreggeliztem (najó, ez utóbbit nem regisztrálta a TeslaFi), majd Vecsésre mentem az M0 felé, végül leparkoltam a Váci úti Tesla szerviznél.

Az egyes utakról már ebben a nézetben is megtudhatunk rengeteg érdekes és hasznos információt. A gyakori pontokat elnevezhetjük, így a pontos címek helyett az ilyen utaknál az Otthon, Munkahely stb. szavakat láthatjuk.

A töltések soraiban percre pontos töltési időt, százalékos töltöttséget a töltés elején és végén, a felhasznált és az akkuba kerülő energiát (a különbség egy része töltési veszteség, másik része például az akkut fűtötte). Előbbi két adatból százalékos hatékonyságot is számol a rendszer, láthatjuk az átlagos és maximális feszültséget és áramerősséget, a töltési költséget, a töltés során begyűjtött extra kilométereket és a kilométeróra állását is.

Az utazások sorai egy apró térképvázlattal kezdődnek, amit az indulás és érkezés helye és ideje, az utazási idő követ. Részletes adatokat kapunk a felhasznált energiáról akku százalékban és kWh-ban egyaránt. Láthatjuk az átlag- és a maximális sebességet, a valós külső és belső hőmérsékletet, amely mellett az internetről származó időjárási adatokat is megjeleníti a rendszer. A vezetési információk alsó sávjában a tengerszint feletti magasság grafikonja, illetve a felfelé és lefelé megtett halmozott magassági értékek összegzése is látható.

Ha esetleg ezt a részletességet kevésnek tartanánk, egy utazásra kattintva további részleteket tekinthetünk meg, gyakorlatilag végigkövethetjük hogyan változott az akku töltöttsége, a teljesítmény, a sebesség, valamint a külső- és belső hőmérséklet út közben. A grafikonok testreszabhatók egyes paraméterek be- vagy kikapcsolásával, az egeret végighúzva látjuk az értékek változását. Az egyes pontokat még a térképen is láthatjuk, így megtudhatjuk például, hogy egy combosabb lejtőn hány kW-tal töltöttük az akkut.

Az utazások alatt megtekinthetjük többek között a legjeinket. A leggyakoribb úticélokat, a leghosszabb utazásokat, a leghidegebb és legmelegebb hőmérsékletet, hogy mikor és hol mentünk leggyorsabban (erről „elfelejettem” képernyőfotót készíteni, elnézést), de még azt is láthatjuk, hogy mikor és hol járt az autó legmagasabban és legalacsonyabban.

Egy térképre tehetjük a TeslaFi aktiválása óta megtett összes utunkat, a fejlécben az utazások statisztikai adataival. Minél többször megtettünk egy utat, annál sötéttebb a kék vonal. Grafikonokat nézegethetünk arról, hogy mennyire tudjuk megközelíteni a gyári fogyasztási adatokat (én nem igazán), de akár még azt is elemezhetjük, hogy a gumiabroncsok légnyomása hogyan változott a külső hőmérséklet függvényében.

 

Természetesen a vezetési adatok mellett a töltésekről is hasonlóan tartalmas riportokat nézegethetünk, térképre tehetjük az egyes töltési helyek gyakoriságát is. Külön elemezhetjük az AC, a Supercharger és egyéb DC töltéseket. Számomra az otthoni töltések részletes adatai bemutatják mennyire csúnyán ingadozik nálunk a hálózati feszültség, és időnként mennyire magasra is szökik napos időben.

Az adatokat naptár szerinti havi vagy napi nézetben is megjeleníthetjük, de ha valaki még ennél is többre vágyna, minden adat letölthető csv formátumban, további elemzés, esetleg archiválás céljából.

A Flotta menüpontban a TeslaFi további felhasználóiról tudhatunk meg általános információkat, de akár a legnépszerűbb típusokat, színeket és neveket is kilistázhatjuk (nem mondanám fantáziadúsnak a Tesla tulajdonosokat).

Érdekesnek tűnik még az a funkció, amelyben a saját autónk akkumulátorának állapotát hasonlíthatjuk össze a flottában szereplő hasonló Teslákkal. Első pillantásra engem ez kicsit elszomorított, mert az én hatótávom látványosan a flotta átlaga alatt van. Aztán kicsit megnyugodtam, amikor lentebb pillantva megláttam, hogy az enyémen kívül még egy hasonló típusú és futásteljesítményű autó adja „az átlagot”. A Model 3 és Y tulajdonosok bizonyára nagyobb merítésből kapnak információt.

Az adatok pontosságával kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy a TeslaFi nem folyamatosan kapja az adatokat, így előfordulhat, hogy nagyon rövid ideig fennálló csúcsértékek kimaradnak az adatsorból. Ha például két mintavételezés között hirtelen gyorsítottunk és lassítottunk, akkor előfordulhat, hogy a valódi végsebességet nem sikerül regisztrálni az eszköznek.

Az adatok egy része tehát számított, interpolált érték, így kisebb eltérések előfordulhatnak az autó képernyőjén, esetleg OBD olvasóval kiolvasott értékekhez képest. Aggódni azért nem kell, a mintavételezés elég sűrű ahhoz, hogy az esetek túlnyomó többségében tökéletesen használható, kellően pontos adatokat lássunk.

Ritkán előfordulhatnak hiányosan, hibásan regisztrált utak is. Nem csak Teslában, egyéb autótípusban is találkoztam már azzal a jelenséggel, hogy határátlépéskor az autó saját internet kapcsolatának nem sikerül automatikusan átállni a másik ország mobilszolgáltatójára. Teslában ilyen esetben a „kétgombos reset” segít, amit Zsombornak elfelejtettem említeni, amikor ő hozta az autóm haza Bécsből Budapestre. Ha nincs internet, akkor nyilvánvalóan adatgyűjtés sem lehet, így sikerült összehozni például az alábbi 327 km hosszú szakaszt látszólag 17,5 kWh (23%) energia felhasználásával. Az ilyen adathiányosságra egyébként a rendszer is felhívja a figyelmet, az alábbi képen a „Data 20%” azt jelzi, hogy csak az adatok ötöde áll rendelkezésre.

Végül azt is fontos elmondani, hogy a TeslaFi egy fizetős szolgáltatás, havonta 5 dollárért vagy évente 50 dollárért használhatjuk. Friss regisztrációhoz jár 14 nap próbaidőszak, amit megduplázhat, aki egy korábbi felhasználó ajánlásával regisztrál. Az ajánló is kap 5 dollár jóváírást, azaz gyakorlatilag egy hónapig ingyenesen használhatja a rendszert, szóval aki kedvet kapott legyen szíves ide kattintva regisztráljon vagy használja az ajánlói kódom: szocske

Model X hétköznapok #6: szégyen, ami a bécsi Tesla szervizben történt

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.