PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Új megállapodás született 2035 ügyében

elektromos autó

A hétvégén megállapodás született Berlin és Brüsszel között az e-üzemanyagok ügyében, melynek értelmében 2035 után is forgalomba lehet helyezni olyan belsőégésű motoros autókat, amelyek e-üzemanyaggal működnek.

A német közlekedési miniszter, valamint különböző lobbiszervezetek győzelemként értékelik a döntést, a környezetvédők a környezeti mellett az autóiparnak és Európának okozott károkról beszélnek.

Másfél év van rá

Többheti huzavona után szombaton arról számolt be a sajtó, hogy megállapodott az Unió és a berlini kormányzat, így elhárult az akadály az elől, hogy kedden a 27 tagállam megszavazza a 2035-ös terveket. Az eredeti megállapodás arról szólt, hogy 2035-től már csak zéró CO2 kibocsátású személy és kisteherautók kerülhetnek forgalomba az EU területén, de azt is kimondta, hogy 2026-ban megvizsgálják, hogyan áll az e-üzemanyagok fejlesztése, és ezek megfelelnek-e ennek a kitételnek. A német közlekedési miniszter azonban úgy látta, semmi nem garantálja, hogy emögött a passzus mögött valós szándék van, és azon  a véleményen volt, hogy az Unió nem tesz eleget a vállalásának. Ezért Németország, pár kelet-európai szövetségesével az utolsó pillanatban vétóval fenyegetett. Most Volker Wissing miniszter szerint

elhárult az akadály az elől, hogy azok a belsőégésű motoros autók, amelyek kizárólag CO2 -semleges üzemanyaggal működnek 2035 után is forgalomba kerülhessenek.

A megállapodás értelmében 2024 őszéig ki kell dolgozni a konkrét lépéseket és szabályokat is ezzel kapcsolatban.

Az Automobilwoche arról ír, hogy az eredeti, tavaly októberi megállapodást Brüsszel úgy értelmezte, hogy az e-üzemanyag kitétel elsősorban a különböző különleges járművek, mentő és tűzoltóautók miatt került a szövegbe, ám Berlin ezt minden járműre ki akarja terjeszteni.

Örömtüzek

A német minisztert adó FDP szóvivője egyenesen úgy fogalmazott, hogy

végre lekerült az asztalról az értelmetlen teljes tilalom, és ezzel fontos munkahelyeket és csúcstechnológiai fejlesztéseket tartunk a kontinensen.

A német autóipari szövetség üdvözölte a döntést, és azt hangsúlyozzák, hogy minden klímabarát technológiára szükség van, és hogy mennyire fontos a technológiasemlegesség annak érdekében, hogy elérjük az EU klímacéljait. Hasonlóan vélekedik a ZDK a német autóforgalmazók szövetsége is, akik szerint mostantól nagy beruházásokra lesz szükség az e-üzemanyagok terén, és szerintük ez azokat az Európán kívüli országokat is segítheti, amelyek jelentős felesleggel rendelkeznek a megújuló energiákból.

Szerintük az e-üzemanyag a zöld energia folyékony formája.

Szintén üdvözli a döntést ez e-üzemanyag szövetség, aki szerint ez a megegyezés elsősorban a klímavédelmet segíti. Azt is hozzátették, hogy jó volt látni, hogy nem csak Németországban, de más európai országokban sem fogadják el az egyoldalú tiltásokat. Felhívták ugyanakkor a figyelmet, hogy ez még nem teljes győzelem, szemmel kell tartani az Európai Bizottságot, hogy mi kerül a végleges törvény szövegébe.

Ellentétes vélemények

A kritikusok viszont arra hívják fel a figyelmet, hogy az e-üzemanyagok előállításához rengeteg energiára van szükség, és az elérhető kevés mennyiségre sokkal nagyobb szükség lenne a hajózásban és a repülésben.

A lap által megkérdezett autóipari szakértő is emlékeztetett az e-üzemanyagok magas előállítási költségére, és ahogy Ferdinand Dudenhöffer fogalmaz, vérfagyasztó az e-üzemanyagok energia mérlege.

A szakértő arról is beszélt, hogy az új megállapodás elbizonytalaníthatja az autóipari szereplőket, így különösen az amerikai és kínai autóipar húzhat majd el Európától, ők lehetnek a zavaros szituáció győztesei.

A Greenpeace is kemény kritikával illette a döntést. Szerintük

ez a kompromisszum aláássa a közlekedésben megkezdett klímavédelmi célokat, és károkat okoz Európának is. Ahogy fogalmaznak, félő, hogy ezzel felvizezik az európai autóipar égetően sürgős átállítását az elektromobilitás irányába. Szakértőjük szerint a német kancellár felelőssége, hogy nem állította meg az FDP felelőtlen zsarolását.

Olaf Scholz német kancellár ugyanakkor nem tűnik az e-benzin feltétlen hívének, nyilatkozata alapján inkább azok táborát erősíti, akik szerint az nem biztos, hogy versenyképes lesz.

Hogy a gyakorlatban mennyire fogjuk kiaknázni az e-üzemanyagokat, vagy, hogy egyáltalán relevánsak lesznek-e a jövőben, azt senki nem tudja megmondani – fogalmazott Németország vezetője.

Kritikusok azonban arra is figyelmeztetnek, hogy a németek szokatlan lépése mélyebb károkat okozhatott az Uniónak, mint azt elsőre gondolnánk. A lap szerin azzal, hogy egy már előzetesen megkötött egyezséget Németország az utolsó pillanatban felrúgott, veszélyes precedenst teremtett más országok számára a jövőre nézve.

2035 vétójával fenyeget a német közlekedési miniszter

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.