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
auto
2024. 04. 19. péntek

Ebben a sorozatban egy hatéves, közel 200.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Sajnos az autó a vásárlás után alig egy héttel (2022. december 10.) elkezdett változatos hibaüzeneteket dobálni. Mivel ugyanezt a hibát a bécsi Tesla szerviz elvben korábban javította, először Bécsbe vittem, ahol hat hétre kaptam időpontot (2023. január 20), majd egy hónap után rosszabb állapotban (egy extra hibával) kaptam vissza, mint ahogy ott hagytam.

Model X hétköznapok #6: szégyen, ami a bécsi Tesla szervizben történt

Ezután (február 22.) a budapesti Tesla szervizbe került az autó, ahol azonnal tesztvezetésre vitték, melyen a Tesla produkálta is a hibákat, így végre megkezdődött a diagnosztika. A budapesti szerviz lelkes hozzáállásáról és a velük történő kommunikációról csak jókat tudok elmondani, a lassú alkatrész szállítás miatt mégis tegnap volt kerek két hónapja, hogy náluk van a Model X.

Az első diagnosztika alapján az autóban hátsó motort és nagyfeszültségű elektromos kábelt kellett cserélni, amihez az alkatrészeket meg is rendelték alig egy héttel azután, hogy szervizbe került az autó. Sajnos itt egy hosszas, három hetes várakozás kezdődött. Tulajdonképpen erre az időre elhozhattam volna az autót, hiszen az a hiba ellenére használható volt, de őszintén szólva lényegesen gyorsabb alkatrész szállításban reménykedtem.

Model X hétköznapok #9: alkatrészre várva

Mikor végre megérkeztek az alkatrészek azonnal hozzáfogtak a javításhoz. Sajnos egy kellemetlen fordulat történt, egy beszakadt menet miatt egy újabb alkatrészt kellett megrendelni. Ezúttal pontosan tudom, hogy 20 nap 17 óráig tartott, mire megérkezett az alkatrész, mivel a TeslaFi úgy veszítette el a kapcsolatot az áramtalanított autóval, hogy pontosan számolta nekem az eltelt időt. Itt már sejtettem, hogy nem pár napról van szó, de ezúttal az autó szét volt szedve, így nem tudtam elhozni.

A budapesti szerviz ezúttal sem késlekedett, a három hetes várakozást követő egyik délutánon megérkezett alkatrész beszerelését másnap kora reggel megkezdték. Ez egy csütörtöki nap volt (április 13.), és felcsillant a remény, hogy ha aznap még egy tesztúton is bizonyít az autó, akkor másnap, pénteken elhozhatom.

Korábban ugyan figyelmeztettek, hogy bár a hátsó motor és a hozzá csatlakozó elektromos kábel biztosan hibás volt és jó esélyt látnak rá, hogy ez okozta az alap problémát, száz százalékig azért nem lehetnek biztosak benne, én mégis bizakodó voltam.

Sajnos a csütörtökön késő estébe nyúló tesztúton is megjelent ugyanaz a hiba. Pontosabban nem teljesen ugyanazt, a hibaüzenetek száma és gyakorisága csökkent, de még mindig nem kaphattam vissza az autót.

A hátsó motor cseréjét követően azonban a diagnosztikai adatok egyértelműbben lettek, így a szerviz arra a következtetésre jutott, hogy az első motort is ki kell cserélni, amit szerencsére szintén a 8 éves, kilométer korlátozás nélküli garancia terhére fognak elvégezni.

A rejtélyes hibaüzenetek és letiltott részegységek mellett további, kevésbé kritikus hibái is voltak az autónak, amikor a szervizben hagytam. Az elmúlt két hónapban ezekre is jutott idő.

Erős gyorsításra kopogott a jobb első féltengely. Ez egy korai Model X-re jellemző típushiba, sajnos alulméretezték az alkatrészt az autó tömegéhez, magasságához, teljesítményéhez. A gyártó ezt  orvosolta, erősebb megoldásra váltott. Sajnos az én autómba még az eredeti gyengébb verzió került be, amikor 2021-ben cserélték. Anyagi oldalról viszont ebben az esetben hatalmas szerencsém volt: a Teslánál 12 hónap alkatrész garancia vonatkozik a javításokra. A korábbi csere 2021. december 23-án történt, én pedig anélkül, hogy ezt a dátumot ismertem volna, december 12-én jeleztem a kopogó féltengely gondot, akkor még a bécsi szerviznek, tehát a féltengely cseréért nem kell fizetnem, igaz mindössze néhány napon múlt. További jó hír, hogy már az új, megerősített alkatrészeket építik be, így remélhetőleg nem jön elő újra a probléma.

Ha a fenti javításokat nem garanciában végeznék, a számla körülbelül bruttó 4,5 millió forint lenne.

Ingyen azért mégsem ússzuk meg, és nem csak azért, mert a szervizben lévő autóval járulékos költségek jelentkeznek, hiszen valamivel addig is közlekedni kell, amíg a saját autóm nem tudom használni.

Model X hétköznapok #10: sokba kerül nekem a Tesla lassúsága

Egy korábbi beszámolóban említettem, hogy Bécsben nem csak kívül belül vastagon porosan és javítatlanul adták vissza a kocsit, de a jobb első ajtó csak belülről volt nyitható. Amikor leadtam a kocsit nem volt ilyen gond, ezt azonban nyilvánvalóan nem tudom semmivel bizonyítani, de ha tudnám is, akkor sem állíthatom, hogy ott rontották el, véletlen egybeesés is lehet, nálam is tönkremehetett volna éppen ekkor. Ezt a hibát a Tesla a teljes zárrendszer újabb változatra cserélésével tudja orvosolni. A zárrendszer alatt itt nem klasszikus mechanikus egységeket, reteszeket, fizikai kulcsokat értünk, hanem motorokat értünk. A zárrendszer retrofit ára bruttó 216.000 Ft. Persze kereshetek bontott alkatrészt, amellyel csak a jobb oldali zárat cserélve olcsóbban megúszhatom a problémát, cserében kérdéses, hogy meddig fog hibátlanul működni.

A szervizben néhány további hibára is fény derült. Az akku fűtés rendetlenkedik, melynek cseréje félmilliós tétel. Az első fékbetétek és tárcsák is kopottak, cserére szorultak. Korábban, 160 ezres futásnál volt ugyan átvizsgáláson a Tesla, és akkor úgy ítélték meg, hogy a 200 ezres következő szervizig még biztosan elmegy, azzal azonban nem számolhattak, hogy a rejtélyes hiba miatt az autó sokszor regeneratív fékezés nélkül fog közlekedni, márpedig ha rendszeresen az üzemi fékkel kell autópályán 130-ról lefékezni a 2,5 tonnás autót, akkor nyilvánvalóan gyorsabban kopnak a fékek, mintha a fékezés jelentős részét a villanymotorok intézik.

Ezen kívül az első lengőkarok és stabilizátor pálcák mozgása sem volt már zajtalan, így ezeket is cserélni kell. Az első féktárcsák, fékbetétek, lengőkarok, stabilizátor pálcák és a hozzájuk tartozó apróságok javítása együtt szintén félmillió forintos tétel.

Jelenleg az első motort várjuk, annak reményében, hogy ezzel végre megszűnnek a hibák. Ideje lenne, tegnap volt második hófordulója annak, hogy a budapesti szervizben áll az autó.

A jó hír, hogy ha egyszer a végére érünk, akkor egy komoly felújításon átesett autót kapunk vissza, melynek a hibakeresés közben minden porcikáját alaposan átvizsgálták. Még listát is kaptam azokról az alkatrészekről, melyeket jelenleg még nem kell cserélni, de a közeljövőben érdemes odafigyelni rájuk.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.