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
auto
2024. 04. 24. szerda

A bécsieknek kevesebb autójuk van, mint a budapestieknek

egyéb

Bécs klímavédelemért felelős városi tanácsnokával, Jürgen Czernohorszky-val készített interjút a Telex arról, hogy lesz az osztrák főváros környezetbarát és élhető. Szóba kerültek város elektromobilitási törekvései, a hagyományos autók városból  kitiltása, és a parkolási díjak is.

Gyors és olcsó tömegközlekedés

Az osztrák főváros jóval elérőbb jár Budapestnél azon az úton, hogy a várost az emberek számára élhetőbbé tegyék, akár az autók, leginkább a parkoló autók rovására is. Czernohorszky szerint több helyet kell biztosítani a tömegközlekedésnek, a gyalogosoknak, kerékpárosoknak, azaz az embereknek, mint az autóknak. Ahhoz azonban, hogy az emberek hajlandóak legyenek lemondani a saját autó használatáról, megfizethető és gyors tömegközlekedést kell biztosítani, valamint rövid gyalogos és kerékpáros útvonalakra van szükség.

A lakosságnak sincs ingyen parkolás

Az autók száma a parkolóhelyeken keresztül is szabályozható, ezért Bécsben már szinte sehol nem lehet ingyenesen parkolni. A lakossági parkolóbérlet havi 10 euró, valamint 39-50 eurós regisztrációs díjat is fizetni kell az engedély kiváltásakor, amely 4-24 hónaponként esedékes. Fontos szabály, hogy a lakossági parkolóhelyek aránya nem haladhatja meg a 30 százalékot, és csak akkor jelölhet ki egy kerület új lakossági parkolókat, ha a parkolók kihasználtsága eléri a 90 százalékot.

Népszerűek a villanyautók Bécsben

A módszer hatásos: Bécsben egyre többen mondanak le a saját autóról. Jelenleg ezer lakosra 347 autó jut, miközben Budapesten 500 körül van ez az érték. Bécsben ma a közlekedők 27 százaléka használ autót, amit 2040-re 16 százalékra terveznek leszorítani.

Az elektromobilitásra átállásban a város is példát mutat: az önkormányzati gépjárműflottában 2025-re teljesen ki akarják iktatni a belsőégésű motorral hajtott autókat. Nem kevesebb, mint 3500 járműről van szó, beleértve többek között a mentőautókat és hulladékszállítást is.

2040-re klímasemleges közlekedés és épületek

A tervek szerint tizenhét év múlva már nem hajthatnak be hagyományos járművek a városba. Ha az explicit tiltásra nem lesznek jogi lehetőségek, akkor magas behajtási díjakkal veszik majd el az autósok kedvét.

Vertikális kert Bécsben

De nem csak az autósoknak kell változtatni. Az épületek fűtését is klímasemlegesre kívánják alakítani. Az olajfűtést már megszüntették, de félmillió háztartás ma még gázt használ. Ettől is szeretnének megszabadulni. Az átállást segíti, hogy a lakások ötven százaléka önkormányzati tulajdonban van vagy önkormányzati támogatású lakás, melyeknél a hőszigetelés kifejezetten jónak tekinthető. Offenzívát indítottak a napelemes energiatermelésért is, 2030-ig száz focipályányi napelem-parkot létesítenek.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.