PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A japán kormány Zöld Innovációs Alapja 2,35 milliárd (ausztrál) dollár támogatást nyújt az ausztrál Victoria’s Hydrogen Energy Supply Chain (HESC) projektnek – a hírt az érintett szervezet közleményben jelentette be , miután a beruházás eljutott a kereskedelmi demonstrációs szakaszba.

Az „Ausztrália legfejlettebb tiszta hidrogén-projektje” titulussal illetett beruházás tavaly januárban még csupán kísérleti jelleggel mutatta be, hogy a Latrobe Valley-ben bányászott szén és biomassza keverékéből képesek tiszta hidrogént kinyerni, azt cseppfolyósítani majd a japán Kobe kikötőjébe eljuttatni és ott ki is rakodni. A tavaly befejezett kísérleti fázisban egy tonna hidrogént állítottak így elő a korábban hirhedten szennyező Loy Yang szénerőmű melletti üzemben, majd a hidrogént teherautókkal Hastings kikötőjébe szállították, ahol kondenzálták és felrakták a világ első, erre a célra épített hidrogénkonténer-hajójára.

Az elképzelés szerint, amikor a Loy Yang szénerőmű 2035-ben (vagy korábban) végleg bezár, a hagyományos szénipari tevékenység helyébe itt a HESC léphet majd – új lehetőségeket kínálva az egész régió számára.

Ha zöldhidrogénről van szó, a németek Ausztráliáig is elmennek

A szén-elgázosításnak e technológiai folyamatát világelsőként bemutató HESC az ausztrál kormánytól és Victoria állam vezetésétől összesen 100 millió (ausztrál) dollár támogatást kapott. Ez az eddigi költés ötödét fedezte, a többit befektetők, illetve a japán kormány különböző pénzügyi alapjai adták össze. A Guardian szerint a japán kormány a Zöld Innovációs Alapjából származó pénzeket most az egyik partnerén, a Japan Suiso Energy-n keresztül juttatja el a projekthez. E cég vezérigazgatója, Eiichi Harada a brit lappal azt közölte, hogy a két ország kormánya és a Victoria állam vezetése közötti, egy évtizede tartó együttműködés gyümölcsének tekinti a tiszta hidrogénenergia-ellátási lánc létrehozását. „Ez valóban vízválasztó pillanat a globális energiatermelés szén-dioxid-mentesítésére irányuló közös erőfeszítéseink számára” -tette hozzá Harada.

A japán érdeklődés alapvetően a szigetország fokozódó energia, illetve zöldenergia igénnyel, valamint a korlátozott mennyiségű saját energiaforrásokkal magyarázható. Az sem véletlen, hogy a nagybefektetők között található Japán egyik legnagyobb energiaszolgáltató vállalata, a J-Power, amely számos tiszta energia projektbe (szél-, biomassza-, napenergia és zöldhidrogén projektbe) fektet be, szerte a világon. A szén-elgázosítási technológiát is ők szállítják Ausztráliába, amely a szén szintetikus gázzá alakítását követően lehetővé teszi a hidrogén kinyerését. A folyamat során keletkező szén-dioxid-kibocsátást egyelőre 90 százalékban képesek megkötni, de ígéreteik szerint az évtized végére ezt még tökéletesíteni fogják.

A tervek szerint a HESC nyomán kiépülő termelési láncban évente 30 ezer tonna tiszta hidrogéngázt lehet majd előállítani és a piacra adni.

Erőltetni kell a zöldhidrogént – ha sikerül, évekkel hamarabb kidobható a szén

Szabó M. István