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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az Apple után a Foxconn a villanyautóiparban is keresnivalót lát a maga számára – legalábbis ez derült ki abból a bejelentésből, mely szerint a tajvani chip- és elektronikai alkatrészgyártó beszállna Indiában az elektromos járművek chip és félvezető igényeinek kielégítési rohamába.

A CNBC közlése szerint minderre azt követően derült fény, hogy Liu Young-wayről, a cég elnök vezérigazgatójáról kiderült: február végén Indiában járt. Erről egyébként Narendra Modi, India miniszterelnöke saját Twitter oldalán is posztolt:

A Foxconn – vagyis a Hon Hai Technology Group – mint a világ legnagyobb elektronikai alkatrészgyártója és beszállítója nem ismeretlen Indiában sem, ráadásul a kínai-amerikai viszony elmérgesedése miatt már korábban is előkerült az a rövidtávon végrehajtható „súlypontáthelyezés”, hogy az iPhone gyártásnak akár a negyedét is Indiába helyezné át a cég. Tavaly nyáron 1 milliárd dolláros indiai beruházásról érkezett hír, novemberben pedig arról, hogy a dél-indiai Tamilnáduban található Foxconn gyárban 70 ezerre emelik a munkások létszámát, hogy a kieső kínai termelőkapacitásokat megpróbálják pótolni, illetve kiváltani.

Jelenleg az Apple okostelefonjainak legfontosabb beszállítói körébe azonban a Foxconnon kívül egy másik tajvani cég, a Pegatron is beletartozik – utóbbi szintén Indiában is gyárt és dolgoztat.

A Foxconn indiai jelenlétének erősítésére épül rá az az elképzelés is, hogy az eddigi együttműködést ki lehetne-kellene terjeszteni akár jóval az Apple-kapcsolaton túlra is. A CNBC azt írta, hogy Liu Young-way ezügyben már közleményt is kiadott – e szerint az indiai látogatásának egyértelmű célja a Foxconn partnerség erősítésének elősegítése volt. Ahogyan az elnök fogalmazott: hogy „olyan új területeken is együttműködésre készüljünk, mint a félvezető-fejlesztés és az elektromos járművek”. Ambiciózus elképzelések vannak már arra vonatkozóan, hogy a cég miként tud egyre erőteljesebben bevonódni a villanyautós iparágba, az azonban érdekes, hogy a hír nem párosult új gyárak vagy üzemek építésének tervével és bejelentésével.

Az indiai Foxconn gyár nem csak az Apple igényeinek kielégítésére készül (forrás: Telegraph India)

A CNN úgy tudja, hogy  a Foxconn egyenesen vadászni kezdett az ilyen lehetőségekre, és a napokban a dél-indiai Karnataka állam befektetés-ösztönzési irodája be is jelentette, hogy egy 300 hektáros területet különítettek el egy leendő Foxconn létesítmény számára, amely százezer embernek adhat majd munkát. A Bloomberg információi szerint itt egyelőre egy ennél kisebb, 700 millió dolláros befektetésről van szó; a bengalurui repülőtér közelében épülne fel egy új, iPhone alkatrészeket gyártó üzem. Azonban a lap szerint nem csak az Apple készülékeit szerelnék ott, hanem a születőben lévő elektromos járművek üzletágának egyes alkatrészeit is itt gyártanák.

Foglalható a Fisker és a Foxconn közös villanyautója

Szabó M. István