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
auto
2024. 04. 19. péntek

Milyen egy Hyundai Ioniq 325 ezer kilométer után?

villanyautózás a gyakorlatban

Bő két éve, 2020 nyarán összehasonlítottuk egy 272.000 kilométert futott 2017-es Hyundai Ioniq (28 kWh-s) valós hatótávját egy 55 ezret futott példánnyal, mert nem akartuk elhinni, hogy az akku még 2000 ciklus után is 100%-os állapotban lehet, ahogy azt az autó a diagnosztikája magáról állítja. A teszt eredménye egyszerre volt meglepő és meggyőző. A tesztről cikk és videó is készült, aki nem ismeri, érdemes pótolni.

Villanyautó közel 300 ezres futással – hányszor cseréltek akkut?

Egy olvasónk felvetésére megkerestem Valkót, hátha még mindig nála van az Ioniq.

Szerencsénk van, azóta is örömmel használja, így kifaggattam, milyen futásnál jár, volt-e bámilyen meghibásodás, mennyit költött az autóra.

Az autót 2020-ban vásárolta, sem a taxi előélet, sem a magas futás nem volt titok, cserében az akkori piaci árak alatt körülbelül 1,5 millió forinttal sikerült megvenni az Ioniqot.

Két és fél év alatt 50.000 kilométerrel nőtt a futásteljesítmény és ezalatt csupán kétszer kellett szervizbe vinni. Mindkét esetben típushibának tekinthető problémával.

2021-ben az autót utolérte a töltőretesz probléma, amely az Ioniq tulajok rémálma. A töltőkábelt reteszelő mechanizmus elfáradása miatt az autó nem tudja reteszelni a töltőkábelt, vagy nem engedi el a kábelt, ha épp töltés közben történt a hiba. Ez az aprónak tűnő hiba azért tud kellemetlen lenni, mert reteszelés nélkül az autó nem kezdi meg a töltést, így tréler lehet a vége. Szerencsés esetben a töltőretesz vészkioldó bowdent megrángatva 1-2 sikeres töltést még nyerhetünk, így az autó saját lábán mehet a szervizbe. Ennek a hibának a javítása kb. 150.000 forintba került.

2022-ben a villanymotor csapágyait kellett cserélni. Sajnos az autó túlságosan későn került szervizbe, így ez a mutatvány fájdalmasabb volt, kb. 600.000 forintra rúgtak a költségek. Olcsóbb is lehetett volna, ha a zaj megjelenésekor azonnal szervizbe siet.

A szkeptikusokat el kell keserítsem, az autó akkujával és a hatótávval azóta sincs probléma. Ha pusztán a matekot nézzük, határozottan jó döntés volt több mint egymillióval piaci ár alatt megvenni a sokat futott ex-taxit, hisz a ráköltött összeg meg sem közelíti az árelőnyt, és persze az sem biztos, hogy egy kevesebbet futott autón nem következtek volna be ugyanúgy a fenti meghibásodások.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.