Gyakori kérdések és válaszok az elektromos autókról

Villanyautósként megszoktuk, hogy ami nekünk egyértelmű és már évek óta mindennapos, az sokak számára még teljesen megfoghatatlan. Így nap mint nap rengeteg fontos kérdést válaszolunk meg néha barátoknak, ismerősöknek, de legtöbbször vadidegeneknek

1. Milyen messze lehet eljutni egy villanyautóval?

120 – 130 km megtételére képesek átlagosan a középkategóriás típusok. A hatótávot a fűtés/klíma, az időjárási viszonyok és a vezetési stílus jelentősen befolyásolhatják.

Full Electric - Tisztán elektromos

2. Mire jó egy 120 km megtételére képes villanyautó?

Városi és agglomerációs közlekedésre, napi ingázásra, munkába járásra. Célállomáson való töltési lehetőséggel akár 60 – 70 km-es távolságból is biztonságosan célba és hazajuttatja utasait.

3. Mennyit lehet spórolni egy villanyautóval?

Meglepően sokat: Naponta több ezer forintot is könnyen megspórolhat az, aki legalább napi 50 km-t tesz meg autójával és fizetős helyen ingyen parkol vele. A karbantartási és szervizköltségeken további százezreket lehet megspórolni évente egy hagyományos autóhoz képest.

4. Hol tudom tölteni az elektromos autómat?

Budapesten közel 50 nyilvános töltőállomáson városszerte ingyenesen. Vidéken is egyre szaporodnak a töltőállomások, melyek pontos helyéről és használatának módjáról honlapunkon információt nyújtunk. A villanyautók továbbá bármely háztartási konnektorból tölthetőek otthon vagy akár a munkahelyünkön is.

Váltóáramú csatlakozó otthoni töltéshez.
Váltóáramú csatlakozó otthoni töltéshez.

5. Mennyibe kerül egy villanyautó?

Az új árak még viszonylag magasak, 8 millió forinttól indulnak. Használtan azonban ennek töredékéért is hozzá lehet már jutni kiválóan használható és élhető típusokhoz.

6. Milyen típusú elektromos autót érdemes venni?

Ez nagyban függ attól, hogy ki mire szeretné használni, mennyi km-t kell megtennie naponta, milyen elvárásokat támaszt az autóval szemben, mennyi pénzt szán rá.

Peugeot Ion

7. Szabad-e használtan villanyautót venni?

Igen. Az elektromos autókban nagyságrendekkel kevesebb meghibásodásra képes és hajlamos alkatrész található, így a legtöbb használt autó is kifogástalan műszaki állapotnak örvend.

8. Hány évet bír ki egy villanyautó akkumulátora?

2010 óta gyártanak nagy számban, új generációs, lítium-ion akkumulátorral szerelt elektromos autókat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy 100 – 150 ezer km megtétele után sem csökken jelentős mértékben az akkumulátorok kapacitása. Az ettől való félelmek alaptalannak bizonyultak. Ma már a gyártók akár 8 év garanciát is vállalnak az akkumulátorokra. Ez több, mint amit a motorokra vállalnak. Ha komoly veszély lenne az akkumulátorok öregedése, akkor nem vállalnának ilyen hosszú garanciát.

9. Mennyi idő alatt tölthető fel egy elektromos autó?

Villámtöltéssel 30 perc alatt 80%-ra tölthetőek az akkumulátorok, gyorstöltéssel 2 – 5 óra a töltési idő típustól függően, normál háztartási konnektorból 6 – 8 óra alatt töltődik 100%-ra az akkupakk. Éjjel, amíg az emberek alszanak az autóknak van idejük töltődni.

Egyenáramú CHAdeMO csatlakozó villámtöltöltéshez.
Egyenáramú CHAdeMO csatlakozó villámtöltöltéshez.

10. Miért nem lehet villámtöltővel 30 perc alatt 100%-ra tölteni?

A töltés sebességét az autók elektronikája a cellák töltöttsége és hőmérséklete alapján határozza meg. Ahhoz, hogy a cellák a legtovább szolgálhassák az autót, nem szabad, hogy túlmelegedjenek, illetve mindnek azonos töltöttségi szinten kell lennie. Ezt az elektronika leginkább a töltési sebesség csökkentésével tudja elérni. Az utolsó 20% lassabb töltésével így az akkumulátort tudjuk óvni az idő előtti elhasználódástól.

11. Károsítja-e az akkumulátort a villámtöltés?

A hosszú távú tapasztalatok azt mutatják, hogy nem. A villámtöltés egyenárammal történik az akkumulátornak megfelelő feszültséggel és áramerősséggel, melyet több számítógép által vezérelt rendszer felügyel és kontrollál. Az akkumulátorok hűtő- és fűtőrendszere biztosítja a megfelelő hőmérsékletet töltés közben is.

12. Mennyi idő alatt térül meg egy elektromos autó?

Ez attól függ, hogy a használója hány km-t tesz meg naponta, havonta és évente, valamint, hogy mennyiért vásárolta a járművet. Napi 60 km megtétele esetén egy középkategóriás villanyautó vételár különbsége 2 – 3 év alatt megtérülhet.

13. Mennyibe kerül a töltés?

Körülbelül 1 liter benzin árának megfelelő összegbe kerül 100 km megtétele elektromos autóval, otthon feltöltve, nappali áramtarifával számolva. Az akkumulátor méretétől függően 400 – 600 forint körül alakul egy teljes feltöltés. Budapesten és országosan számos nyilvános töltőponton ingyenes a töltés.

14. Mehetek a buszsávban villanyautóval?

Jelen pillanatban még nem. KRESZ módosítás szükséges hozzá, melyet félévenként, több javaslatot összegyűjtve változtatnak. Az ígéretek szerint a következő módosító csomagba belekerül és zöld rendszámmal szabadon lehet majd közlekedni a buszsávokban.

15. Milyen gyorsan tud menni egy elektromos autó?

Jellemzően 130 – 145 km/h-ra van elektronikusan korlátozva a végsebességük. Ezt a tempót könnyedén elérik és tudják tartani is, de ezzel a sebességgel utazva a négyzetesen növekvő légellenállás miatt jelentősen lecsökken a hatótávolságuk.

Peugeot Ion

16. Milyen menettulajdonságai vannak egy villanyautónak?

Az elektromos motor sajátossága, hogy a maximális forgatónyomaték már 0 fordulattól rendelkezésre áll, így álló helyzetből meglepő gyorsulást tapasztalhatunk. Ezek a járművek rendívül fürgék, lassításkor a fékenergiát visszatöltik az akkumulátorba. A padló és az ülések alatt elhelyezett akkumulátoroknak köszönhetően alacsony súlyponttal rendelkeznek, amely kiváló kanyarstabilitást tesz lehetővé.

17. Hogyan kell vezetni egy elektromos autót?

A villanyautók szinte mindegyike fokozatmentes „automata váltóval” van felszerelve, amelynek köszönhetően csak előre vagy hátramenetet kell kapcsolnunk. Vezetni gyerekjáték, hasonlóan a vidámparki dodzsemhez. Csak gáz és fékpedál van, váltani, kuplungolni nem kell. Ha előrelátóan közlekedünk a féket is alig kell használnunk. Amikor levesszük a lábunkat a gázról elkezd lassulni és az energiát visszatölti az akkumulátorba.

18. Ott lehet-e hagyni az utcai töltőoszlopnál az autót?

Ameddig ténylegesen töltődik, arra az időre igen. A töltés végeztével azonban szabaddá kell tenni a töltőoszlop előtti parkolóhelyet, hogy mások is tudjanak tölteni. A fővárosban közgyűlési határozat született arról, hogy a villanyautók csak a töltés idejére foglalhatják az erre kijelölt parkolóhelyeket.

19. Mikor épül ki az országos töltőhálózat?

Bár komoly ígéretek sora hangzott el arról, hogy a közeljövőben 150 villámtöltő állomást létesítenek állami pénzből országszerte, egyreinkább úgy tűnik, hogy abban a formában az a hálózat nem fog megépülni. A korábbi tervek helyett önkormányzati támogatási pályázat jelent meg, amin keresztül a nagyobb városok kaphatnak támogatást, hogy töltőket telepítsenek. Ezek a töltők 2017 végéig kell elkészüljenek, de ez nem fog egy jól használható, egységes hálózattá összeállni. Az autópályák és a főútvonalak mentén 60 – 70 km-enként lenne célszerű villámtöltőket telepíteni, amelyekkel 20 – 30 perces pihenőt követően folytathatjuk utunkat. Ehhez a Villanyautósok ajánlást is készítettek.

Javasolt villámtöltő hálózat - Nemzeti Töltő Infrastruktúra
Javasolt villámtöltő hálózat – Nemzeti Töltő Infrastruktúra

20. Tudják-e szervizelni Magyarországon a villanyautókat?

Igen, a hivatalos márkakereskedések közül típusonként legalább egyben fel vannak készülve az elektromos autók karbantartására, szervizelésére.

21. Mit tehetek, ha lemerül az autóm útközben?

Ha nincs töltőállomás a közelben, egy sima háztartási konnektor is megteszi, arról is fel lehet tölteni annyira, hogy a következő gyors- vagy villámtöltőig eljussunk vele. A gyakorlat azt mutatja, hogy lehet vontatni is a villanyautókat, eközben az energia-visszanyerésnek köszönhetően töltődnek az akkumulátorok.

22. Hogyan lehet elérni a maximális hatótávolságot?

Előrelátó, nyugodt vezetési stílussal, óvatos gyorsításokkal, a visszatápláló fékrendszer ügyes kihasználásával, rendesen felfújt kerekekkel (+0.5 – 1 bar keréknyomás), alacsony gördülési ellenállású nyári gumikkal, sík úton 50 – 60 km/h sebességgel 20 fokos külső hőmérséklet mellett, szélcsendes, száraz időben, fűtés és klíma használata nélkül.

23. Melyik autó kaphat zöld rendszámot?

A teljesen elektromos autók, valamint azok a hibridek, amelyek gyárilag külső áramforrásról tölthetőek és legalább 25 km-t képesek elmenni egy töltéssel tisztán elektromos üzemmódban.

24. Milyen kedvezmények járnak a villanyautósoknak?

Ingyenes parkolás Budapest egész területén és egyre több vidéki városban zöld rendszámmal. Ingyenes töltés a nyilvános töltőoszlopokon. Átírási illetékmentesség mellett jár rá a gépjárműadó-, cégautóadó- és regisztrációs adómentesség is. 2016 vége óta állami támogatás formájában az újonnan vásárolt, a legfeljebb 15 millió forint értékű autók árának 21%-a, maximum 1,5 millió forint igényelhető (a kereskedő intézi).

25. Milyen kedvezmények várhatóak még a közeljövőben?

Buszsávhasználat, dugódíj mentesség, kedvezőbb műszaki vizsgadíj.

26. Meddig lesz ingyenes a parkolás?

A villanyautók számának növekedésétől függ. A Fővárosi Közgyűlés a hatálybalépéstől számított 2 év elteltével vizsgálja felül az erről szóló határozatot. Ez az ösztönző kedvezmény egy hosszú távon is fenntartható intézkedés.

27. Meddig lesz ingyenes a töltés?

A villamos energia kereskedelemről szóló törvényt kell módosítania az Országgyűlésnek ahhoz, hogy a töltőállomás üzemeltetők pénzt tudjanak kérni az áramért. A Villanyautó Klub azt javasolja, hogy legalább az első Magyarországon regisztrált 10 ezer villanyautóig maradjon meg az ingyenes töltés lehetősége, mint ösztönző kedvezmény.

28. Hol lehet kipróbálni a villanyautókat?

Elsősorban a márkakereskedések tesztautóit lehet ingyenesen próbára tenni, melyhez általában előzetes bejelentkezés szükséges. Különböző autós rendezvényeken, nyílt napokon egyre gyakrabban nyílik erre lehetőség, ahol a villanyautókat felvonultató márkák is képviseltetik magukat. Az autókölcsönzőkben is lehetőség van elektromos autókat bérelni, már itthon Magyarországon is egyre több kölcsönzőben megtalálhatóak a legnépszerűbb típusok. Budapesten a mindennapi életben akár hosszabb távon is tesztelhető a villanyautózás a GreenGo autómegosztó szolgáltatással. A cég jelenleg több tucat Volkswagen e-UP modellt üzemeltet a városban.

Te kérdezel, mi válaszolunk! Írd meg villanyautózással kapcsolatos kérdésed!

Elektromos autót használsz?

6 gondolat a “Gyakori kérdések és válaszok az elektromos autókról” című anyaggal kapcsolatban

  • 2016-06-03 at 12:04
    Permalink

    Az indukciós töltés mennyire fog elterjedni? A kábelessel szemben jóval kényelmesebb és biztonságosabb megoldásként igérkezik. Parkolók helyén is könnyen kivitelezhető lenne és akár széleremű is besegíthetne az áram ellátásában. Magam is szívesen vezetnék elektromos autót.

  • 2016-06-13 at 23:25
    Permalink

    Kedves Károly!

    Köszönjük kérdését!

    A vezeték nélküli áram átvitel valóban kényelmes, szinte észrevétlen, gondtalan megoldást nyújtana az elektromos autók feltöltésére.
    A technológia jelenlegi állása szerint a vezetékes töltéshez képest csak jelentős veszteséggel, csekély hatásfokkal működik, ezért még nem gazdaságos. A rendszer kiépítésének költsége is többszörösen meghaladja a vezetékes töltését, mindemellett a jelenlegi villanyautók sem állnak készen a fogadására. A fejlődés pillanatnyilag ott tart, hogy az elektromos fogkefék már hosszú évek óta, a legújabb mobiltelefonok napjainkban kapták meg ezt a funkciót. Bízunk benne, hogy idővel az autóiparba is átszivárog a technológia, ám ahhoz, hogy ez gazdaságosan üzemeltethető legyen még jelentős fejlődésen kell átesnie. Úgy gondoljuk, hogy a közeljövőben nem várható e téren látványos áttörés, bár vannak ígéretes kísérletek erre vonatkozóan is.
    Az elmúlt években a vezetékes elektromos autó töltőhálózat kiépítése kezdődött meg és folyik, országonként és régiónként különböző ütemben. A mai villanyautósok már annak is nagyon örülnének, ha egy használható és élhető töltőhálózat infrastruktúra épülne ki vezetékes rendszerben. A későbbiekben, amikor a technológia kellően fejlett lesz, ez átalakítható, továbbfejleszthető vezeték nélkülire.

    Üdvözlettel:

    Kerpely Ádám

  • 2016-12-15 at 19:13
    Permalink

    Érdekelne, hogy mi történik az elhasználódott akkumulátorokkal? Ez jár-e valamilyen költséggel a tulajdonosnak?

  • 2016-12-15 at 20:32
    Permalink

    Az adott típus márkaszervize begyűjti és gomdoskodik az újrahasznosításukról. Az autó tulajdonosának ez nem kerül pénzbe.

  • 2016-12-22 at 11:21
    Permalink

    Kérdésem az volna, hogy egy éjszakán át tartó, háztartási áramból való töltés milyen költséggel jár?

  • 2016-12-22 at 18:46
    Permalink

    Ha egy 24 kWh-ás LEAF (vagy hasonló autó) akkumulátora teljesen le van merülve, akkor kb. 21 kWh áram tölthető bele, aminek a költsége kb. 800 forint. De az a legritkább eset, amikor az ember teljesen lemerült autóval ér haza, így a legtöbb ilyen autót használónál a napi áramköltség valószínűleg nem haladja meg az 500-600 forintot.

Ehhez az anyaghoz (már) nem lehet hozzászólni.