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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Az éves sajtótájékoztatón a Seat vezére is új korszakról beszélt az elektromos átállás kapcsán.

Még soha nem bíztak akkora feladatot a spanyol leányvállalatra, mint most az ID. 2 család gyártása kapcsán.

Amikor a kevesebb több

A vállalat 2022-ben 10,5 milliárd eurós bevételre tett szert, amely a második legmagasabb összeg volt a spanyol márka 73 éves történetében. Mindezt úgy érték el, hogy a pandémia előtti időkhöz képest 30 százalékkal kevesebb, 480 ezer autót gyártottak csak tavaly a Seat és Cupra márkanevek alatt.

A megfejtés természetesen itt is az, mint amit más márkáknál már láttunk, hogy a magasabb haszonnal kecsegtető típusok gyártását favorizálták, ami ebben az esetben a Cupra modelleket jelentette – mondta kendőzetlenül Wayne Griffiths, az autógyártó vezérigazgatója

Ennek megfelelően a Seat eladásai tavaly 41 százalékot estek, miközben a Cupra 93 százalékkal, 150 ezer darabra nőtt, az átlagos eladási ár pedig kevéssel 20 ezer euró alá emelkedett.

Bár a vállalat kiemelte, hogy a Cupra a leggyorsabban növekedő márka Európában, azért ezen a ponton meg kell jegyeznünk, hogy itt igazából egy ügyes marketing húzásról van szó, amelyet ráadásul már máshol is láttunk, úgyhogy bár eredményes, de nem is eredeti. Ahogy a Volvo tuning márkájából az új kínai tulajdonos létrehozta a Polestar márkát, úgy a Seat egykori sportváltozatából a Volkswagen emelte önálló márkává a Cuprát. Ezidáig mintegy 300 ezer autó készült az új brand alatt.

Ezután az ellátási lánc gondok közepén az elérhető alkatrészeket a műszakilag azonos, ám dizájnban sportosabb, és drágábban értékesíthető Cupra modelleknek adták – a Seat típusok kárára. Ettől még összességében a spanyol leányvállalat harmadával kevesebb autót adott el, mint korábban, de a magasabbra pozícionált márka révén több bevételre és haszonra tett szert.

Ennek eredményeképp két veszteséges év után tavaly már 68 milliós adózott nyereséget realizáltak, ami 505 milliós EBITDA eredménynek felel meg. (A bevételhez képest ez 0,7, illetve 5 százalék).

Elektromos jövő

Kérdésre válaszolva elmondták, hogy egyelőre nincs elektromos Seat a láthatáron, a márka a belsőégésű motorokért felel a portfólióban, és a Cuprák lesznek villanyautók. Tavaly  egyébként 880 milliót költöttek kutatás-fejlesztésre.

Cupra Born – ID. 3, álruhában.

A tervek szerint a jövő hónapban mutatják be Berlinben a Cupra Tavascan modellt, amely 2024-ben kerül gyártásba, és a Volkswagen ID. 4 spanyol változata lesz.

Balra Tavascan (EV), hátul Terramar (PHEV), jobbra Urban Rebel (EV)

2025-ben érkezik majd az Urban Rebel tanulmány széria változata, a Volkswagen ID. 2 testvére, amelynek végleges nevét a barcelonai autókiállításon árulják majd el, és valószínű, hogy az is Barcelona egy városrészéről kapja a nevét.

A nemrég bejelentett ID. 2 modellcsalád spanyol gyártása kapcsán elmondták, hogy a terv az, hogy a két üzemben 2025 és 2030 között összesen hárommillió darab készüljön a négy modellváltozatból, amelyből egy Škoda, kettő Volkswagen, egy pedig Cupra lesz.

2027-ben jön a nyolcmilliós Volkswagen villanyautó

Arra a jelenlegi tervek alapján 2030-ig nem lesz kapacitásuk, hogy a tervezett 20 ezer eurós Volkswagen ID. 1 is valamelyik spanyol üzemben készülhessen, de mint elmondták ezek a tervek még képlékenyek. Sok függ attól, milyen döntés születik például az Euro 7 ügyében, ugyanis, ha maradnak a tervek, nem kizárt, hogy le kell állítaniuk pár olcsóbb, kisebb Seat modell, például az Ibiza gyártását, ami kapacitásokat szabadítana fel a gyárakban.

Megkezdték a Volkswagen spanyol akkugyárának építését

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.